27 van de 37
« Eerste  < Vorige 25 26 27 28 29 Volgende >  Laatste »
   
Xantia 1.9D Sensation -> Gesloopt :-(
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 juli 2005 01:18 AM
  [ # 391 ]

Nu we het er toch over hebben, de distributie riem moet ook nog gedaan worden, ik heb niet het vertrouwen dat de garage deze vervangen heeft tijdens de motorwissel. Gezien de onzin die hij me heeft proberen te verkopen, zoals het piepen zou aan de aircopomp liggen en de groef in de cylinderwand kan niet voor olie verbruik zorgen Rolling Eyes

Dat piepen lag dus duidelijk aan de rollen van de multieriem, bij het bliksembezoek met Serge 2 weken terug tijdens de meeting in Leek zag ik dat er op de oude motor nog een spanrol zat. Het lijkt me niet dat hij de spanrol van de Berlingo motor terug heeft gezet op de oude motor, de oude motor zou een vrij nieuwe spanrol hebben omdat de riem daar recentelijk was vervangen.

Wellicht is het verstandig om de waterpomp meteen mee te nemen???

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 juli 2005 04:02 AM
  [ # 392 ]
ZX1.4i schreef:

Nu we het er toch over hebben, de distributie riem moet ook nog gedaan worden, ik heb niet het vertrouwen dat de garage deze vervangen heeft tijdens de motorwissel. Gezien de onzin die hij me heeft proberen te verkopen, zoals het piepen zou aan de aircopomp liggen en de groef in de cylinderwand kan niet voor olie verbruik zorgen Rolling Eyes

Dat piepen lag dus duidelijk aan de rollen van de multieriem, bij het bliksembezoek met Serge 2 weken terug tijdens de meeting in Leek zag ik dat er op de oude motor nog een spanrol zat. Het lijkt me niet dat hij de spanrol van de Berlingo motor terug heeft gezet op de oude motor, de oude motor zou een vrij nieuwe spanrol hebben omdat de riem daar recentelijk was vervangen.

Wellicht is het verstandig om de waterpomp meteen mee te nemen???

Ik heb zelf 2 x een waterpomp vervangen.

Eerste keer bij het oude td blok: de spanrol was toen kapot gelopen wat net goed was gegaan omdat ik het op tijd hoorde. Dan schrik je zo dat je gelijk alles vervangt… puur psychisch natuurlijk. Trouwens, het blok had toen wel een dikke 3 ton gelopen en het is toch wel vrij veel voorkomend dat ze ergens rond die leeftijd (ouderdom speelt ook een rol) een keer spontaan kunnen gaan lekken.

Tweede keer bij mijn huidige blok: de waterpomp wilde ik sowieso preventief vervangen, maar het bleek dat ie al wat zweette bij de pompas. Het ding stond dus al op het punt echt kapot te gaan.

Een waterpomp die gaat lekken is vervelend. Hoop kosten om de zaak naderhand weer te vervangen. ALs het pomplager door die waterlekkage naar de haaien gaat en de pomp vastslaat of kapotdraait, dan zijn de rapen natuurlijk helemaal gaar. Een distributie die breekt is niet grappig.

Het was “handiger”  geweest als gelijk bij het inbouwen van je huidige blok dat soort dingen waren meegepakt. Maar ik begrijp heel goed dat in de context toen er weinig trek in had om nog eens te gaan onderhandelen over het preventief vervangen van zaken (mocht je er uberhaupt nog aan gedacht hebben). Je was al lang blij dat ze het blok erin wilden zetten en dat je een deal had. Meja.. als het blok er toch uitligt kost het hooguit een half uurtje extra werk om de riem te doen. Als het blok in de wagen zit kost het je al snel een uur of 3.  Weet je uberhaupt de status van de huidige riem?

Gr,
Marten

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 juli 2005 04:24 AM
  [ # 393 ]
mpostma schreef:

Als het blok in de wagen zit kost het je al snel een uur of 3.  Weet je uberhaupt de status van de huidige riem?

