




















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Even een vliegertje oplaten:
wat is raadzaam om te vervangen als het blok toch uit de voiture is straks wanneer ik de drukgroep vervangen ga?
- oliedrukzender (die lekt nu , ik heb al een andere),
- drukgroep (..dûh..),
- bakkeerringen voor de aandrijfassen ?
- idem voor de krukas ?
- motorsteun(en) ?
Het zit er toch aan te komen op korte termijn, bovendien moet m’n ‘Pino’-otje ook, dus heb ik liever op voorhand alles alvast in huis…
‘Spirit of avant-garde’
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Re: Koppelingsperikelen
Pascal schreef:Even een vliegertje oplaten:
wat is raadzaam om te vervangen als het blok toch uit de voiture is straks wanneer ik de drukgroep vervangen ga?
- oliedrukzender (die lekt nu , ik heb al een andere),
- drukgroep (..dûh..),
- bakkeerringen voor de aandrijfassen ?
- idem voor de krukas ?
- motorsteun(en) ?Het zit er toch aan te komen op korte termijn, bovendien moet m’n ‘Pino’-otje ook, dus heb ik liever op voorhand alles alvast in huis…
Lijkt me voor de hand liggen…
Als het blok er uit is en het zit er allemaal aan te komen, dan… alles





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Re: Koppelingsperikelen
par eXeMple! schreef:
Als het blok er uit is en het zit er allemaal aan te komen, dan… alles
Dat is de vraag: is het standaard dat te doen?
‘Spirit of avant-garde’














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Cx 2 liter douvrin?
- koppeling compleet
- krukaskeering vliegwiel en bij de distributie
- ALLE carter pakkingen ( HET belangrijkste om te doen!!)
- pakking van de benzinepomp
- keering achter nokkenaspouly bij de HD pomp-aandrijving
- aandrijfas-tussenlager goed controleren
- kniegewricht van de schakelstangen goed gangbaar maken ( zit zo dat je er met uitgebouwde motor perfect bij kan komen)
- onderste motorsteun heel goed controleren, liefst gewoon vernieuwen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Hydraulische leidingen goed controleren.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
en bij 2400 GTi?
De mijne is van de zomer aan de beurt.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Een aantal zaken die je noemt Yuri, (zoals benzinepomppakking, nokkenaskeerring) zijn zaken die ook met het blok in de wagen gedaan kunnen worden..
Maar inderdaad: aan de carterpakking had ik zo snel even niet gedacht.
Ik doelde op dingen waar je anders niet bij kunt óf die je altijd mee moet nemen nu het blok er straks uitgaat.
In het WPH hebben ze het over een speciale trekker om de rubberen mof van de aandrijfas van de hulpmeenemer af te trekken.
Kan dat ook anders?
‘Spirit of avant-garde’





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Goed, we zijn even verder…
De meeste zaken zijn intussen in huis:
- koppelingsset (Valeo/Luk),
- keerring krukas bakzijde (90x110x12),
- keerringen bak aandrijfassen (35mm) en
- keerring prise-as bak (just 2B safe),
- oliedrukschakelaar (iets van 8 euro),
- liggende voorraadbol (achter de radiateur),
- knikkerbussie EFH (‘Brun Maya’..)
en nog wat klein grut (koelvloeistof, oliefilter, olie, bakolie)
Volgende week heb ik zowel Koninginnedag als de volgende (verplichte ATV) vrijdag (en eventueel zaterdag) gepland voor de koppelingswissel.
Dan zondag de vuurdoop: naar Citromobile!!
Nu heb ik, met het oog op de koelvloeistofwissel, ook zo’n bussie met een koelsysteemflush gekocht.
Mijn plan was om dat er voor de start erin te gooien, dan de 15 kilometer naar de “operatietafel” te rijden en het koelsysteem daar af te tappen.
Rijden met de kachel op stand sauna (lekker met dit weer…) en raampjes open.
Zodoende hoop ik alle rotzooi te kunnen losweken.
Moet ik dan nog ergens rekening mee houden, of volstaat aftappen van het koelsysteem? (waar zitten de blokpluggen om echt alles eruit te krijgen…?)
Mijn dank alvast voor het meedenken!
‘Spirit of avant-garde’














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vergeet je het carter niet opnieuw af te dichten??
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Komt goed kerl; ik twijfel alleen nog tussen nieuw of vloeibare pakking…
Hoe aggressief is die motorflush voor de diverse koelslangen en pakkingen…?
Overleeft de thermostaat zo’n behandeling, of moet ik rücksichtlos vervangen..?
‘Spirit of avant-garde’














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Motorflush… ik geloof er niet in… meestal gaan ze daarna 2x zo hard lekken
Carter kun je met goede vloeibare pakking afdichten. BV iets van het merk innotec of locktite. Let op: NIET dat blauwe spul gebruiken!!
Je moet een zwart vloeibaar pakkingsmateriaal hebben..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
“Ik heb m’n wagen volgeladen…”
We zijn helemaal klaar voor morgen: veerbollen, TRX-nepperts, koppelingssetjes, spuitbussies, koelvloeistof, keerringen…the works.
Tot morgen…
‘Spirit of avant-garde’








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Vergeet ook niet het keerinkje en pakking van het oliepompwiel!
natuurlijk kun je dat ook doen als je motor er nog inzit, maar ik neem aan dat je gewoon een motorpakkingsset gescoord hebt.
Ik weet niet wat de reden van je koelsysteemflush is, maar mijn ervaring is dat wanneer je te weinig koelvermogen hebt, je een grote radiateur moet monteren, heb je geen warme kachel, dan een nieuwe kachelradiateur.
Dit ga je niet oplossen met een busje flush…....
Preventief kan het nauturlijk niet echt kwaad.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Vanmorgen om 0900 de auto op de tweekolommer gezet, kop koffie gedaan en begonnen met het verwijderen van de motorkap, voorwielen, naafmoeren.
Daarna het koelsysteem afgetapt en de radiateur met wentelwieken gedemonteerd…
Van onder ook alles losgemaakt..
en
..en wat wat zucht en steunwerk was ‘Maya’ ook zó haar hart kwijt..
..“mmmm..hoort hier niet..?” Geen schokkende zaken aangetroffen
..effe met Karchertje over het blok heen…
...pomp en regelaar eraf en in no-time was de bak los…
Duidelijk de (zoals verwacht) de gare diafragma…
..vliegwiel eraf, krukaskeerring eruit en nieuwe erin, nieuwe set erop..
..want het vervangen van de krukaskeerring was geen overbodige luxe..
..ondanks dat het lager nog goed was, was er een flinke hap uit het rubber..
..meteen maar even de carterpan eraf..
..en een nieuwe oliedrukschakelaar erop…(de ouwe was ook lek)..
..en het spul weer in elkaar; blok kan er weer in.
Gestopt om 1700u, morgen verder…
Tot dan!
‘Spirit of avant-garde’



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gaat lekker!!
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Pascal schreef:“Ik heb m’n wagen volgeladen…”
We zijn helemaal klaar voor morgen: veerbollen, TRX-nepperts, koppelingssetjes, spuitbussies, koelvloeistof, keerringen…the works.
Goed bezig!
Maar eeh, wat bedoel je met TRX-nepperts?
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi