14 van de 16
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende > 
   
Patrick’s "nieuwe" XM 2.0I 16V SX op LPG!
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 april 2009 12:12 AM
  [ # 196 ]

Shit, de multiriem ligt er af en het is echt niet iets dat door de multiriem aangedreven wordt. Als ik de olievuldop er af haal hoor ik het geluid niet harder, dus het lijkt er op alsof het niet bij de nokkenassen vandaan komt.
Dus blijft de krukas over, en dat is K…..

Morgen zal ik er nog even verse olie in gooien, maar ik vrees dat dit het einde gaat worden.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 27 april 2009 12:19 AM
  [ # 197 ]

Tja. das een beetje het trisico als je een wagen koopt,welke al meer dan 3,5 ton heeft gelopen.
had het nou een diesel geweest,maar een benzine/LPG variant,heeft dan wel zen beste tijd gehad hee patje? Wink

Profiel  
 
mcwezel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 27 april 2009 12:53 AM
  [ # 198 ]
patje74 schreef:

Shit, de multiriem ligt er af en het is echt niet iets dat door de multiriem aangedreven wordt. Als ik de olievuldop er af haal hoor ik het geluid niet harder, dus het lijkt er op alsof het niet bij de nokkenassen vandaan komt.
Dus blijft de krukas over, en dat is K…..

Morgen zal ik er nog even verse olie in gooien, maar ik vrees dat dit het einde gaat worden.

Hmm, niet fijn.

Wordt het geluid sterker bij warme motor? (Het zou een verkeerde riemspanning van de D-riem kunnen zijn, dat maakte bij mij ook een grommend/schrapend geluid.)

Als het de oliedruk is, zou je dan geen rood lampje moeten krijgen op de dashboard? Mijn zus heeft dat een keer gehad met een 406. Die was drooggelopen door een lekkende turbo,  waardoor de krukaslagers beschadigd waren. Vervolgens nieuwe olie erin en de motor liep weer als nieuw, maar bij stationair brandde het lampje op het dashboard: Te weining oliedruk. Aangezien dat bij jou niet brandt blijft dit horrorscenario je hopelijk bespaard.

En anders moet je toch wel een goed motortje op de kop kunnen tikken? De XU10J4R zat zo’n beetje in alle PSA auto’s van die tijd, van 306, ZX tot XM,605.

Groet, Michiel

XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 april 2009 01:13 AM
  [ # 199 ]

De riemspanning is uitgesloten. De oude riem zat (veel) te los, en de nieuwe riem zit (op gevoel) goed. In beide gevallen was het geluid er. Het olielampje brand niet.

Welke dikte olie raden jullie mij aan?

@Blooper
Jup, het was een risico, een heel bewust genomen risico. Al denk ik dat het onderblok, waar het probleem nu waarschijnlijk in zit, van een diesel niet heel veel degelijker is.

Een ander blok is een optie, ze is het waard, al zie ik daar wel tegen op. Eigenlijk wil ik mijn tijd in mijn oudjes steken, en niet in de dagelijkse bak.

Bedankt voor het meedenken!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 april 2009 02:16 AM
  [ # 200 ]

Kan de oliepomp ook slijtagegeluiden produceren?

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 27 april 2009 02:34 AM
  [ # 201 ]

Je moet altijd de oliedruk statisch meten. Er zit ergens een oliedruksensor op de motor en daar staat de volle oliedruk op. Mogelijk zit er nog een extra plug op de olierail van zo’n motor. Bij Jaguar zitten er meerdere pluggen op de olierail. Anyway, die moet je er uit draaien en een drukmeter er op ztten. Ik heb op de Jaguar gewoon een drukmetertje van een CV ketel gezet, dat is 1/4” gasdraad en dat paste gewoon, maar bij een Citroen zul je een verloopje moeten hebben of maken.

Dan moet je de motor echt goed warm laten draaien en kijken hoeveel oliedruk je overhoudt bij stationair lopen. Maar als je olieverklikkerlampje niet brandt bij hete motor en stationair, zou ik me daar niet druk om maken en de oorzaak van je geluid ergens anders zoeken. Ik heb in mijn Jag een series 3 4.2 liter motor gehangen, die loopt als een naaimachine, zonder enig bijgeluid, trekt als een straaljager en geeft geen rookpluimen. Bij koude motor is de oliedruk 60psi, bij echt goed warme motor gaat stationair draaiend het olielampje branden en staat de oliedrukmeter beneden de 20 psi. En nog steeds loopt hij als een nieuwe, zonder enig vreemd geluid. Dat wordt binnenkort dus de krukas er uit en slijpen naar een ondermaat, nieuwe lagerschalen, een nieuwe oliepomp en wat ik nog meer tegenkom. Dit dus als voorbeeld van hoe een perfect lopende motor toch aan revisie toe is.

Uitgelopen hoofdlagers of bigendlagers geven een kloppend geluid, mar dan is hij wel ver heen.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 27 april 2009 12:08 PM
  [ # 202 ]
patje74 schreef:

Welke dikte olie raden jullie mij aan?

10w40 voor een 16 klepper.

That’s just my 2 cents…
Voor de rest kan ik je geen raad geven, weet er gewoon niet genoeg van af Rolling Eyes
Ik heb alleen maar respect dat je een D-riem wissel zelf aanpakt! En dan nu weer zo’n pech er achter aan… Jammer! Crying or Very sad
Maar deze dame is zo mooi, die is wel een nieuw blokje waard! yes

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 april 2009 12:47 PM
  [ # 203 ]

Hmmm… Castrol schrijft;

Castrol EDGE 0W-30
Castrol EDGE 5W-30
Castrol Magnatec 5W-40 C3
Castrol Magnatec 10W-40 A3/B3


Kroon schrijft;

Aanbevolen product  
Emperol 5W40

Goede alternatieven
Asyntho 5W30
Emperol 10W40

Rekening houdend met het feit dat het de pomp kan zijn, denk ik dat het geen kwaad kan om er iets dunnere olie in de doen. Ik ga dus voor de 5W30/40.

Hmmm, een oliepompje ziet er best wel vervangbaar uit trouwens!

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 27 april 2009 12:55 PM
  [ # 204 ]

pomp is wel te doen, het is alleen wat friemelen met de ketting. Pomp kan wel degelijk slijtagegeluiden produceren Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 27 april 2009 02:55 PM
  [ # 205 ]
patje74 schreef:

Mijn home-made vierkante carterplug-sleutel bleek een fantastische tool te zijn voor het spannen van de spanrol

Kan ik je vragen om een foto? Of zit hier patent op?

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 27 april 2009 02:59 PM
  [ # 206 ]
patje74 schreef:

Castrol 10W-40

Deze heb ik ook in de Xantia. Staat zelfs ook in de manual. Ik heb voorheen altijd de 15w40 voor heilig verklaard Surprisedops:

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 april 2009 03:55 PM
  [ # 207 ]
Archi schreef:
patje74 schreef:

Mijn home-made vierkante carterplug-sleutel bleek een fantastische tool te zijn voor het spannen van de spanrol

Kan ik je vragen om een foto? Of zit hier patent op?

Dat komt goed!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 april 2009 04:08 PM
  [ # 208 ]

5w30 is ECHT te dun!!!!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 april 2009 04:13 PM
  [ # 209 ]

Goed, we gaan voor de 10W40!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 april 2009 07:40 PM
  [ # 210 ]

Goed, de verse olie zit er in en het klinkt al een stuk aannemelijker. Nadat ik de riemspanning iets slapper heb gezet werd het nog wat beter. Hij zat blijkbaar toch iets te strak.
Ondertussen ben ik zo kritisch gaan luisteren dat ik het vermoeden krijg dat er ook een deel van het geluid tussen mijn oren is gaan zitten. Dus…. Ik geloof het zo wel, ik ga rijden!

Profiel  
 
 
14 van de 16
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook