Hai mensen!
Ik heb een AX, 1.1 injectie, 5 bak. HEt is een oud beessie uit 1992, met ruim 130.000 op de teller.
De auto rijdt op zich best o.k., maar hij heeft de volende kuren:
- Soms bij het wegrijden “houdt hij in” dan stottert hij heel erg, soms valt de motor uit.
- En dit: als ik een klein stukje optrek en weer moet afremmen (bij stoplicht of parkeren) valt hij heel vaak zomaar uit (dus na koppeling intrappen/gas loslaten)
Sinds kort doet hij het ook als ik harder rijd en de koppeling intrap en dus het gas loslaat. Laatst reed ik op de ring en ...ja hoor uit. Gelukkig start hij snel weer, maar dit lijkt me niet goed?!
Iemand een idee wat het kan zijn?
Oh ja, en hoe erg is het dat de homokineten stuk zijn (ik hoor rikketikketikk als ik door de bochten ga )
Parkiet
Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Er kunnen twee zaken aan de hand zijn;
- je injectiehuis is behoorlijk vervuild door (waarschijnlijk) de carterventilatie -> schoonmaken,
of
- je potentio- of luchtdebietklep is niet je-van-het meer…
Controleer de stekkerverbinding (maak schoon) en indien nodig; zet er een ander op.
Rammelende aandrijfassen klinken vaak heel eng, maar AX-jes worden er héél oud mee.
Kan niet echt kwaad dus, maar vervangen van de as(sen) kan altijd.
Ze kosten ongeveer 7 tientjes/stuk..
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:
- je injectiehuis is behoorlijk vervuild door (waarschijnlijk) de carterventilatie -> schoonmaken,
of
- je potentio- of luchtdebietklep is niet je-van-het meer…
Controleer de stekkerverbinding (maak schoon) en indien nodig; zet er een ander op.quote]
Hoi Pascal!
dank voor je antwoord.
Misschien dom, maar ik heb werkelijk geen idee waar het injectiehuis zit en hoe ik dit schoon moet maken. Laat staan dat ik dat weet van eem potentio- of luchtdebietklep…nooit van gehoord namelijk (ik..vrouw…2e auto… ) Toch wil ik niet meteen naar de garage stappen namelijk…dat is dan 200 euro mevrouwtje…
Mijn vriend heeft er iets meer verstand van. Kan hij tips zoeken/krijgen hier om één en ander eerst zelf uit te vogelen? Of kunnen we dan meer kwaad doen dan goed??
Parkiet
Totaal aantal Berichten: 1542
- AX GT injection ph1
is je tank dan bijvoorbeeld nog maar voor een kwart vol?
heb met een ax meegemaakt dat hij dan ook steeds inhield en uitsloeg enzo.
Bleek de benzine pomp.
Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Geen probleem!
Wanneer je de kap opendoet zie je dit:
Het rood-omcirkelde rubberen dingesten moet even losgenomen worden (losdraaien van een paar slangeklemmetjes) en schoongemaakt.
Meestal wil er wel vuil en olie van de ontluchting, dat kleine slangetje dat bovenop de motor zit, inzitten.
Dan kun je een blik werpen in je injectiehuis (geel-omcirkeld).
Met wat perslucht en remmenreiniger kun je dit ding wel schoonmaken.
Wens je vriend maar succes!
‘Spirit of avant-garde’
Rechts op het rood omcirkelde ding zitten 2 slangetjes, die moeten erop zitten en als je die slangetjes volgt moeten ze aan de andere kant ook ergens op zitten, trek je die eraf valt hij ook stil.
Het geel omcirkelde ding moet vast op het spruitstuk staan, controleer de moeren aan de basis!
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
bedankt!
We zullen de klep van de AX eens opengooien donderdag. Mijn vriend kan hier vast wat mee (en anders merk ik het vanzelf )
Over de reactie of het de bezinepomp kan zijn…als er minder benzine in zit, lijkt hij wel slechter te gaan lopen (meer lawaai)
Eerst maar eens het injectiehuis goed bekijken….
Parkiet
Totaal aantal Berichten: 492
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Re: koppeling intrappen/gas los: motor valt uit…help!
juenco schreef:Oh ja, en hoe erg is het dat de homokineten stuk zijn (ik hoor rikketikketikk als ik door de bochten ga )
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=17138
als je mazzel hebt kun je er nog jaren mee door zoniet, dan sta je stil..
als je zin hebt om te klussen:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=15890
Daar kun je zien hoe het allemaal in elkaar zit.
2CV 1985