Mijn XM heeft een nieuwe kwaal. Als ik hard rem dan gaan er een aantal lampjes branden. Het STOP lampje, het radiator lampje, het olie kannetje en dat rondje met een uitroepteken… Ze gaan ook vrij vlot weer uit. Nu weet ik dat de aarding van mijn achterlicht niet toppie is, maar wat zou het kunnen zijn?
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
heb je de diverse vloeistof niveau’s al eens gecontroleerd ?
Dat weet ik, een blokje moet zwemmen…
Ik heb de theromostaat vervangen, de zooi ontlucht en weer afgevuld, gecontrolleerd en gedurende de eerste 500 km regelmatig bekeken. Hij lekt geen koelvloeistof (koeivloeistof zei ik vroeger toen ik 5 was volgens mijn vader). Dat zit dus wel snor.
De peilstok is als ik hem controlleer netjes tot op het max streepje nat…
Is mijn computer door de war? Kan het slecht geaarde achterlicht zulke kwaadaarde/ige gevolgen met zich meebrengen?
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Ik heb ooit een probleem gehad met mijn BX diesel (een van de eerste uit 84), toen ging namelijk het remblokslijtagelampje aan als ik remde en de weg wat hobbelde. Het bleek bij nader inzien een kabelboom te zijn die over de versnellingsbak schuurde. Er was nog maar 1 kabel licht geraakt en er dat was dus nog goed te repareren.
Een collega van mij had minder geluk met een nieuwere BX diesel de kabelboom brandde volledig uit.
Ik weet niet hoe dat bij een XM zit, maar misschien even checken?
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
De aarding van diverse onderdelen kan wel oorzaak zijn van rare storingen. Bijn onze GSA ben ik een keer vergeten om een aardingsdraadje vast te zetten, met als gevolg dat de koplamp ging knipperen als ik het knipperlicht aan deed.. (alles werd door elkaar gegooid)
Kan het ook een kapotte sensor zijn? Bij mijn BX 14e brand het koelvloeistof lampje af en toe, vooral als je gas geeft.. Er zit genoeg in, en hij wordt ook niet te heet. Ik ga er van uit dat het bij mij een kapotte sensor is.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Alle vloeistoffen controleren,want de sensors die meten geven meteen signaal bij plotseling remmen,veel bochtenwerk etc.zodra welke vloeistof onder het minimo komt.Dit kan zijn carterolie/versn.bak olie/stuurbekrachting olie/LHM/ruitensproeier vloeistof.
Heb ik ook ooit eens gehad en alle nattigheden doorgemeten cq.ververst!
Een slechte aarde in 1 v/d achterlichten is vlgs het schema niet de boosdoener!
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Massadraadjes controleren, zo was ik er eens eentje vergeten vast te zetten en gingen m’n ruitenwissers werken als ik m’n knipperlicht gebruikte
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Da’s leuk,veiligheid ! Lijkt de nieuwe Peugeot wel, plofzakken naar buiten wanneer de elect.ramen werken en motor slaat af…..?= software probleem.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Alle vloeistoffen kloppen qua niveau… maar als ik hard rem komen de lampjes nog steeds op! Het spookt in de draadboom…
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Nog steeds de enge lampjes… waar o waar zit het spook?
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Enge lampjes
Recent heb ik een soortgelijke storing gehad waarbij een draad die onder de radiator loopt, tegen aarde lag. Deze draad loopt van rechtsvoor naar links voor.
Suc6
Henk
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Als je het je vloeistoffen niet zijn.. ff alle draadjes checken…
Je XM was van voor 94 toch? Vanaf 94 waren alle massa’s vastgeschroeft voor een beter contact o.i.d., naar ik meen…