De Berlingo motor zat op 115.000km, met de km’s in de Xantia zit dat blok nu op de 130.000km , de spanrol is in iedergeval niet vervangen en de riem is dus ook een twijvelgeval Confused .

Ik ben inmiddels een stuk handiger geworden en zou een dergelijk klusje in priciepe zelf wel kunnen. Ik hik alleen tegen het probleem aan dat er een motorsteun los moet om bij de distributie kappen te komen. De motor moet dan ook ondersteund worden enzo, hier heb ik (nog) geen ervaring mee Confused

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 juli 2005 04:27 AM
  [ # 394 ]
ZX1.4i schreef:
mpostma schreef:

Als het blok in de wagen zit kost het je al snel een uur of 3.  Weet je uberhaupt de status van de huidige riem?

De Berlingo motor zat op 115.000km, met de km’s in de Xantia zit dat blok nu op de 130.000km , de spanrol is in iedergeval niet vervangen en de riem is dus ook een twijvelgeval Confused .

Ik ben inmiddels een stuk handiger geworden en zou een dergelijk klusje in priciepe zelf wel kunnen. Ik hik alleen tegen het probleem aan dat er een motorsteun los moet om bij de distributie kappen te komen. De motor moet dan ook ondersteund worden enzo, hier heb ik (nog) geen ervaring mee Confused

Dat is niet zo’n probleem hoor. Zet een garagekrik onder de carterpan en krik deze op totdat de motor iets omhoog komt in de steun. Dan schroef je zo de steun los. Het lijkt enger dan het is.

ALs de Berlingo motor op 115.000 zat zou ik “zelf” die waterpomp laten zitten. Dat lijkt me meer iets voor bij 240.000 km. De spanrollen zou ik wel vervangen. Plus de riem natuurlijk.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 juli 2005 10:53 PM
  [ # 395 ]

Heb vandaag naar de motorsteun gekeken, zit verstopt onder een kapje waar een leiding boven loopt, e.e.a. is opeens een stuk duidelijker Razz

De looprol is vervangen, maar ik hoor nog steeds iets piepen, het lijkt wel of het ergens rechts van de motor komt als je ervoor staat. De distibutieriem zit weliswaar aan de andere kant, maar echt fijn vind ik dit niet. De laatste tijd heb ik last van een wat zwaardere dieselbrom/dreun bij stationair draaien, dit hoor je alleen als je in de auto zit, het komt van rechts.

@Marten, volgens het Haynes boek moet het krukas wiel er ook af? heb je hier nog tips voor, ik heb weleens gehoord dat dit alleen met een luchtratel kan?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 10 juli 2005 02:44 AM
  [ # 396 ]
ZX1.4i schreef:

@Marten, volgens het Haynes boek moet het krukas wiel er ook af? heb je hier nog tips voor, ik heb weleens gehoord dat dit alleen met een luchtratel kan?

Krukas blokkeren. Moet sowieso als je de riem vervangt omdat je dan weet dat ie in de juiste positie blijft staan. Achter de startmotor zit een gat (zie ook de vraagbaak en ook op de site van de roel kun je het terugvinden) en daar gaat een pen van 8mm in en zorg dat deze ook in het vliegwiel steekt (even de motor rondtornen totdat de pen doorgestoken kan worden en de motor blokkeert).

Als deze pen erin zit kun je de krukaspoeliebout losdraaien. Soms heb je wel een flink verlengstuk nodig om de bout los te krijgen. Het is dus aan te raden om de wagen hoog op bokken te zetten zodat je wat werkruimte hebt.

