Beste ID/S rijders.
Vorig jaar augustus was de mechanische restauratie van m’n ID 19-‘62 bijna rond. Daar ik voor ogen had het originele aluminium dak terug te monteren en met kit te dichten, had ik dit reeds laten lakken bij een professionele autocarrosier.
Het dak heb ikzelf tot op het aluminium schoongemaakt,de garage heeft het dak behandeld met een “speciale” aluminium grondlaag en dan overspoten in Gris Argent.kostprijs:220 Euro
Nu, juli 2005, heb ik daar al dik spijt van…
5 a 6 plaatsen waar de verf begint te “blazen” en ter hoogte van de kitrand komt er nu een gigantiosche blaas, waar de rand van de verf begint te scheuren!! je kan ze zo van het dak terug afpellen…
De lakkeriij wijst naar torsie van de auto als oorzaak van deze luchtbel, de kleinere opborrelende plaatsjes zouden van vuilresten in het aluminium komen…
Bij deze raad ik iedereen aan, geen aluminium dak meer te plaatsen op je kostbare DS..
Zijn er leden met hetzelfde probleem, en wat had de carrosier hierover te vertellen?
groet Vik
Ik kan het verhaal van de spuiter maar moeilijk geloven want dan zou je hetzelfde probleem moeten krijgen met een polyester dak want daar staan ook torsie krachten op.
Ik heb geen ervaring met een aluminium dak maar ik heb zelf een aluminium boot met een huiddikte van slechts 0,65 mm voorzien van een
laklaag en totaal geen probleem ondervonden en hier staan grotere krachten op.
Wel een goede 2 componenten epoxyprimer voor aluminium gebruikt en hierna een 2 componenten laklaag. Indien zoals je vertelt de laklaag van het dak gepeld kan worden dan lijkt het er eerder op dat de hechting verre van goed is geweest. Even kijken of je onder de verf blank aluminium ziet dan is het de foute hechtlaag geweest zie je de hechtlaag nog zitten dan is de probleem de hechting tussen de beide lagen
Dan zou ik toch eens vriendelijk met de spuiter gaan praten.
Succes!!
Martin
Ik kan me een scheurtje in de lak voorstellen bij torsie maar “blazen” klinkt mij niet als een gevolg hiervan. Elke lak heeft een bepaalde flexibiliteit nu is dat bij autolakken minder als bij alkydhars maar toch een blaas is wat anders als een scheur. Ik zal een vriend van mij eens vragen of hij ervaring heeft met aluminium. Hij is jarenlang autospuiter geweest en heeft naar mijn weten alles wel eens meegemaakt. Kan je eventueel wat foto’s plaatsen??
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mink schreef:Kan je eventueel wat foto’s plaatsen??
Je mag ze mij eventueel ook mailen, dan plaats ik ze wel.
Morgen neem ik de foto’s en zal ik ze posten.. zal wel pas na 18u zijn…
werk werk werk…:-/
Dank voor de reacties
Vik
Ik heb ook een aluminium dak op mijn DS (met schuifdak). Is nu een jaar geleden gespoten geweest en heb tot nu geen problemen.
Eerst dus een speciale grondlaag voor aluminium aangebracht (Sikkens Washprimer CR), daarna grondlaag en eindlak gespoten.
Iemand met een reactie? een ruggesteun, een richtlijn…
Dank bij voorbaat
Ik denk toch echt serieus dat dit niet te wijten is aan de zogenaamde torsie, dit kan komen door bijvoorbeeld te dikke lak, lak die niet flexibel genoeg is of lak die niet goed hecht. Er zijn andere met hetzelfde aluminium dak en hebben geen problemen.
te proberen:
Ga naar “Oplossen van problemen” en dan “Uw probleem”. Daar kun je je vraag voorleggen. Het is een onafhankelijk adviesbureau. Het zal wel niet helemaal de bedoeling zijn als particulier een vraag te stellen. Willen natuurlijk geld verdienen, maar misschien als je het netjes vraagt kun je een gratis oordeel krijgen of een verwijzing naar iets of iemand die je verder kan helpen,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
vriendelijk dank!
Ik weet niet waarmee je de dakrand hebt afgekit, maar als het met een siliconenhoudend spul gebeurd is, is dat de oorzaak.
Siliconen zijn een kleine nachtmerrie voor een spuiter: lak hecht er niet op!
Als de spuiter de lak dan dik legt om toch te kunnen dekken, komt die onherroepelijk los. Veel kuisproducten bevatten ook siliconen, trouwens.
Aluminium mag geen probleem zijn mits goede primer. Een goed behandelde en gespoten strook kan je tot cirkel plooien zonder loslaten van de lak!
Terug naar de spuiter!
ik denk ook dat de lak niet vast genoeg zit, dus slecht ontvet zeg maar
als ik het goed begrijp is het dak pas geplaatst na het spuitwerk?
dan is silicone geen probleem maar misschien wel als het een azijnzure is, die mag je nooit gebruiken aan een auto, altijd neutrale nemen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dieter schreef:Ik weet niet waarmee je de dakrand hebt afgekit, maar als het met een siliconenhoudend spul gebeurd is, is dat de oorzaak.
Siliconen zijn een kleine nachtmerrie voor een spuiter: lak hecht er niet op!
Als de spuiter de lak dan dik legt om toch te kunnen dekken, komt die onherroepelijk los. Veel kuisproducten bevatten ook siliconen, trouwens.
Aluminium mag geen probleem zijn mits goede primer. Een goed behandelde en gespoten strook kan je tot cirkel plooien zonder loslaten van de lak!Terug naar de spuiter!
Het dak is gespoten voor montage. De montage was met Fixall, normaal zuurvrije..
Had het over het hoofd gezien…
Dan is het de voorbereiding geweest, zoals reeds door enkelen gezegd: foute grondverf, onvoldoende ontvet,... maar kan ook komen door te spuiten op een te koud oppervlak (aluminium niet voorverwarmd in de cabine)...
In ieder geval problemen met de spuiter, niet met het aluminium of met buigkrachten.
vikingo schreef:Dieter schreef:Ik weet niet waarmee je de dakrand hebt afgekit, maar als het met een siliconenhoudend spul gebeurd is, is dat de oorzaak.
Siliconen zijn een kleine nachtmerrie voor een spuiter: lak hecht er niet op!
Als de spuiter de lak dan dik legt om toch te kunnen dekken, komt die onherroepelijk los. Veel kuisproducten bevatten ook siliconen, trouwens.
Aluminium mag geen probleem zijn mits goede primer. Een goed behandelde en gespoten strook kan je tot cirkel plooien zonder loslaten van de lak!Terug naar de spuiter!
Het dak is gespoten voor montage. De montage was met Fixall, normaal zuurvrije..
dat is volgens mij de juiste voor de klus, normaal gebruik ik heel vaak Tec7 maar in deze zou ik ook de fixall bezigen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017