Gewoon niet bezuinigen op dat soort dingen.. Olie koop je nieuw als ‘t erin moet, of eens per jaar een voorraadje ofzo. Geen voorraad voor de rest van je leven aanleggen ivm stijgende olieprijzen.
Het voorstel over het uitproberen hoe hard een BX in zijn twee kan… Probeer dat op ‘t CRX forum ofzo!! Ik weet ‘t niet, wil ‘t niet weten en kom ‘t ook niet te weten!!! Een 1600 injectieblok is in ieder geval wel wat meer op het maken van toeren gebouwd dan een 1900 injectieblok. Dit omdat de 1900 dezelfde boring heeft als een 1600 maar een langere slag.
voge schreef:Gewoon niet bezuinigen op dat soort dingen.. Olie koop je nieuw als ‘t erin moet, of eens per jaar een voorraadje ofzo. Geen voorraad voor de rest van je leven aanleggen ivm stijgende olieprijzen.
Het voorstel over het uitproberen hoe hard een BX in zijn twee kan… Probeer dat op ‘t CRX forum ofzo!! Ik weet ‘t niet, wil ‘t niet weten en kom ‘t ook niet te weten!!! Een 1600 injectieblok is in ieder geval wel wat meer op het maken van toeren gebouwd dan een 1900 injectieblok. Dit omdat de 1900 dezelfde boring heeft als een 1600 maar een langere slag.
Het grappige van de 1600 Magneti Marelli injectiesystemen is dat er geen toerenbegrenzing in schijnt te zitten (ik heb het echt maar 1 keer geprobeerd, 120 in z’n 3 oid… ops: )
Goede (dwz verse) olie is zoooooo erg belangrijk bij oudere motoren; wat er allemaal verrot gaat als je dat niet vervangt, daar kan een rallyepartijtje met goede olie niet tegenop….
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
scheelt wel dat hij de afgelopen 3 jaar 4 a 5 duizend km heeft gereden
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:scheelt wel dat hij de afgelopen 3 jaar 4 a 5 duizend km heeft gereden
Vanavond nog opendraaien, die dop!!! :brug
Dat wordt dus niet meer zo ver doortrekken heb ik wel in de gaten.
En die olie gaat ook weg.
Maar wat is nou precies ‘slecht’ voor een motor. Veel toeren draaien als de motor koud is zoiezo slecht, maar dat doe ik ook niet. Maar met een warme motor constant zeg maar tot 6000 toeren trekken, staat nog net voor het rode op de toerenteller (die ik niet heb), kan een motor dan heel lang mee?
En de top van deze bx is ~ 165, als je dat nou constant rijd? Is dat heel slecht of moet hij dat kunnen?
constant 6000 toeren is niet goed voor een motor, helemaal niet voor een motor met carburateurs want die is gebouwd op de toeren onderin.
De reden waarom het rode gebied pas later begint is vanwege de toeren op de snelweg. Op de snelweg kun je veel beter meer toeren maken, omdat de koeling dan veeeeeeeel beter is, omdat je meer rijwind hebt. Maar 6000 toeren rijden in z’n 5 op de snelweg, kun je beter alleen in Duitsland doen en zelfs dan niet langer dan een minuutje ofzo
Olie verversen hoort eigenlijk bij de grote beurt en dient dus jaarlijks te gebeuren of bij veel kilometers zelfs 2 keer per jaar.
Goede olie is erg belangrijk voor de levensduur van je motor en dient dus niet op bezuinigd te worden!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik neem nog even contact op met de vorige eigennaar stel dat hij in Maart met de Apk ook net motor olie heeft gedaan tja dat staat niet op papier….
of zou ik dat terug kunnne vinden in onderhouds boekje????
heb namelijk een A4tje erbij met wat er de afgelopen jaren is gebeurt maar dat gaat tot 2004 dus ik mis nog een tijdje…..
of kan ik het aan de olie zelf zien?
tis ook zonde als ik wat ga doen en het is nog pas gebeurt ....
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:ik neem nog even contact op met de vorige eigennaar stel dat hij in Maart met de Apk ook net motor olie heeft gedaan tja dat staat niet op papier….
of zou ik dat terug kunnne vinden in onderhouds boekje????
heb namelijk een A4tje erbij met wat er de afgelopen jaren is gebeurt maar dat gaat tot 2004 dus ik mis nog een tijdje…..of kan ik het aan de olie zelf zien?
tis ook zonde als ik wat ga doen en het is nog pas gebeurt ....
Olie vervangen voor de APK? Nah, geloof er maar niet in.
Van dit soort autoos wordt allang geen onderhoudsboekje meer afgetekend.
Als de olie érg zwart is, is het zéker te oud. Verder is er niks over te zeggen of aan te zien. Bij twijfel vervangen.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ok ga ik morgen na citroville meteen na werken voor olie en een filtertje
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
vergeet geen ringetje voor je carterplug!!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ok tanx
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
ja….met mijn 16V rij ik 120 in 2 bij 7000 toeren, begrenzer gaat pas in bij 7500 toeren.
zoiets moet je zowiezo nooit doen bij een koude motor, maar is de motor goed op temperatuur, dan kan het geen kwaad, dan is het AF EN TOE zelfs wel goed. omdat je dan ook een hoop rommel verbrand en weg brand in de verbrandingsruimtes.
heb ook een keer op de snelweg de top geprobeerd, 230 km/hr op 6500 toeren, maar na een tijdje achter een bmw te hebben gereden maar weer normaal gedaan, want de temp loopt op een gegeven moment wel op.
olie is gewoon elke jaar vervangen en 1 keer per maand (minimaal) nakijken. dat hou ik gewoon aan.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
heb de vorige eigenaar te pakken gekregen en hij had vorig jaar de olie ververst.
Ook goed aan de kleur te zien het is niet echt PIK zwart dus valt het achteraf toch nog mee maar het word wel ververst TO BE SURE….
het heeft nu iig niet zoon haast dus ga de mooi op een vrije dag voor zitten vraag iemand me te helpen ... (tis voor mij ook de eerste keer ) en dan doen we het ff
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:
het heeft nu iig niet zoon haast dus ga de mooi op een vrije dag voor zitten vraag iemand me te helpen ... (tis voor mij ook de eerste keer ) en dan doen we het ff
Als je nog van plan was om langs te komen, dan help ik je wel even.
Ik heb een krik, jackstands, carterbout-sleutel en tang voor het oliefilter.
Olie, filter en nieuw ringetje voor de carterplug mag je zelf meenemen
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik zal ff kijken denk dat het dan wel klaar is aangezien ik volgende week op moet. Wil dan eigenlijk wel snel me Bx goed hebben zodat ik kan cruizen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!