Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Precies de reden van het begin van de zoektocht/gedachtengang. Prachtige oranje-rode Italiaanse eruit, leuke benzinebak ervoor terug. En aangezien ik een C5 een wanproduct vind (design en massa) gingen de gedachten al gauw naar “wat vind ik nog meer leuk”, “wat heb ik buiten Citro ooit verder overwogen” (en dat laatste was een E21-320/323, maar die waren toen ik uiteindelijk de GSA kocht al onbetaalbaar in niet versjonde staat).
De GSA-gedachte kwam vooral door andere enthousiaste draadjes hier, kriebelkriebel zeg maar, als ik alleen al lees over boxerroffel Maar ja, gescheurde uitlaatspruitstukken e.d.: oh ja, dat hoort ook bij het “risico van de hobby”. En dan scheelt ‘t wel of ik nog in Delft/DenHaag woonde en dagelijks op 100m van Van Bemmelen kwam, of nu in deze uithoek van ‘t land.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Je hebt toch van Gompel in de buurt als garage?
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Rogier Verhoef schreef:- en zeker ook: Eindhoven kent wel een dure maar complete onderdelenhandel, maar geen technisch specialist.
Ik had deze handelaar al genoemd CP
Zeker GSA hebben ze daar technisch weinig affiniteit mee, om ‘t netjes te zeggen…
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Deal is done: geen GSA voorlopig meer bij Villa Verhoef, maar een niet-Citro opvolger voor de niet-Citro
De Grande Punto diesel gaat eruit, inderdaad omdat het jaarkilometrage na de verhuizing is teruggevallen van 35000 naar 8000 km/jr
De XM was al verkocht (3 auto’s is met deze kms te veel, ze moeten
rijden!) en de samenvoeging van ruime comfortauto en kleine kart is een “nichtenbak” geworden, vrij naar Harms opvolgers van zijn XM V6. Oftewel: een BoerenMestWagen, een BMW 320i Touring E91. Slechte handelsfotos zijn HIER te vinden, goede foto’s na poetsen volgen.
En ja, totaal anders dan GSA:
- rijdt strak en stevig, ipv soepel en overhellend
- ik kan er ruim in zitten en de kids ook achter mij (tis een E91, geen E46 of ouder en kleiner!)
- exterieur: expressief design ipv ingetogen
- interieur juist Bauhaus simpel versus druk ergonomisch experiment
- fluisterstil (oa door zesbak die vorige 320i niet had) op snelwegtempo
- allerlei airbags en andere veiligheidsgevoel verhogende zaken
- lage tildrempel (ook bij Grande Punto trouwens drama met zware kratten, 20cm tillen )
- en te onderhouden om de hoek (met 1 jr volledige garantie, dus voorlopig ff niets mag ik hopen!)
Enige gelijke: fel als het moet, zuinig als je rustig aan doet. Oh ja en goede laadruimte heeft een GSA ook, al ben ik nu wel weer blij met de 1/3 - 2/3 deelbare bank (zowel in XM als Punto toch regelmatig gebruikt). En de 2 nieuwe banden die erop komen: Michelin (Premacy HP), de meest comfortabele runflats naar ik begreep op andere fora.
Voor hier belangrijkste: we zweven uiteraard WEL door met de CX als hobbyauto als er geen pekel ligt. Dit weekend nog heerlijk retour Soest ermee geweest, perfect! Heb expres een groot contrast gezocht: jong sportief versus oud comfort.
Allemaal bedankt voor meedenken/aanbiedingen en tot ziens!
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Stiekem vind ik die ook best mooi, hihi. Gefeliciteerd.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Rogier Verhoef schreef:.
En ja, totaal anders dan GSA:
-r
Is ook echt geen vergelijk.
Maar leuk is het wel.
Succes ermee.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Vind ik ook een leuke auto stiekem, hoewel ik misschien voor een oudere zescylinder had geopteerd.
Veel plezier ermee!
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Getver, ik vind het echt helemaal niks. Maar ja, jij wel en jij rijdt er in dus veel geluk! Smaken verschillen zoals we weten. De velgen kunnen wel door mijn beugel….
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Jawel het is nu tóch gebeurd - niets als daily driver maar als hobby-auto naast een fluisterautomaat en een cruising-cabrio: de gris perlé GSA X1 is terug
Een paar weken terug begon ik hier alweer te lezen en wat advertenties in de gaten te houden, toen ik een PB kreeg van de toenmalige koper van mijn GSA. Of ik i.v.m. zijn DS-droom interesse had in mijn oude GSA. Wel, vorige week de knoop doorgehakt en vol ongeduld zondag alweer de GSA in Friesland opgehaald. Heerlijk met dochter en al redelijk wat reserve-delen in de koffer naar huis gereden, dwars tegen de fikse wind in - wat floot dat ouderwets om de oren!
Met onderhand 280.000km op de teller is het een opgeknapte maar natuurlijk geen perfecte dame. Wat heb ik zoal op de to-do lijst staan:
1. Nieuwe achterbanden, één is afgelopen jaren vervangen door een “goede gebruikte” - ahum, met een 3-cijferige dot-code. Geen wonder dat ik wat droogtescheuren meen te zien . De ander is nog uit 2005 ofzo, met nog matig profiel dus dat wordt een nieuw setje XZX.
