waarom koppelingskabel oud en nieuw type ?
ericbx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 07-07-2005

Gepost: 12 juli 2005 02:26 AM

hoi vadaag een nieuwe koppelingskabel gehaald omdat mijn koppeling heel stroef ging . ze hebben hem besteld op mijn kenteken .
thuis gekomen zie ik dat het volgens de vraagbaak een oud type kabel is terwijl er op mijn chic een nieuw type zit.
Kan ik deze kabel gewoon gebruiken want zo op het eerste zicht is alleen het verschil dat op het nieuwe type een soort klos zit bij de hefboom en bij het oude type niet.
Of is er een reden waarom dit aangepast is ??

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 12 juli 2005 04:31 AM
  [ # 1 ]

Op kenteken besteld bij een automaterialen zaak neem ik aan? Daar zou ik niet blind op vertrouwen, die zitten er wel vaker naast, maar het kan heel goed dat het gewoon past.

Bij de dealer werkt men met het chassisnr. en een verbinding naar de database van de PSA fabriek, zo krijg je het juiste onderdeel. In de fabriek gebruikt men de onderdelen die op dat moment voor handen zijn, dit kan van dag tot dag verschillen. Een voorbeeld zijn de diesel brandstofpompen, Bosch en Lucas worden kris kras door elkaar heen gemonteerd, m.b.v. het chassisnr. kan men het origineel gemonteerde onderdeel terugvinden.

Tenzij je een andere motor/bak in je auto heb gelepeld, in dat geval is het handig om het chassisnr. van de donor auto te noteren.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 13 juli 2005 01:22 AM
  [ # 2 ]

Re: waarom koppelingskabel oud en nieuw type ?

ericbx schreef:

hoi vadaag een nieuwe koppelingskabel gehaald omdat mijn koppeling heel stroef ging . ze hebben hem besteld op mijn kenteken .
thuis gekomen zie ik dat het volgens de vraagbaak een oud type kabel is terwijl er op mijn chic een nieuw type zit.
Kan ik deze kabel gewoon gebruiken want zo op het eerste zicht is alleen het verschil dat op het nieuwe type een soort klos zit bij de hefboom en bij het oude type niet.
Of is er een reden waarom dit aangepast is ??

Die klos kun je er af schroeven, denk dat het een soort massa is om trillingen te voorkomen. Verder is de koppelingsbediening van de 1900’s tussen 1986 en 1991 niet gewijzigd, kan me dus totaal niet voorstellen dat die van een 1600 anders is (is allemaal BE-1 of BE-3).

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
ericbx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 07-07-2005

Gepost: 21 juli 2005 02:48 AM
  [ # 3 ]

afgelopen weekend de kabel vervangen ,paste gewoon .
Jammer was wel dat in die Evil or Very Mad  Evil or Very Mad vraagbaak niet stond dat je nadat de kabel los was van de hefboom bij de motor de kabel eerst bij het schutbord los moet halen en naar het andere gat (wat achter de isolatie zit )moet leggen.Op deze manier kun je de gaffel op het pedaal makelijk uithaken en doorvoeren.Nou ja bij deze dan die tip voor degene die hierna de kabel moet vervangen.
De koppeling is wel wat soepeler geworden maar niet zoveel als ik gehoopt had ,dat zal ik dan maar moeten accepteren.
Ik snap nog steeds niet waar die klos op de oude kabel nou voor is.
Eric

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 06 oktober 2005 02:01 AM
  [ # 4 ]

Jammer was wel dat in die Evil or Very Mad  Evil or Very Mad vraagbaak niet stond dat je nadat de kabel los was van de hefboom bij de motor de kabel eerst bij het schutbord los moet halen en naar het andere gat (wat achter de isolatie zit )moet leggen.Op deze manier kun je de gaffel op het pedaal makelijk uithaken en doorvoeren.Nou ja bij deze dan die tip voor degene die hierna de kabel moet vervangen.

ben ontzettend aan het modderen geweest met een kopp. kabel… zou je nog eens kunnen uitleggen wat je nu moet doen om de kabel weer vanuit de ‘motorruimte’ naar het pedaal te krijgen…? het vierkante ‘oog’ voor bevestiging aan het pedaal lijkt niet doo r het gat te passen…???

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 06 oktober 2005 04:54 AM
  [ # 5 ]
kstrik schreef:

Jammer was wel dat in die Evil or Very Mad  Evil or Very Mad vraagbaak niet stond dat je nadat de kabel los was van de hefboom bij de motor de kabel eerst bij het schutbord los moet halen en naar het andere gat (wat achter de isolatie zit )moet leggen.Op deze manier kun je de gaffel op het pedaal makelijk uithaken en doorvoeren.Nou ja bij deze dan die tip voor degene die hierna de kabel moet vervangen.

ben ontzettend aan het modderen geweest met een kopp. kabel… zou je nog eens kunnen uitleggen wat je nu moet doen om de kabel weer vanuit de ‘motorruimte’ naar het pedaal te krijgen…? het vierkante ‘oog’ voor bevestiging aan het pedaal lijkt niet doo r het gat te passen…???

Kijk voor fotoos op http://www.citroenbx.nl/, versnellingsbak, kapotte koppelingskabel.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 06 oktober 2005 10:19 AM
  [ # 6 ]
ZX1.4i schreef:

Op kenteken besteld bij een automaterialen zaak neem ik aan? Daar zou ik niet blind op vertrouwen, die zitten er wel vaker naast, maar het kan heel goed dat het gewoon past.

Bij de dealer werkt men met het chassisnr. en een verbinding naar de database van de PSA fabriek, zo krijg je het juiste onderdeel. In de fabriek gebruikt men de onderdelen die op dat moment voor handen zijn, dit kan van dag tot dag verschillen. Een voorbeeld zijn de diesel brandstofpompen, Bosch en Lucas worden kris kras door elkaar heen gemonteerd, m.b.v. het chassisnr. kan men het origineel gemonteerde onderdeel terugvinden.

Tenzij je een andere motor/bak in je auto heb gelepeld, in dat geval is het handig om het chassisnr. van de donor auto te noteren.

Ook niet altijd dus, mijn bx komt uit 93 en bij de dealer konden ze bepaalde onderdelen ook niet vinden, ik heb het uiteindelijk zelf maar uitgezocht, bleek dat het onderdeel in alle databases te vinden was voor bxen tot 92 Rolling Eyes

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 06 oktober 2005 05:55 PM
  [ # 7 ]

zoals altijd: volgende dag, nieuwe moed en dan gaat alles wat soepeler…
hij zit nu, en als ik de fotoos kijk toevallig goed, want die gleuf waar de binnenkabel door loopt heb ik niet als zodanig herkend…

bedankt voor de tip, karel, beter dan een manual met die fotoos!

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 07 oktober 2005 01:42 AM
  [ # 8 ]

rijdt trouwens veel fijner, een ingeoliede kabel! heb m ook wat vrijer gelegd, in ruimere bochten. zal ook wel schelen. hopelijk blijft het een tijdje soepel nu!

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook