wie kan me helpen met een duidelijke uitleg over de verschillende standen van kruk en nokas in een XU7 motor. ik heb twijfels over mijn timing.
ik zoek een duidelijk plaatje of uitleg over de stand van de kruk as, als de nok as is gelocked met het pennetje in de kop.
ik ben nu een dikke week bezig met het vervangen van mijn cilinderkop, dit is een van de laatste stappen… maar zit nu een tikkie vast….
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Onder de starmotor zit een gat in het blok. Daar kan je een pen van ik meen 7 mm doorheen steken, die valt dan precies in een gat in het vliegwiel en dat is de stand die de krukas moet hebben.
Eveneens ben ik tevens ook.
Niet bij een XU7 (1.8i), daar zit een gat in de krukaspoellie die samen moet vallen met een gleuf in het motorblok. Het punt is alleen dat het gat in de buitenste ring zit, welke met rubber op de kern vastzit, die buitenste ring kan verdraaid zijn. Het is de kunst om het vooraf te markeren, of een nieuwe krukaspoelie a 130 euro, als je twijvelt aan de huidige poelie.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Oh ops: Nou ja, het was goed bedoeld zal ik maar zeggen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Je hebt gelijk het te zeggen, want wrom Citroën het besloten heeft bij die het effe anders te doen…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Als al die motoren hetzelfde waren, dan was er geen lol meer aan
OK. bedankt voor de antwoorden.
het is als volgt: de nokkenas poelie is los geweest van de nokkenas.
de kruk as poelie heeft zijn plek niet verlaten.
in de krukas poelie zitten meerdere gaten.
1 klein gaatje alleen.
3 gaatjes bij elkaar in de buurt met verschillende diameters
2 sleufvormige gaatjes tegenover elkaar.
al de gaatjes zijn ongeveer 90 graden van elkaar verdaaid.
ik zoek de stand van die poelie/krukas die hoort bij de stand van de nokkenas als die gelocked is met een pennetje.
het gaat dus om deze poelie, die onderaan in beeld is:
en dan in verhouding tot deze :
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Die eerste foto is toch de poulie van de multiriem (die ook aan vervanging toe is), dat heeft toch geen belang bij de distributie.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Die eerste foto is toch de poulie van de multiriem (die ook aan vervanging toe is), dat heeft toch geen belang bij de distributie.
Die poelie zit met een spie op een vaste verdraaing op de krukas.
DOOR deze poelie steek je ook een penntje (puntje 8 mm, dikke deel 10mm) om hem te locken.
riem is vervangen. dit is een plaatje van voor de samenbouw van de nieuwe onderdelen.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Ik ken de XU7 niet, maar staat er op het krukas tandwiel zelf nergens ee markering die ook op het blok terug te vinden is?
Nee, het gaat om die steek gaatjes.
er staat op de nok as poelie wel een puntje, maar dit lijkt niet ergens mee uit te lijnen.
Als je goed kijkt zit je die op deze foto:
naast het zwarte streepje op de poelie.
Echter, de nok as is niet het probleem. die lijn je uit zoals op bovenstaande foto.
de kruks (ha hahaha) zit hem in de krukas uitlijning…..
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
De paspen van de krukas moet in het vliegwiel, waar staat niet beschreven in mijn manual.
Verder stond er een paar keer in het vet gedrukt dat de motor niet tegen de draairichting mag verdraait worden.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik had het over het krukastandwiel, hoor Theo
Ik heb het vaak genoeg gezien dat er op een tand van het krukastandwiel een markering zit. Ik kan me alleen niet herinneren of dat nou op een Citroen motor was of op een Volvo of beide…
Dat puntje op je nokkenastandwiel komt overigens overeen met een markering van je distributiedeksel…
Hij doet het.
uit eindelijk kwam de bevestiging van Edgar (405 forum) met de volgende woorden:
die 3 gaatjes bij elkaar , de middelste een pen er in , en deze valt tussen 2 “vleugeltjes” .
dan staat de krukas op tijd .in de nokkenas zit 1 gat , in de kop ook (achterzijde) gaat ook een pen in , en je nokkenas staat op tijd .
Daarna overigens nog 2 uur onder de auto gelegen. de carterpan was gaan lekken in het hoekje rechts achter (waar de motorsteun ook zit).
meer hier over in het grotere topic.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Zo, weer een update-je.
gisteren nog wat checks gedaan. hier uit kwam naar voren dat ik de timing 1 tandje wil verzetten.
het is nu zo, dat het gat in de poelie beneden een halve diameter VOOR het gat in het cilinderblok zit (de pen die ik gebruik is nu een beetje schuin gestoken).
boven heb ik een strak passende pen gebruikt.
aangezien de nok as toch nog los moet (lekkende keerring). komt dat vanavond vast allemaal goed.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Soms zit er op de nokken en krukas tandwiel een puntje / markering. Deze komt overeen met de strepen die op de Driem zitten. Kwestie van riempje erom, streepje gelijk met puntjes.
Niet alle merken Driem hebben deze voorziening….
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard