sinds een paar dagen is mijn oliedrukmeter hyper-actief;
zoals te doen gebruikelijk werkt ‘ie bij het starten en valt dan na ca. 1 minuut weer weg.
Echter na ca. 10 minuten herhaalt ‘ie het ritueel, tijdens het rijden ...
Olie gepeild: alles in orde ...
(Wat op zich al vreemd is, daar de auto weldegelijk lichte lekkage heeft en het peil redelijk stabiel lijkt ...)
Iemand een idee?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Kortsluiting, slecht contact, draadbreuk, metertje kaduuk, laag vliegende olifanten…?
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Typisch CX (of moet ik Citroën zeggen?). Zal wel in de draadjes of contactjes zitten, inderdaad.

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ben eigenlijk verbaast dat een 20 RE een oliedrukmeter heeft ops:

Totaal aantal Berichten: 3197
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Correctie , het gaat hier volgens mij om de oliepeilmeter .
Werkt normaal alleen als je het contact aanzet , en geeft dan een indicatie van het oliePEIL in je motor .
Zodra je start valt deze meter terug uit .
Dus als hij op en af springt betekend dat dat de meter denkt dat je elke keer het contact terug opzet .
Walter
Meten is weten , gissen is missen

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
wbogaerts schreef:Correctie , het gaat hier volgens mij om de oliepeilmeter .
Werkt normaal alleen als je het contact aanzet , en geeft dan een indicatie van het oliePEIL in je motor .
Zodra je start valt deze meter terug uit .
Dus als hij op en af springt betekend dat dat de meter denkt dat je elke keer het contact terug opzet .
Walter
Precies.
En die elektronische oliepeilmeter is een leuk gadget, maar vertrouw alleen op de peilstok!

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Een beetje vergelijkbaar met de meeste benzinemeters: die zwalken ook en geven soms heel positieve waarden aan terwijl je zo-goed-als droog staat…
Moet trouwens zeggen dat mijn oliepeilmeter redelijk betrouwbaar is, wat bovenstaande weer tegenspreekt…mmmm….
‘Spirit of avant-garde’

- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik vertrouw ook alleen op de oliepeilstok die gemarkeerd is naar aanleiding van en oliewissel met de juiste hoeveelheid olie. Peilstokken vertrouwen kan pas nadat je weet waar het peil moet staan.

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
garagestmarien schreef:Ik vertrouw ook alleen op de oliepeilstok die gemarkeerd is naar aanleiding van en oliewissel met de juiste hoeveelheid olie. Peilstokken vertrouwen kan pas nadat je weet waar het peil moet staan.
Ehhh… je gooit er toch de juiste hoeveelheid olie in door te schenken tot het niveau op de peilstok op het max. staat? Die peilstok en de niveauindicaties zijn daar toch voor?

Totaal aantal Berichten: 753
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Leuk om te lezen dat velen dansende of anderszins onbetrouwbare meters hebben… ik ook dus!
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Correctie , het gaat hier volgens mij om de oliepeilmeter
klopt, sorry ops:
Leuk om te lezen dat velen dansende of anderszins onbetrouwbare meters hebben… ik ook dus!
idem: toerental is nooit echt goed vast te stellen
Typisch CX (of moet ik Citroën zeggen?). Zal wel in de draadjes of contactjes zitten, inderdaad.
oh, zoals het deurslot dat het gisterenochtend niet deed en ‘s middags opeens weer wel, en het verklikkerlampje van de stadslichten, dat het alleen doet als het er zin in heeft
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
ach, de mijne geeft te pas en te onpas aan dat er een lampje kaduuk is, maar soms ook niet
You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist
Land Rover Defender 110" ‘85
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84

- BX 1.9 TURD, de Euro
par eXeMple! schreef:
Ehhh… je gooit er toch de juiste hoeveelheid olie in door te schenken tot het niveau op de peilstok op het max. staat? Die peilstok en de niveauindicaties zijn daar toch voor?
Je gooit bij het verversen de juiste hoeveelheid olie in dat blok zoals de fabriek dat opgeeft.
Je peilstok heeft een rubberen afsluitdopje dat bij bruut gebruik wat kan verschuiven, waarmee de niveaustreepjes dieper in het blok komen te hangen. Juiste hoeveelheid olie in het blok, dan kijken wat de peilstok aangeeft. Eventueel de peilstok aanpassen en altijd rustig dat ding in het blok duwen. Dat is mijns inziens de enige juiste manier.
Met andere woorden, je zult eerst je peilstok moeten kunnen vertrouwen door deze te ijken.

Totaal aantal Berichten: 7586
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mijn oliepeilmeter geeft sinds de laatste beurt niet meer aan. Zal er onder de kap dus ergens een draadje los zitten of geen goed contact meer maken. Maar waar? Ik zie zo gauw niets direct bij de peilstok in de buurt. Wie weet waar ik moet zoeken?