Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Als het goed is komt er binnenkort een LNA mijn garage binnen rollen, een 1100. Nu heb ik in het verleden al een LNA gehad en toen bedacht ik mij dat het wel leuk was een ander blokje erin te gooien.
Nu is het misschien een mogelijkheid bij deze LNA. Ik moet nog goed bekijken wat de staat is en hoe origineel de auto is of uniek, maar als het nogal een standaard auto is dan wil ik er misschien wel een 1.4 of misschien zelfs een 1.6 motor ingooien.
Is de 1.4 uit de visa gelijk aan de 1.4 uit de AX en BX?
En de bak is die ook goed mee te vervangen, als dat bij een Visa/AX/BX goed te doen is dan zal dat bij de LNA wel niet anders zijn verwacht ik?
het is in ieder geval een idee wat ik had. Maar voorlopig gaat de LNA de stalling in tot mijn eend weer volledig klaar is, dan wordt de LNA het volgende restauratie project.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Re: motoren 1.4 en 1.1
FLYING DUCKMAN schreef:Als het goed is komt er binnenkort een LNA mijn garage binnen rollen, een 1100. Nu heb ik in het verleden al een LNA gehad en toen bedacht ik mij dat het wel leuk was een ander blokje erin te gooien.
Nu is het misschien een mogelijkheid bij deze LNA. Ik moet nog goed bekijken wat de staat is en hoe origineel de auto is of uniek, maar als het nogal een standaard auto is dan wil ik er misschien wel een 1.4 of misschien zelfs een 1.6 motor ingooien.
Is de 1.4 uit de visa gelijk aan de 1.4 uit de AX en BX?
En de bak is die ook goed mee te vervangen, als dat bij een Visa/AX/BX goed te doen is dan zal dat bij de LNA wel niet anders zijn verwacht ik?het is in ieder geval een idee wat ik had. Maar voorlopig gaat de LNA de stalling in tot mijn eend weer volledig klaar is, dan wordt de LNA het volgende restauratie project.
ALs het een liggende motor is (a la BX 150 motor) dan kun je er een 150 g motor ingooien uit een 205 XS. Hier zit een dubbele carburateur op in plaats van een 2-traps carburateur en mogelijk een andere nokkenas of andere cilinderkop. Deze schopt het tot 84 pk.
Indien er een liggende motor inzit (TU), kun je met wat pielen wel een 1.6 16v motor kwijt van 110 pk. Is wel een gietijzeren blok, dus erg zwaar op de neus. Wel weer extra geschikt voor meer opvoerwerk. Zoals hier :
XU motoren kun je denk ik vergeten. LNA is volgens mij nooit geleverd met 1.7 of 1.9 diesel ofwel? Wat dat betreft is de Visa toch wel het meest universeel. Slikt 2 cilinder boxers, 150 motoren en XU blokken! MET XU motorsteunen (visa diesel) hang je er ook zo een TU in.
Maarruh.. met zo’n LNA lijkt mij het mooier om hem gewoon origineel te houden (dat kost denk ik al moeite zat).
PS. Bij de liggende motoren (150 serie) zit de versnellingsbak in het motorcarter. Het is dus 1 geintegreerd geheel. Het is wel handig om ff de overbrengingsverhoudingen te checken bij het overbouwen. Bij andere motorenfamilies (boxers, TU, XU) zit de bak gewoon los van de motor en dan kun je de motor gewoon los verwisselen en de bak laten zitten.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: motoren 1.4 en 1.1
FLYING DUCKMAN schreef:Is de 1.4 uit de visa gelijk aan de 1.4 uit de AX en BX?
En de bak is die ook goed mee te vervangen, als dat bij een Visa/AX/BX goed te doen is dan zal dat bij de LNA wel niet anders zijn verwacht ik?
Je kunt alleen de 1.1 en 1.4 uit de BX tot aan 1986 gebruiken, de zogenaamde 150-serie, ‘achterovergekanteld’. De AX beschikt al over de TU-motoren en de latere BX’en ook. Dus helaas niet uitwisselbaar.
Je zult echt een Visa, LNA, 104 of 1e generatie BX of 205 moeten vinden als je een ruilmotor+bak wilt. Die kun je dan zo overzetten. Motorsteunen aan het blok kunnen (!) anders zijn. 205 blok past bijvoorbeeld niet zomaar in een Visa, door paar cm afwijking in bevestigingspunten.
Re: motoren 1.4 en 1.1
Handjes schreef:FLYING DUCKMAN schreef:Is de 1.4 uit de visa gelijk aan de 1.4 uit de AX en BX?
En de bak is die ook goed mee te vervangen, als dat bij een Visa/AX/BX goed te doen is dan zal dat bij de LNA wel niet anders zijn verwacht ik?Je kunt alleen de 1.1 en 1.4 uit de BX tot aan 1986 gebruiken, de zogenaamde 150-serie, ‘achterovergekanteld’. De AX beschikt al over de TU-motoren en de latere BX’en ook. Dus helaas niet uitwisselbaar.
Je zult echt een Visa, LNA, 104 of 1e generatie BX of 205 moeten vinden als je een ruilmotor+bak wilt.
Of een C15 E (benzine) of een Renault 14. Maar om die laatste nu te slopen voor de motor (mocht je er 1 tegenkomen) is een beetje zonde.
Wellicht dat je nog de meeste kans hebt een donormotor uit een 205 te vinden.
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Ik moet eerst nog eens zien hoe de auto is en in welke staat, daarna kan ik pas bekijken of en wat de moeite waard is.
Het kon nog wel eens zijn dat het een LNA uit de serie Canelle is, dan is het zeker de moeite waard hem origineel te maken en laten!
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)