2. Goed polen van de aansteker: de plus zit nu op de buitenhuls i.p.v. op de middenpen. En dat vinden telefoonladers en TomToms niet zo prettig, geloof ik .
3. Bij verwijderen van de aansteker de hele middenconsole losgehaald want die ziet er niet meer uit. Ook na schoonmaken helaas niet: het lijkt wel of (door UV??) de hele console langzaam tot wit poeder vergaat. Eens kijken bij de club of daar nog goede gebruikte grijze middenconsoles liggen?
4. Klein maar belangrijk: een setje nieuwe wisserbladen erop klikken.
5. Ook klein: de spiegels blijven op de snelweg niet goed in positie staan. Eens even terugzoeken waar die stel-inbusjes ook alweer zaten bij een GSA-spiegel (type Spécial/X1).
6. Er zit een piep/schraap in bij in-/uitveren. Lijkt linksachter te zitten, als we toch de achterbanden vervangen eens kijken daar.
7. Taxatie. Hans Kloos werd me al aangeraden (Europe Expertise lijkt niet aan ANWB-Oldtimer-voorwaarden te voldoen), maar zit in Haarlem. Misschien eens met Citromobile combineren.
8. En een interieurpoetsbeurt mag wel weer eens, GSA was nog in winterslaap zo’n beetje afgelopen zondag.
En ik zal nog wel genoeg dingen tegenkomen, maar dat is ook deel van de hobby. Nu lekker sleutelen en rijden maar weer!
Oh ja nr 9 dus
9. Van één mooi lichtmetalen wiel mist de naafdop. Ben benieuwd waar ik die ooit ga vinden, Citromobile zal hoogsten complete dure sets velgen hebben vrees ik.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Ook langs deze weg van harte met de dame.
Wat ik inmiddels heb teruggevonden is dat er bij 260.000 linksachter een gebruikte band op is gekomen, rechtsachter is in mijn bezitsperiode bij mijn weten niet vervangen. Achterbandjes waren bij de vorige APK wel adviespunt, dus zat er aan te komen. Tomtom o.i.d. heb ik in deze auto niet gebruikt. Middenconsole heeft er altijd al “gebruikt” uitgezien, heb me er bij de GSA nooit aan gestoord. Ruitenwissers heb ik maar een handvol keren gebruikt. Buitenspiegels herken ik niet, ook bij 130+ netjes op zn plaats gebleven. Misschien net ff teveel tegenwind gehad afgelopen zondag . Bijgeluidjes zijn er inderdaad maar heb ze nooit als verontrustend ervaren.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Je hebt PM.
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005
- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Punt nummer 9: bij chevronics zijn goede imitatie platic naafdoppen te bestellen. Kun je ook echt vastzetten enzo.
Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zo middenconsole zit weer. Heerlijk die middelste bevestigingsboutjes waar je ook met de stoelen volledig naar achter nét niet bij kunt. Ik voelde me meteen weer thuis, haakse kruiskopper erbij en met geduld een kwartslag per keer vastdraaien
Een gsm-lader in een GSA werkt nu - het moet niet gekker worden
Meteen paar wisserbladen er weer op en half litertje olie moeten toevoegen (handig zo’n rechte garagevloer, peilt makkelijk). Voor de komende APK alle olie en filter maar weer eens wisselen. Purflux, Mann en Knecht waren toch de goede merken hiervoor?
Heerlijk een auto zonder computers weer!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Het boutje om de spiegelkop vaster te zetten zit achter de spiegel. Die kun je er met kunststof houder en al makkelijk uitwippen.
Grijze middenconsoles verpulveren inderdaad tot een wit poeder als ze te veel en te vaak zon hebben gezien. De blauwe en groene verkleuren graag. Bruine interieurdelen zijn volgens mij het meest duurzaam.
Piep en schraapgeluiden zou een draagarmlager kunnen zijn of iets met de veerstang. Of de uitlaat die het hitteschild raakt o.i.d.
Zeker voor eentje met zoveel ervaring ziet ze er nog keurig uit trouwens.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dank je Midfriesland - bedoel jij wel de Special-spiegel? Daar zit het glas toch vast in het huis? Of bedoel je de spiegelkop alleen maar?
De middenconsole kan trouwens ook in grijs best verkleuren hoor, was na demontage goed zichtbaar (ff geen fotootje gemaakt, helaas). En van die zon kan kloppen: deze GSA heeft genoeg zomerritten meegemaakt al!
Piepen doet de auto al bij er tegenaan leunen, iets heel makkelijks moet dat worden maar heeft zoals PBO aangaf geen haast, klinkt totaal niet bedreigend. Gewoon één van de puntjes van het leuke hobbyen. Net als het lampje in de kofferbak dat ‘t weer doet. Het eens wassen en van de week weer strak monteren van de onderhand ook alweer uhhh jaar of 15 jonge stoelhoezen, dat soort dingen.
Jouw X1 lijkt bijna even jong als de mijn trouwens, LL vs LJ
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005