Hyper-actieve oliedrukmeter?
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 28 april 2009 05:49 PM

sinds een paar dagen is mijn oliedrukmeter hyper-actief;
zoals te doen gebruikelijk werkt ‘ie bij het starten en valt dan na ca. 1 minuut weer weg.
Echter na ca. 10 minuten herhaalt ‘ie het ritueel, tijdens het rijden ...

Olie gepeild: alles in orde ...
(Wat op zich al vreemd is, daar de auto weldegelijk lichte lekkage heeft en het peil redelijk stabiel lijkt ...)

Iemand een idee?

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 28 april 2009 07:11 PM
  [ # 1 ]

Kortsluiting, slecht contact, draadbreuk, metertje kaduuk, laag vliegende olifanten…?

Laughing

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 28 april 2009 07:49 PM
  [ # 2 ]

Typisch CX (of moet ik Citroën zeggen?). Zal wel in de draadjes of contactjes zitten, inderdaad.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 april 2009 11:02 PM
  [ # 3 ]

Ik ben eigenlijk verbaast dat een 20 RE een oliedrukmeter heeft Surprisedops:

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 28 april 2009 11:06 PM
  [ # 4 ]

Correctie , het gaat hier volgens mij om de oliepeilmeter .

Werkt normaal alleen als je het contact aanzet , en geeft dan een indicatie van het oliePEIL in je motor .

Zodra je start valt deze meter terug uit .

Dus als hij op en af springt betekend dat dat de meter denkt dat je elke keer het contact terug opzet .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 28 april 2009 11:30 PM
  [ # 5 ]
wbogaerts schreef:

Correctie , het gaat hier volgens mij om de oliepeilmeter .

Werkt normaal alleen als je het contact aanzet , en geeft dan een indicatie van het oliePEIL in je motor .

Zodra je start valt deze meter terug uit .

Dus als hij op en af springt betekend dat dat de meter denkt dat je elke keer het contact terug opzet .

Walter

Precies.
En die elektronische oliepeilmeter is een leuk gadget, maar vertrouw alleen op de peilstok!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 28 april 2009 11:34 PM
  [ # 6 ]

Een beetje vergelijkbaar met de meeste benzinemeters: die zwalken ook en geven soms heel positieve waarden aan terwijl je zo-goed-als droog staat…

Laughing

Moet trouwens zeggen dat mijn oliepeilmeter redelijk betrouwbaar is, wat bovenstaande weer tegenspreekt…mmmm….

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 29 april 2009 12:27 AM
  [ # 7 ]

Ik vertrouw ook alleen op de oliepeilstok die gemarkeerd is naar aanleiding van en oliewissel met de juiste hoeveelheid olie. Peilstokken vertrouwen kan pas nadat je weet waar het peil moet staan.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 29 april 2009 01:35 AM
  [ # 8 ]
garagestmarien schreef:

Ik vertrouw ook alleen op de oliepeilstok die gemarkeerd is naar aanleiding van en oliewissel met de juiste hoeveelheid olie. Peilstokken vertrouwen kan pas nadat je weet waar het peil moet staan.

Ehhh… je gooit er toch de juiste hoeveelheid olie in door te schenken tot het niveau op de peilstok op het max. staat? Die peilstok en de niveauindicaties zijn daar toch voor? Shocked

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 29 april 2009 02:46 AM
  [ # 9 ]

Leuk om te lezen dat velen dansende of anderszins onbetrouwbare meters hebben… ik ook dus!

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 29 april 2009 10:38 AM
  [ # 10 ]

Correctie , het gaat hier volgens mij om de oliepeilmeter

klopt, sorry Surprisedops:

Leuk om te lezen dat velen dansende of anderszins onbetrouwbare meters hebben… ik ook dus!

idem: toerental is nooit echt goed vast te stellen Laughing

Typisch CX (of moet ik Citroën zeggen?). Zal wel in de draadjes of contactjes zitten, inderdaad.

oh, zoals het deurslot dat het gisterenochtend niet deed en ‘s middags opeens weer wel, en het verklikkerlampje van de stadslichten, dat het alleen doet als het er zin in heeft Cool

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
pp!
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 28-05-2008

Gepost: 29 april 2009 11:17 AM
  [ # 11 ]

ach, de mijne geeft te pas en te onpas aan dat er een lampje kaduuk is, maar soms ook niet Rolling Eyes  Rolling Eyes

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist

Land Rover Defender 110" ‘85
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 29 april 2009 11:30 AM
  [ # 12 ]
par eXeMple! schreef:

Ehhh… je gooit er toch de juiste hoeveelheid olie in door te schenken tot het niveau op de peilstok op het max. staat? Die peilstok en de niveauindicaties zijn daar toch voor? Shocked

Je gooit bij het verversen de juiste hoeveelheid olie in dat blok zoals de fabriek dat opgeeft.
Je peilstok heeft een rubberen afsluitdopje dat bij bruut gebruik wat kan verschuiven, waarmee de niveaustreepjes dieper in het blok komen te hangen. Juiste hoeveelheid olie in het blok, dan kijken wat de peilstok aangeeft. Eventueel de peilstok aanpassen en altijd rustig dat ding in het blok duwen. Dat is mijns inziens de enige juiste manier.

Met andere woorden, je zult eerst je peilstok moeten kunnen vertrouwen door deze te ijken.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 08 augustus 2011 08:00 PM
  [ # 13 ]

Mijn oliepeilmeter geeft sinds de laatste beurt smirk niet meer aan. Zal er onder de kap dus ergens een draadje los zitten of geen goed contact meer maken. Maar waar? Ik zie zo gauw niets direct bij de peilstok in de buurt. Wie weet waar ik moet zoeken?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook