1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
vering controleren/testen
marnixm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 07-04-2009

Gepost: 28 april 2009 02:07 AM

ik las ergens dat het lampje “sportstand” moet branden bij contact aan voor het starten.
bij mij brand het dus niet ,(wel als ik bij draaiende motor in sportstand schakel.)
ik heb geen xm om te vergelijken maar ik vind haar best wel aangenaam rijden , maar mischien kan het nog beter/zweven ?
bij het in sportstand schakelen voel ik niet direct verschil.
hoe kan ik de vering controleren?
hoe weet je bv of de bollen hun werk nog naar behoren doen?
ze zijn volgens onderhoudsfiche eenmaal vernieuwd ” bollen vervangen”
een tweetal jaar terug . of ze dan ook allemaal vervangen zijn weet ik niet .

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 28 april 2009 03:59 AM
  [ # 1 ]

Als je `em in de Sportstand zet moet je wel verschil voelen hoor .
Je voelt dan vooral de kleine hobbeltjes en in de bochten veert `ie minder door .
I.v.m. je turbo is `ie voor wat zwaarder afgeveerd , er zitten zwaardere schokdempers op , maar hij moet evengoed lekker kunnen zweven.
(Zelf ben ik er nog niet tevreden over , maar we zijn op de goede weg )
Zou eens een babbeltje maken met Chyparse , kunnen ze gelijk je bollen nakijken .
Succes ,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 28 april 2009 11:39 AM
  [ # 2 ]

Of Renard dat zit wat dichterbij Wink

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 28 april 2009 11:41 AM
  [ # 3 ]

Reken maar dat het zweven beter kan! yes
Maar eerst moet je je goed inlezen. Er is al heel veel over geschreven op dit forum. HIER is een draadje en er zijn er nog meer. Ga maar eens op zoek naar het stappenplan om tot een betere vering te komen. Succes! Razz

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 april 2009 11:44 AM
  [ # 4 ]
Dirk de Pirk schreef:

er zitten zwaardere schokdempers op , maar hij moet evengoed lekker kunnen zweven.

Schokdempers? Op een XM Laughing  Laughing  Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 28 april 2009 11:45 AM
  [ # 5 ]

ik denk dat ie de dempertjes in de bollen bedoeld?

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 28 april 2009 12:34 PM
  [ # 6 ]

Re: vering controleren/testen

marnixm schreef:

ik las ergens dat het lampje “sportstand” moet branden bij contact aan voor het starten.
bij mij brand het dus niet ,(wel als ik bij draaiende motor in sportstand schakel.)
ik heb geen xm om te vergelijken maar ik vind haar best wel aangenaam rijden , maar mischien kan het nog beter/zweven ?
bij het in sportstand schakelen voel ik niet direct verschil.
hoe kan ik de vering controleren?
hoe weet je bv of de bollen hun werk nog naar behoren doen?
ze zijn volgens onderhoudsfiche eenmaal vernieuwd ” bollen vervangen”
een tweetal jaar terug . of ze dan ook allemaal vervangen zijn weet ik niet .

Het branden van het lampje bij het op contact zetten hoort bij de power on self test. Als bij het op contact zetten het lampje niet brandt heeft de VC een storing gesignaleerd. Het gevolg is dat de electrokleppen die de hydractiefbol openen niet worden opengestuurd. Je zal dan altijd in de harde stand rijden.
De VC hoeft dan zelf geen storing te hebben, maar waarschijnlijk 1 van de sensors.

Als je de schakelaar op sport zet, dan zal idd het lampje gaan branden, maar aan de vering zal je niets merken. Die stond al in hard en die blijft in hard.

