Dimlicht
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3247

Gepost: 26 april 2009 09:17 PM

Dag beste XM-ers,

Ik ben vandaag de hele dag met de dame in de weer geweest. Ik zit namelijk met een heel vervelend probleem: haar dimlicht gaat niet branden. Als ik het inschakel gaat wel het betreffende verklikkerlichtje branden bij het klokkenspel. Maar verder dan stadslicht komt ze niet. Groot licht doet ze wel, maar dat wordt door tegenliggers niet gewaardeert.
Na een dag zoeken ben ik zover dat ik ergens (lijkt ergens achter het handschoenenkastje) iets hoor klikken als ik dimlicht aan- of uitschakel.
Vraag: Gaat dat inderdaad via een relais? En zo ja, waar zit dat?
Zo nee, dan weet ik het effe niet meer.
Misschien dat iemand dan wil helpen zoeken?
Alvast bedankt.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 798

Gepost: 26 april 2009 09:26 PM
  [ # 1 ]

Je hebt, hoop ik, toch al eens geprobeerd om andere lampjes te steken ?
Anders effe kijken of er stroom op de stekkers staat.
Meten is weten Wink

Greetz

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 26 april 2009 09:29 PM
  [ # 2 ]

Dimlicht wordt toch geschakeld via een relais achter de koplamp? Gewoon een beetje rommelen aan de relaisen die daar zitten, best kans dat ze ‘t ineens gaan doen.

Profiel  

wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 26 april 2009 11:32 PM
  [ # 3 ]

Dank je Harm,
Daar kan ik wat mee Smile Ik ga morgen kijken.

Ja BIG Charlie, lampjes had ik al getest: die doen het. Vanaf de zekeringhouder, dus achter de zekering 12V erop en ze branden. Ook had ik al alle zekeringen nagelopen.

Ik zat er effe doorheen: de hele dag bezig en niet verder komen. En eigenlijk ook niet weten waar je zoeken moet/zou moeten.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 27 april 2009 02:25 AM
  [ # 4 ]

Achter je rechter koplamp zit het relais. Grote kans dat daar het probleem zit. Idd even rommelen en daarna schoonmaken.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

Daffodil31LE
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 438

Gepost: 27 april 2009 04:29 AM
  [ # 5 ]
boukewerff schreef:

Achter je rechter koplamp zit het relais. Grote kans dat daar het probleem zit. Idd even rommelen en daarna schoonmaken.

Of gewoon dat relais vervangen. Vaak zijn ze leuk ingebrand…

Profiel  

wimb
> 3000 berichten

Gepost: 28 april 2009 12:37 AM
  [ # 6 ]

Bedankt allemaal: het was inderdaad ‘gewoon’ het relais. Vanmiddag vervangen door een nieuw exemplaar en nu heb ik weer licht. Ik vind het wel een k*-plaats voor relais: zowel contaclippen als socket zijn behoorlijk gecorrodeerd. Zal van de week de andere relais ‘ns bekijken en schoonmaken.

Tja, ik was behoorlijk in paniek: ik ben vrijdag bezig geweest om een Gemini-alarm te verwijderen. Omdat ik daar geen blip en codes van heb, leek het me slimmer die maar weg te halen. Tijdens die chirurgische ingreep (ik voelde me net Sigourney Weaver die een Alien verwijderde) kwam ik bedrading tegen die wel van de XM leek maar alleen op dat alarm was aangesloten. Ik was al bang tijdens die ingreep iets te veel verwijderd te hebben.

Afijn, je leert van je fouten. En fouten kun je alleen maken door te doen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook