Hoi,
ik probeer middels dit topic voorgoed een einde te krijgen aan de slechte stationaire loop van mijn auto. Ik hoop dat met jullie inzichten ik erachter kan komen welk deel van de auto niet lijkt mee te werken zodat ik het probleem eindelijk kan verhelpen. Ik zal een paar situaties schetsen en wat er bij gebeurt, ook wat ik inmiddels allemaal al gedaan heb… Nou hier gaan we dan Oja, het betreft een Avoriaz uit 96 1.6I:
* Situatie: Afremmen voor t stoplicht, resulteert vaak in het bijna afslaan van de auto, maar pakt m net weer op. Vandaag met t slechte weer slaat ie dan gewoon dus af.
* Situatie: Auto loopt netjes ~750rpm toeren, motor is warm. Tik je t gaspedaal iets in, zakt t toerental drastisch >500, waarbij hij bijna dreigt af te slaan en gaat stotteren. Laat je t gas los, gaat ie weer normaal naar de ~750rpm.
* Situatie: Rij met de auto een km of 50 in elk toerental, versnelling. Trap de koppeling in en geef geen gas. Auto gaat 500rpm lopen, en pakt m pas weer op onder de 35km/h en gaat weer netjes 750rpm lopen (of slaat soms af). Dit merk ik dus vaak als ik hard moet remmen ergens voor (bv. stoplicht) en dat ie zich gedraagt als in de situatie van het stoplicht.
* Dit alles gedraagt zich slechter bij koud & extreem nat weer zoals vandaag
Verder schiet me zo even niks te binnen.
Wat ik er al aan gedaan heb:
*“Nieuwe” Stappenmotor
*Vacuumslangetjes vervangen
*Luchtfilter vervangen
*Stekkers ingespoten met contactspray
Misschien nuttig om te vermelden, ik heb ongeveer een jaar terug een koppakkingwissel gehad met alles wat erbij hoort.
Verder wil ik nog vervangen:
*brandstoffilter
*bougies
Wie heeft een frisse blik en kan hier zijn licht over laten schijnen?
Maarten
Deze Ax heeft hetzelfde voor : http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=198459
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Tja, ik wilde niet z’n topic stelen, en omdat ik al wat gericht speurwerk gedaan heb, het misschien de zaak wat vergemakkelijkt. Hij slaat nu bijna bij elk stoplicht af.. frustrerend.
Ik had de problemen in eerste instantie ook in redelijk erge(rlijke) mate, maar een nieuwe stappenmotor bracht bij mij soelaas.
Tijdelijk echter, want nu steekt het probleem meer en meer frequenter weer de kop op…
Dit probleem moet toch uitgebreid bekend zijn de vele ZX-bezitters en andere Citroën- en Peugeot-types met gelijkaardige motoren en techniek, nee…?
ZX & CX 4 ever!
750 toeren stationair is te laag. Hij zou rond de 900 toeren stationair moeten lopen. Het kan natuurlijk ook nog zijn dat je toerenteller afwijkt (of aflezing van de toerenteller gebeurt niet goed ).
Laat ik voorop stellen dat het een probleem is dat nogal een aantal oorzaken kan hebben.
- bougies of andere delen van de ontsteking,
- injectoren kunnen vuil zijn of brandstofdruk is te laag
- er kan een sensor zijn die foute waardes geeft aan de injectiecomputer - de bedrading is slecht
- de computer zelf zou kapot kunnen zijn
- de stappenmotor doet niet wat ‘m opgedragen wordt door de computer.
Afgaande op de dingen die je genoemd hebt, zou ik in de volgende volgorde te werk gaan:
Als de bougies al een tijd niet vervangen zijn, is dat een goede eerste stap. Met slechte bougies loopt ie niet mooi stationair.
Kijk ook eens of het gasklephuis schoon is. Maak daarbij ook de 2 dunne slangen eens los die vanaf de olievuldop naar het gasklephuis lopen. Die zitten vaak vol met sludge (mayo-achtige prut). Haal ook de stappenmotor eraf en kijk of het gat waar ie invalt ook netjes schoon is.
Stappenmotor zelf kan toch ook weer slecht (geworden) zijn, laat er eens een hoop WD40 inlopen en kijk of het (tijdelijk) verbetert.
Loop alle koppelingen van de benzinetoevoerslang eens na en kijk of daar geen lekkage is. Er mag ook geen benzinedamp te ruiken zijn als je er in de buurt bent. Haal het benzinefilter eens los aan de achterkant (kant v.d. achterzijde auto, dus de kant die vanaf de tank komt). Waarschijnlijk zit die bij jou auto al met een klik-systeem vast. Dan hoef je alleen maar het knopje wat op de slangnippel zit in te drukken en ‘m los te trekken. Je moet (ook als de auto al een tijd stilstaat) kunnen horen dat ie nog onder druk staat als je ‘m loshaalt. Laat ‘m dan leeglopen in een schoon bakje en kijk of er veel prut uit komt. Als dit zo is, dan zou het filter wel eens vervangen mogen worden. Staat er geen druk meer op, dan zit er ergens een lekkage, waardoor de druk ontsnapt en uiteindelijk er ook lucht in de aanvoerleiding kan komen.
Injectoren kunnen vuil zijn, dit gebeurt vooral als je weinig met de auto rijdt. Injectorreiniger kopen en in de tank gooien is dan een eerste stap die tot oplossing kan leiden.
Dit zijn denk ik wel genoeg dingen om mee te beginnen. Succes!
Bij mij werd deze week het gasklephuis schoongemaakt en het probleem is (momenteel) geheel van de baan.
ZX & CX 4 ever!