Gr,
Marten

PS. Site van Roel : www.citroenbx.nl

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 12 juli 2005 05:19 AM
  [ # 397 ]
mpostma schreef:

Krukas blokkeren. Moet sowieso als je de riem vervangt omdat je dan weet dat ie in de juiste positie blijft staan. Achter de startmotor zit een gat (zie ook de vraagbaak en ook op de site van de roel kun je het terugvinden) en daar gaat een pen van 8mm in en zorg dat deze ook in het vliegwiel steekt

Heb even zitten kijken vandaag, dat blokkeergat heb ik nog niet kunnen vinden, in het Haynes boek zegt men dat je de hoofdbol moet verwijderen om bij dit gat te kunnen komen Confused  Confused:

Wat het piepen betreft? klinkt niet erg hard en het is vooral met een warme motor ergens aan de bestuurderskant. Ik hoor het alleen als de motor stationair draait, trap ik de koppeling in dan is het weg en soms blijft het dan ook weg Confused  Confused:

Ik weet niet of dit er mee te maken heeft, rijden/rollen in zijn 1 en 2 zonder gas te geven (in de file enzo) gaat gepaard met enig geratel en licht schokken van de auto. In zijn 2 is het heftiger dan in zijn 1, trap je het gas iets in, dan is het weg en snort de motor vrolijk. De koppeling is niet vernieuwd bij de motorwissel, deze is van de oude motor overgezet, volgens de garage was deze z.g.a.n. Optrekken ging in het begin nogal schokkerig, volgens de specialist waar ik kom, kan dit komen door vettige koppelingsplaten en zou dit in de loop van de tijd minder moeten worden. Voor mijn gevoel is het nu wel veel minder, maar het kan ook zijn dat ik het inmiddels gewend ben Confused

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 juli 2005 12:08 PM
  [ # 398 ]
ZX1.4i schreef:

Heb even zitten kijken vandaag, dat blokkeergat heb ik nog niet kunnen vinden, in het Haynes boek zegt men dat je de hoofdbol moet verwijderen om bij dit gat te kunnen komen Confused  Confused:

Sja, hij is niet zo makkelijk te zien hoor!! Hij zit achter de startmotor verborgen en je kan met heel veel gepriegel van onderaf langs de startmotor er een bout insteken, maar echt makkelijk kom je er niet bij, zeker als je het niet weet.

Zie hier :

Probeer je nu maar eens in te beelden hoe je er nog bij komt als de startmotor er weer voor zit. Het speciale blokkeergereeschap besaat uit een staaf van 8 mm die 30 graden geknikt is zodat je er precies van onderaf bijkomt.

ZX1.4i schreef:

Wat het piepen betreft? klinkt niet erg hard en het is vooral met een warme motor ergens aan de bestuurderskant. Ik hoor het alleen als de motor stationair draait, trap ik de koppeling in dan is het weg en soms blijft het dan ook weg Confused  Confused:

Ik weet niet of dit er mee te maken heeft, rijden/rollen in zijn 1 en 2 zonder gas te geven (in de file enzo) gaat gepaard met enig geratel en licht schokken van de auto. In zijn 2 is het heftiger dan in zijn 1, trap je het gas iets in, dan is het weg en snort de motor vrolijk. De koppeling is niet vernieuwd bij de motorwissel, deze is van de oude motor overgezet, volgens de garage was deze z.g.a.n. Optrekken ging in het begin nogal schokkerig, volgens de specialist waar ik kom, kan dit komen door vettige koppelingsplaten en zou dit in de loop van de tijd minder moeten worden. Voor mijn gevoel is het nu wel veel minder, maar het kan ook zijn dat ik het inmiddels gewend ben Confused

Zou kunnen zijn dat of de drukgroep niet zo fris meer is enw at geluid maakt of wat speling in de transmissie.. Ik zou mij er neit zo druk om maken. Ik heb er zelf ook wel iets last van.

Gr,
Marten

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 12 juli 2005 03:12 PM
  [ # 399 ]
mpostma schreef:

Probeer je nu maar eens in te beelden hoe je er nog bij komt als de startmotor er weer voor zit. Het speciale blokkeergereeschap besaat uit een staaf van 8 mm die 30 graden geknikt is zodat je er precies van onderaf bijkomt.

