Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
contrastvloeistof laten inbrengen,dan zie je zo waar deze weer tevoorschijn komt.
Meestal,ik zeg wel meestal,is het de condensor.
De verdamper lekt ook wel een keer.
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ha die Japio
Ben je toevallig al naar Airco Service NH in Broek op Langedijk geweest?
Ook Groenewoud in Schagen stuurt hier de voitures met aircoproblemen heen.
Ben daar 2 jaar geleden geweest voor een algehele controle van mijn systeem, toen geconstateerd dat de koppeling van de compressor, welke elektromagnetisch wordt ingeschakeld, al behoorlijk ver was versleten.
Heb nu het vermoeden dat de koppeling niks meer doet (km-stand ondertussen 375k), ook mijn compressor komt niet meer in.
Naar mijn idee drie opties:
1. compressor vervangen door gebruikt, maar goed werkend exemplaar
2. alleen koppeling vervangen door nieuw exemplaar (begreep dat daar wel de compressor voor gedemonteerd moet worden, dus systeem leeghalen en later weer afpersen, vacumeren en vullen)
3. compressor compleet vervangen door gereviseerd ruilexemplaar
De opties naar mijn idee in volgorde van stijgende kosten
Gr. René
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Andere compressor geniet de voorkeur.
Als de koppeling gaar is na 375k km,dan zal de compressor in niet veel betere staat verkeren.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
René Jongejan schreef:Ha die Japio
Ben je toevallig al naar Airco Service NH in Broek op Langedijk geweest?
Ook Groenewoud in Schagen stuurt hier de voitures met aircoproblemen heen.
Ben daar 2 jaar geleden geweest voor een algehele controle van mijn systeem, toen geconstateerd dat de koppeling van de compressor, welke elektromagnetisch wordt ingeschakeld, al behoorlijk ver was versleten.Heb nu het vermoeden dat de koppeling niks meer doet (km-stand ondertussen 375k), ook mijn compressor komt niet meer in.
Naar mijn idee drie opties:
1. compressor vervangen door gebruikt, maar goed werkend exemplaar
2. alleen koppeling vervangen door nieuw exemplaar (begreep dat daar wel de compressor voor gedemonteerd moet worden, dus systeem leeghalen en later weer afpersen, vacumeren en vullen)
3. compressor compleet vervangen door gereviseerd ruilexemplaar
De opties naar mijn idee in volgorde van stijgende kostenGr. René
Ha die René, jij ook nog hier ?
Mijn 20 jarige XM is nu net (15k) boven klokje rond, dus de 375k problemen die jij hebt verwacht ik eerlijk gezegd niet. Heb jij daarentgen de optie van geen koelmiddel al onderzocht ?
EDIT, sorry, stom, ik lees nu pas dat reeds verregaande slijtage compressor geconstateerd was…..
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
ambijajance schreef:
Mijn 20 jarige XM is nu net (15k) boven klokje rond,
1.000.000 km?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Brian schreef:ambijajance schreef:
Mijn 20 jarige XM is nu net (15k) boven klokje rond,
1.000.000 km?
Nee sorry, het ouwerwetse klokkie rond, 115,000 dus.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Nou vandaag maar eens naar, naar mijn idee, het goedkoopst adres in Noord Holland, en voor 50 euro een airco checkup laten doen, waarbij gevacuumeerd werd en het systeem opnieuw gevuld. Blijkt het systeem dus niet lek te zijn. Ruim 600 gram eruit, 700 erin.
Wat napratend over mogelijke andere oorzaken toch maar weer eens de drukschakelaar kortgesloten en presto, compressor sloeg aan. (dit had ik thuis van de week ook geprobeerd maar toen blijkbaar niet de juiste polen kortgesloten).
Dus moet ik, naar het zich laat aanzien, op zoek naar een nieuwe drukschakelaar. Zal dan de droger gelijk maar venieuwen.
Het ziet er dus wat positiever uit allemaal.
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Japio, wat ben jij toch een mazzelpik!
Naar wie ben je eigenlijk geweest?
Gr. René
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Weet iemand of de drukschakelaar bovenop de droger ongestraft vervangen kan worden of loopt dan alle koelmiddel er genadeloos uit ?
Ik heb her en der gelezen dat er een ventiel-werking is, ik heb ook her en der gelezen dat het systeem eerst leeggehaald moet worden…
Ik ga nl. liefst het eerst naar de sloop om te zien of ik daar zo’n schakelaar kan scoren en of het probleem daar wel aan ligt. Als het systeem op die aktie vervolgens leegloopt ben ik nog geen steek verder.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Kick…niemand ?
(ik heb vrij vandaag…)
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Bel je airco boer, die weet het toch wel
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Mark Nijenhuis schreef:Bel je airco boer, die weet het toch wel
Ik heb geen airco boer, en op deze manier antwoorden kunnen we het hele forum wel opdoeken Mark. Voor alle vragen is dan wel een of andere boer te bellen…
EDIT: Maar toen ik zojuist zo’n nieuwe droger in mijn handen kreeg, was het duidelijk. Er zit een ventieltje dus ik kan nu mijn nieuwe schakelaartje uit gaan proberen…..
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
..F.ck…
Verder zoeken dus en 50 euro armer en niks wijzer.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Kan een droger/filter zo verstopt zitten of naar de galamiezen zijn dat die onvoldoende druk doorgeeft aan de drukschakelaar ?
Of ben ik nu heel erg aan het filosoferen ?
Ik heb stroom op die stekker van de drukschakelaar, ik kan de ventilatoren van de condensor laten draaien en de compressor laten draaien dmv kortsluiten. De ventilatoren reageren dan zelfs op de aan/uit knop, dus die verdenk ik ook niet (meer). De compressor kan ik ongeacht de stand van de aan/uit knop kortsluiten.
Het lijkt mij dat mijn nieuwe drukschakelaar de voorwaarden niet heeft om aan te schakelen terwijl het systeem gevuld is…
(lekker monoloogje trouwens )