Beste mensen,
Goedenmorgen,
Ik ben in het bezit van een BX TGD Break 1994 diesel.
Er overkomt ons een ramp. Er gutst koelvloeistof bij kopjes vol uit het blok, achter de brandstofpomp vandaan. Dit terwijl wij a.s. zaterdag op vakantie naar Frankrijk zouden gaan.
Weet iemand van jullie of er achter de brandstofpomp een vriesstop / vriesplug zit??!! Als dat niet het geval is hoef ik vanavond niet alles in het werk te stellen om de brandstofpomp te verwijderen, in de hoop een vriesplug te vernieuwen. Zit daar niet zo`n plug, dan komt het dus elders uit het blok en weten wij waar we aan toe zijn, en kunnen wij de vakantie (al besproken en aanbetaald) wel vergeten.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen aan een antwoord.
Met dank en vriendelijke groeten,
Appie
Wie goed doet, goed ontmoet
Re: BX TGD Break 1994
Appie schreef:Beste mensen,
Goedenmorgen,
Ik ben in het bezit van een BX TGD Break 1994 diesel.
Er overkomt ons een ramp. Er gutst koelvloeistof bij kopjes vol uit het blok, achter de brandstofpomp vandaan. Dit terwijl wij a.s. zaterdag op vakantie naar Frankrijk zouden gaan.
Weet iemand van jullie of er achter de brandstofpomp een vriesstop / vriesplug zit??!! Als dat niet het geval is hoef ik vanavond niet alles in het werk te stellen om de brandstofpomp te verwijderen, in de hoop een vriesplug te vernieuwen. Zit daar niet zo`n plug, dan komt het dus elders uit het blok en weten wij waar we aan toe zijn, en kunnen wij de vakantie (al besproken en aanbetaald) wel vergeten.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen aan een antwoord.
Met dank en vriendelijke groeten,
Appie
Er zit bij turbodieselkoppen links achter de brandstofpomp een aansluiting voor een koelwaterkanaal dat alleen bij bosch turbodieselpompen gebruikt wordt. Anders is deze afgedekt met een plaatje. Ik durf zo niet te zeggen of ongeblazen dieselkoppen dit kanaal ook hebben (afgedopt). Dan zou je hier eens kunnen kijken.
Verder zou ik eens goed kijken of niet een van de koelwaterslangen (bijv. vanaf de oliekoelwaterwarmtewisselaar onder het oliefilter) niet die richting uit spuit?
Ik zou de omgeving van de waterpomp eens goed onderzoeken. Misschien van onderen werken omdat anders de brandstofpomp goed in de weg zit.
ik zie niet zo veel koelwaterslangen achter de pomp:
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Re: BX TGD Break 1994
mpostma schreef:Appie schreef:Beste mensen,
Goedenmorgen,
Ik ben in het bezit van een BX TGD Break 1994 diesel.
Er overkomt ons een ramp. Er gutst koelvloeistof bij kopjes vol uit het blok, achter de brandstofpomp vandaan. Dit terwijl wij a.s. zaterdag op vakantie naar Frankrijk zouden gaan.
Weet iemand van jullie of er achter de brandstofpomp een vriesstop / vriesplug zit??!! Als dat niet het geval is hoef ik vanavond niet alles in het werk te stellen om de brandstofpomp te verwijderen, in de hoop een vriesplug te vernieuwen. Zit daar niet zo`n plug, dan komt het dus elders uit het blok en weten wij waar we aan toe zijn, en kunnen wij de vakantie (al besproken en aanbetaald) wel vergeten.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen aan een antwoord.
Met dank en vriendelijke groeten,
AppieEr zit bij turbodieselkoppen links achter de brandstofpomp een aansluiting voor een koelwaterkanaal dat alleen bij bosch turbodieselpompen gebruikt wordt. Anders is deze afgedekt met een plaatje. Ik durf zo niet te zeggen of ongeblazen dieselkoppen dit kanaal ook hebben (afgedopt). Dan zou je hier eens kunnen kijken.
Verder zou ik eens goed kijken of niet een van de koelwaterslangen (bijv. vanaf de oliekoelwaterwarmtewisselaar onder het oliefilter) niet die richting uit spuit?
Ik heb net mijn 1994er 19TGD break bekeken (Bosch pomp) en ik wilde net opmerken: is het niet de slang van de oliekoeler die geknapt is…..
Geen vriesplaatjes oid kunnen ontdekken; brandstofpomp kun je er wel af halen maar daarna monteren zal niet meevallen ivm de timing; je moet dan bovendien ook de D-riem lossen, kortom je vervalt van het ene drama in het andere.
De waterpomp zit achter/onder het blok, dat lijkt me dus sterk. Als het van hoger komt toch maar eens heel goed kijken naar allerlei straaltjes, wellicht dat er een druppel langs de kabel van de koudestartthermostaat loopt? Komt wel achter bij de pomp uit. Foto zie boven, pomp kan er iets anders uitzien en brandstoffilter ook.
Het is - ter zijde - wel lekjes-weer hoor. Mijn 1994er 19TGD break staat nu ff stil met lekke dieselleidingen en een geknapte octopus….
Ich bin ein Breaker
Re: BX TGD Break 1994
karel schreef:mpostma schreef:Appie schreef:Beste mensen,
Goedenmorgen,
Ik ben in het bezit van een BX TGD Break 1994 diesel.
Er overkomt ons een ramp. Er gutst koelvloeistof bij kopjes vol uit het blok, achter de brandstofpomp vandaan. Dit terwijl wij a.s. zaterdag op vakantie naar Frankrijk zouden gaan.
Weet iemand van jullie of er achter de brandstofpomp een vriesstop / vriesplug zit??!! Als dat niet het geval is hoef ik vanavond niet alles in het werk te stellen om de brandstofpomp te verwijderen, in de hoop een vriesplug te vernieuwen. Zit daar niet zo`n plug, dan komt het dus elders uit het blok en weten wij waar we aan toe zijn, en kunnen wij de vakantie (al besproken en aanbetaald) wel vergeten.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen aan een antwoord.
Met dank en vriendelijke groeten,
AppieEr zit bij turbodieselkoppen links achter de brandstofpomp een aansluiting voor een koelwaterkanaal dat alleen bij bosch turbodieselpompen gebruikt wordt. Anders is deze afgedekt met een plaatje. Ik durf zo niet te zeggen of ongeblazen dieselkoppen dit kanaal ook hebben (afgedopt). Dan zou je hier eens kunnen kijken.
Verder zou ik eens goed kijken of niet een van de koelwaterslangen (bijv. vanaf de oliekoelwaterwarmtewisselaar onder het oliefilter) niet die richting uit spuit?
Ik heb net mijn 1994er 19TGD break bekeken (Bosch pomp) en ik wilde net opmerken: is het niet de slang van de oliekoeler die geknapt is…..
Geen vriesplaatjes oid kunnen ontdekken; brandstofpomp kun je er wel af halen maar daarna monteren zal niet meevallen ivm de timing; je moet dan bovendien ook de D-riem lossen, kortom je vervalt van het ene drama in het andere.
De waterpomp zit achter/onder het blok, dat lijkt me dus sterk. Als het van hoger komt toch maar eens heel goed kijken naar allerlei straaltjes, wellicht dat er een druppel langs de kabel van de koudestartthermostaat loopt? Komt wel achter bij de pomp uit. Foto zie boven, pomp kan er iets anders uitzien en brandstoffilter ook.
Het is - ter zijde - wel lekjes-weer hoor. Mijn 1994er 19TGD break staat nu ff stil met lekke dieselleidingen en een geknapte octopus….
Ik denk dat als er druppels lekken langs de kabel je het er niet met kopjes tegelijk onder de brandstofpomp vandaan ziet gutsen.
Ik heb ff gekeken bij een kaal dieselonderblok dat ik nog in de schuur heb staan. Er zit op het onderblok een soort van montageframe ten behoeve van de brandstofpomp. ACHTER dit frame zit op het onderblok inderdaad een vriesdop met een doorsnede van ong. 2 cm. Een soortgelijke dop zit ook aan de rechterkant van het onderblok (waarschijnlijk verborgen achter de olievulbuis. Ik kan helaas geen foto’s maken omdat mijn camera niet thuis is ni.
Ik kan nie zien of er ook vriesdoppen in de kop zitten. Op mijn motor (XM turbo d12) zitten ze niet, maar ik durf er niet mijn hand voor in het vuur te steken dat het bij een 19 dieselblok ook niet het geval is.
Je ziet op onderstaande foto overigens wel de slangaansluiting waar ik op doelde. Die kan bij jouw kop nog wel aanwezig zijn (Evt. afgedopt). Je kan ook de andere vriesdop in het onderblok zien. Zo’n 2.1 motor is wat dat betreft zowat hetzelfde… (al zijn er wel significante verschillen behalve het verschil in cilinderinhoud).
Loshalen brandstofpomp is met een normaal 19 dieselblok wel te doen Je zult om bij die vriesdop te komen ook het mongagteframe van de pomp moeten verwijdereren. Nadeel. Je moet de riem loshalen. (anders kon je deze met 2 bouten op het montageframe vastzetten van de pomp wat de normale procedure is). Je hoeft echter niet de pomp van zijn bevestiging op het frame los te halen, zodat de timing niet verandert. Best een hoop werk al met al.
Laat je ff weten of je mee verder komt?
Gr,
Marten
Re: BX TGD Break 1994
mpostma schreef:
Ik denk dat als er druppels lekken langs de kabel je het er niet met kopjes tegelijk onder de brandstofpomp vandaan ziet gutsen.
Tja, alles is relatief; het is een theoretische mogelijkheid (thermostaat-kabel gaat nl ook richting koelvloeistof)
mpostma schreef:
Ik heb ff gekeken bij een kaal dieselonderblok dat ik nog in de schuur heb staan. Er zit op het onderblok een soort van montageframe ten behoeve van de brandstofpomp. ACHTER dit frame zit op het onderblok inderdaad een vriesdop met een doorsnede van ong. 2 cm. Een soortgelijke dop zit ook aan de rechterkant van het onderblok (waarschijnlijk verborgen achter de olievulbuis. Ik kan helaas geen foto’s maken omdat mijn camera niet thuis is ni.
Ik kan nie zien of er ook vriesdoppen in de kop zitten. Op mijn motor (XM turbo d12) zitten ze niet, maar ik durf er niet mijn hand voor in het vuur te steken dat het bij een 19 dieselblok ook niet het geval is.
Zoals gezegd, ik kan ze niet vinden op de 94er kop
mpostma schreef:
Je ziet op onderstaande foto overigens wel de slangaansluiting waar ik op doelde. Die kan bij jouw kop nog wel aanwezig zijn (Evt. afgedopt).
Die zit er bij mij wel, op het afdekplaatje daarvan zit de steun van het luchtinlaathuis op vastgemaakt. Alweer een optie, dus. Mogelijk een boutje eruit?
Ich bin ein Breaker
BX TGD Break 1994
MET JULLIE STEUN ben ik er uit!! Achter de brandstofpomp zit een vriesstop/ plug, en deze is doorgerot!! Nu, achteraf is dit de verklaring waaom er twee dunne roestbruine streepjes over het blok liepen. Het heeft al langer een beetje gelekt. Ik moest zo nu en dan eens een kwart litertje koelvloeistof bijvullen.
Geweldig jullie steun en wat jullie er voor tijd aan hebben besteedt.
Nooit op gerekend dat mijn noodkreet zoveel positieve mensen in beweging zou zetten. Er is hoop voor Nederland!
Bedankt!!
Met vriendelijke groeten,
Appie
Wie goed doet, goed ontmoet
Re: BX TGD Break 1994
Appie schreef:MET JULLIE STEUN ben ik er uit!! Achter de brandstofpomp zit een vriesstop/ plug, en deze is doorgerot!! Nu, achteraf is dit de verklaring waaom er twee dunne roestbruine streepjes over het blok liepen. Het heeft al langer een beetje gelekt. Ik moest zo nu en dan eens een kwart litertje koelvloeistof bijvullen.
Geweldig jullie steun en wat jullie er voor tijd aan hebben besteedt.
Nooit op gerekend dat mijn noodkreet zoveel positieve mensen in beweging zou zetten. Er is hoop voor Nederland!Bedankt!!
Met vriendelijke groeten,
Appie
Oei… het is mooi dat je nu duidelijkheid hebt, maar er staat je nog wel een flinke klus te wachten.
Veel succes ermee en hopelijk kun je er gewoon mee op vakantie als het gemaakt is.
Groet,
Marten