Lees naast alle bestaande draadjes ook eens dit document goed door. Hier in staat alles uitstekend beschreven.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 28 april 2009 12:49 PM
  [ # 7 ]

Toch wil het niet branden van het lampje niet per definitie zeggen dat ie constant in de stugge stand staat. Mijn XM moest ik iedere week wel een keer resetten, maar ik heb nooit enig verschild gemerkt tussen storing of niet-storing.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 28 april 2009 01:05 PM
  [ # 8 ]
Harm schreef:

Toch wil het niet branden van het lampje niet per definitie zeggen dat ie constant in de stugge stand staat. Mijn XM moest ik iedere week wel een keer resetten, maar ik heb nooit enig verschild gemerkt tussen storing of niet-storing.

Dat komt omdat niet iedere storing de vering in de meest stugge mode stuurt. Bijvoorbeeld de stuurwiel sensor, veroorzaakt vaak een storing (ook bij mij), maar dit zal je aan de vering niet direct merken. Andere storingen (ik denk aan de snelheidssensor maar dat weet ik ook niet zeker) kunnen wel tot gevolg hebben dat de vering altijd stug is.

Profiel  
 
marnixm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 07-04-2009

Gepost: 29 april 2009 03:35 PM
  [ # 9 ]

bedankt voor de reacties , al veel gelezen en bijgeleerd hier .
mijn xm blijkt prima onderhouden te zijn, bollen zijn een tweetal jaren geleden vernieuwd ( ik mag hopen dat ze langer meegaan? ) en de olie ververst , ziet er proper uit . ik denk eerder aan een electroklep/storing. de relais volgende week eens bekijken en eventueel diodes solderen.

Profiel  
 
marnixm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 07-04-2009

Gepost: 29 april 2009 03:39 PM
  [ # 10 ]

nog een vraagje , de electrokleppen eventueel permanet ( open ?) zetten en zodoende de sportstand uitschakelen kan dat ?
het liefst had ik toch wel alles goed functionerend zoals bedoeld door de ontwerpers , maar het moet haalbaar zijn.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 30 april 2009 12:07 AM
  [ # 11 ]
eXaMple schreef:

ik denk dat ie de dempertjes in de bollen bedoeld?

Eh , nee, veercylinders bedoel ik eigenlijk . Laughing
Meen dat die wat dikker zijn , wel eens zoiets gelezen.
Maar pin me d`r niet op vast .
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 30 april 2009 12:30 AM
  [ # 12 ]
marnixm schreef:

nog een vraagje , de electrokleppen eventueel permanet ( open ?) zetten en zodoende de sportstand uitschakelen kan dat ?
het liefst had ik toch wel alles goed functionerend zoals bedoeld door de ontwerpers , maar het moet haalbaar zijn.

Volgens mij zit het zo:
Bij een type 1 kan dat wel want daarin worden de kleppen open gestuurd met 12V. M.a.w. gewoon constant 12V op de kleppen en dan rij je altijd soft.
Bij een type 2 kan het niet want daarin worden de kleppen met een wisselspanning open gestuurd.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 30 april 2009 01:47 AM
  [ # 13 ]

Ik had begrepen dat ook bij de type 1 de electroklep wordt geopend met een modulerende spanning.

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 30 april 2009 01:49 AM
  [ # 14 ]
par eXeMple! schreef:
marnixm schreef:

nog een vraagje , de electrokleppen eventueel permanet ( open ?) zetten en zodoende de sportstand uitschakelen kan dat ?
het liefst had ik toch wel alles goed functionerend zoals bedoeld door de ontwerpers , maar het moet haalbaar zijn.

Volgens mij zit het zo:
Bij een type 1 kan dat wel want daarin worden de kleppen open gestuurd met 12V. M.a.w. gewoon constant 12V op de kleppen en dan rij je altijd soft.
Bij een type 2 kan het niet want daarin worden de kleppen met een wisselspanning open gestuurd.


Peter heeft het HELEMAAL GOED!!!


Mijn XM type 1 staat op dit moment de comfortklep ook op continue 12 volt.

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 30 april 2009 01:51 AM
  [ # 15 ]
Han S schreef:

Ik had begrepen dat ook bij de type 1 de electroklep wordt geopend met een modulerende spanning.


FOUT!!!!


no hard feelings hoor Wink

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook