Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Peter L schreef:Hoewel het weer en een teveel aan écht werk me niet toelaat om aan de wagen te prutsen, toch nog wat vraagjes:
De handle om de wagenhoogte te verzetten, wil niet in de hoogste stand.
Heb het vroeger bij m’ n DS nooit meegemaakt en ook niet bij andere Hydro- Citroëns waar ik ooit mee reed, maar misschien komt het toch wel vaker voor, dus indien iemand weet waar ik vooral moet kijken, hoor ik dat graag.Door de lange stilstand kan natuurlijk ergens iets vast zitten bij de stangen of zo ...
Heb ondertussen ook wat vrienden gemobiliseerd om thuis en op hun werk uit te kijken naar een dop 42mm voor de ventilator. Maat 41 is geen probleem, maar ja, die past natuurlijk niet en direct veel geld uitgeven aan één dop vind ik wat onzinnig. ( in m’ n Hazet- catalogus kom ik op bijna 50 € uit voor de dop + verkleinstuk ops: )
Gebruiken jullie daar misschien een speciale Citroën (dop- ) sleutel voor ?
Peter
Onder je bedieningsstangetje zit een wit plastic kapje waar je bedieningsstangetje in schaniert.
Die kan kapot zijn , anders weet ik het zo niet.
En ja , die doppen zijn duur , 1 malige aanschaf.
Dank je Frank, ik zal dat ding eens demonteren als de wagen terug op z’ n pootjes staat.
Als het zover is, kijk ik ook nog eens naar de stangetjes.
Gisteren nog wat meer mensen tegengekomen die even gaan uitkijken naar een dop van 42mm. Dom dat dat geen standaardmaat is natuurlijk.
Als ik nu de schroef kan demonteren en de riemen / lagers al kan vervangen, loop ik later wel eens langs de legerstock of zo.
Die hebben die dingen vaak voor een appel en een ei ( soms ook 2 eitjes ... )
Er moet nog heel wat vervangen worden, zoals o.a. gescheurde stofhoezen op de cardans en ander rubber spul, benzineleidingen, kogelgewrichten aan de stuurinrichting ... en ik geef liever eerst geld uit aan die dingen dan aan iets wat je misschien slechts één of twee keer nodig hebt - gewoon om een bout los te krijgen ...
Peter
Weeral héél lang geleden dat hier een update kwam, maar vandaag van het mooie weertje geprofiteerd om de koelmantel te verwijderen.
Zoals verwacht veel roest van het lange staan in niet al te droge omstandigheden, maar de voorzijde van het blok hangt tenminste al niet vol olie.
Wél zat er overal losse roest en verfbladders en ook heel wat dikke smurrie tussen de koelvinnen.
Vooral bij de achterste cilinders zag je amper dat ze vinnen hadden, dus toch maar even de hogedrukreiniger bovengehaald en het hele zaakje grondig afgespoten.
De oliekoeler vond dat blijkbaar ook wel leuk, want die zat ook flink dicht…
De rechtse riem hing ook veel te slap en het lager kon makkelijk verdraaid worden met één vinger. Net op tijd voor actie dus ...
Voor de wasbeurt:
en erna :
Op deze foto is duidelijk te zien dat de riemen wel degelijk aan vervanging toe zijn. Brrrr…
De Femsa- alternator zal ook uiteen moeten, want natuurlijk zijn de lagers weer uitgelopen en grommelt het ding vervaarlijk
Waar vind ik trouwens de nummer van dat ding, want ik zie er nergens één opstaan ?
Peter
Hallo jongens,
Niet veel uitgestoken de laatste tijd - buiten het vervangen van de riemen en lagers en het stralen en spuiten van de koelmantel - dus het wordt weer wat tijd voor actie…
De Femsa- alternator is redelijk rampzalig. Hoewel ik ondertussen de poelie wel heb losgekregen ( MUURVAST geroest ) zit ook de as belachelijk vast in het voorste lager. Misschien dus beter uitkijken naar een vervang-alternator.
Weet iemand van jullie welke er ook op passen ? Die van een BX, Axel, ... , zodat ik er eentje kan gaan zoeken.
Ook ben ik op zoek naar beide cardans, want die hebben gruwelijk veel speling. Zijn die in een ander model - zoals bv. de Axel toegepast ?
Peter
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die Spaanse Femsa’s zijn vaak minder van kwaliteit. Ik zou eerst een orginele Ducellier of zo zoeken. Ben je lid van de (Nederlandse) GS/A vereniging? Daar is vaak wel een onderdeel op voorraad. Anders even bij CitroMobile proberen…
Citroen!
Tja, met Ducellier of Paris-Rhone heb ik nooit problemen gehad, maar met Femsa dus altijd ...
MAAR ! De aanhouder wint toch weer.
Nadat ik m’ n trekker heel vast had aangetrokken en nog eens wat WD40 op de as had gespoten, heb ik het ding een uurtje laten ” trekken “.
Vervolgens nog wat trachten bij te trekken, maar er was geen beweging in te krijgen. Na enkele lichte tikken met de hamer, loste de trekker toch wat, zodat er terug gedraaid kon worden en het ding uiteindelijk de strijd staakte. Joepie dus !
Voor het achterste lager heb ik de slijpmolen moeten bovenhalen, want die wilde helemaal niet ( en er is ook geen plaats voor een trekker… )
Maar kom, eind goed al goed. Even op m’n motor gesprongen en naar de winkel gereden voor nieuwe lagertjes en na alles wat te hebben opgefrist, terug gemonteerd. Geen geluidje meer te horen EN slechts 11,86 euro armer
Morgen de wagen terug aan de praat proberen te krijgen na weeral net 4 maanden stilstand…
Peter
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
Dankjewel, DriverD
Op naar het volgende probleem
Peter
Vrijdag de GSA terug opgestart.
Het motortje snort heerlijk en géén gegrommel meer van versleten lagers of flapperende D-riemen
Nu heb ik wel een heel domme vraag: uit de kabelboom ter hoogte van de alternator, komt een GELE draad met in het oog een 5mm gat. Is dat een massa-kabel en moet die aan één van de boutjes waarmee de alternator ineen zit ? Ik zie niet waar die anders zou moeten en ik heb er domweg geen plakkertje aangedaan bij de demontage… ops:
Ik meet ook geen stroom of weerstand.
Iemand van jullie die me even kan uit de nood helpen ? De wagen is van 1982 en heeft dus een FEMSA- alternator.
Ik denk dus samen met die groene draad van het onstoording vastmaken ?
Peter
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb ff bij mijn X3 gekeken: Die gele draad zit bij mij ook aan de lange massabout. Monteren bij die groene lijkt me dan ook goed.
Citroen!
Weerom erg bedankt, DriverD
Ondertussen heb ik de motor even laten draaien om op temperatuur te komen, zodat ik de olie en oliefilter eindelijk ook kon vervangen.
Tijdens het warmdraaien ook de hydrauliek terug onlucht, want bij het vervangen van de mof op de retour ( er zaten nét nog geen scheurtjes in, maar wel bijna ) heb ik de LHM- olie afgelaten, vermits die wel héél vuil bleek te zijn.
Er moet nog heel veel gebeuren voor het ding terug de weg op kan, maar stukje bij beetje komen we er wel.
Nog te doen: beide cardans vervangen, besturing nakijken ( gaat niet erg soepel, dus kogelgewrichten misschien vervangen ? ) en zeker ook nog voorste balk achter de bumper vervangen.
Ook de uitlaat verdient aandacht, want de lange pijp is slecht.
Peter