Ah, die foto maakt het een stuk duidelijke waar ik precies moet zoeken.
Volgens mij zit de voorraadbol op die plek inderdaad in de weg.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 12 juli 2005 04:13 PM
  [ # 400 ]

Ik meende toch echt dat je in het tandwiel van de brandstofpomp en krukaspoelie een asje moest steken om de boel te blokkeren. Confused:

Ik heb een monteur dat weleens zien doen.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 juli 2005 04:39 PM
  [ # 401 ]
Bram schreef:

Ik meende toch echt dat je in het tandwiel van de brandstofpomp en krukaspoelie een asje moest steken om de boel te blokkeren. Confused:

Ik heb een monteur dat weleens zien doen.

We hadden het nu over het blokkeren van de krukas. Dat je voor het vervangen van de distributieriem de brandstofpomp en de nokkenas ook moet blokkeren (gewoon met bouten m8 door de juiste gaten in de respectievelijke aandrijftandwielen) is evident. Zie haynes/vraagbaak.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 juli 2005 03:12 AM
  [ # 402 ]

Word een leuk klusje zo te lezen Wink

Maar goed zo te lezen is het gepiep duidelijk niet van de distributieriem, ik wacht effe tot degene die ik om hulp gevraagd had effe tijd heeft om mij te helpen.

Wat mij opvalt is dat de motor nu nauwelijks schokt bij het inschakelen van de airco en het afremmen van de motor bij het loslaten van het gas bij lage snelheden is ook veel minder. Kan dit te maken hebben met het feit dat de multi-riem nu een stuk minder strak staat, ik heb de riem nu exact volgens de instructies in het Haynes boek afgesteld. Dus de riem m.b.v. de vaste spanrol net zover spannen dat je net (met een beetje wrikken) de blokkeerpen (schroevendraaier) uit de verende spanrol kan trekken. De verende spanrol klapt dan naar achteren en zet de boel dan op spanning.

Heb vandaag een mooi setje witte Type-2 achterlichten gescoord voor €100 bij De Vos, die gaan er morgen op Razz
Bij BartHebben kost een setje €154, stel je een setje uit afzonderlijke lichten samen, dan ben je slechts €130 kwijt Rolling Eyes  Confused:

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 juli 2005 06:05 AM
  [ # 403 ]

T2 Achterlichten zitten erop, morgen post ik een foto.
De Xantia ziet er nu i.c.m. het nieuwe kenteken (import) uit als een T2 Wink

Vandaag heb ik de CV uitgebreid met een RF AB, heb een plug & play setje gekocht bij een Specialist voor €90. Installatie was echt 30 sec werk, pepermuntbakje naast de handrem eruit wippen, 9-polige stekker uit de module die op IR werkt trekken, RF kastje erop en klaar ben je. Het oude kastje kan je gewoon laten zitten, er is toch zat ruimte daar om het RF kastje onder te brengen, bij mij loopt er zelfs nog een ventilatie slang doorheen.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 juli 2005 05:11 AM
  [ # 404 ]

Zoek de verschillen Wink


Wat doet die k@$#%t Golf achter de Xantia Evil or Very Mad


Ah, das beter gezelschap, de zilvergrijze T2-Xantia Pallas van de overbuurvrouw Razz

De volgende stap is dat ik die Opel sticker rechtsonder een keertje eraf ga fohnen, had ik eigenlijk allang moeten doen Surprisedops:

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 16 juli 2005 12:28 PM
  [ # 405 ]

Ziet er weer heerlijk fris uit hoor Sohail!!! Toch net iets mooier, die type 2 achterlichten!! (hoewel ik de eerste neus toch wel de mooiste vind denk ik…) Enne, rij jij met een SLOPEL STICKERrond??!!  Laughing

Profiel  
 
 
27 van de 37
« Eerste  < Vorige 25 26 27 28 29 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook