2 van de 10
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
De XM V6.24 Exclusive van Lampie
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 01 mei 2009 08:16 PM
  [ # 16 ]
Lampie schreef:

Dank voor snelle reactie. Maar beschadig ik die kogel niet op die manier?
Ik kan natuurlijk ook wat latoenkoper om de kogel heendoen?

En nog iets, de ABS-sensor zit natuurlijk muurvast, die is er zeker niet heel af te krijgen? Of is dat een kwestie van het stekkertje zoeken en het fuseestuk met sensor en al erafhalen?

Niet als je met de tang (het liefst een beetje smalle) het vuile stukje pakt, dus vlak tegen het rubber aan.

Je hoeft ook niet zo heel veel kracht te zetten. Die moer gaat vrij makkelijk het laatste stukje

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 01 mei 2009 08:19 PM
  [ # 17 ]
Lampie schreef:

En nog iets, de ABS-sensor zit natuurlijk muurvast, die is er zeker niet heel af te krijgen? Of is dat een kwestie van het stekkertje zoeken en het fuseestuk met sensor en al erafhalen?

Stekkertje zit volgens mij vrij dichtbij. Even het soertje volgen en net in de motorruimte zit die volgens mij.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 01 mei 2009 09:40 PM
  [ # 18 ]

De stekker van de sensor zit voorin de wielkuip achter de binnenkuip.
Maar als je het stekkertje toch losneemt, meet de sensor dan gelijk even ohms door…
Tijdens het meten ook de draad direct achter de sensor bewegen en kijken of de weerstand veranderd.
Kan het knipperende ABS lampje verklaren.

En idd de sensor lijkt wel vast te rotten in het huis, ik heb beide sensors aan de voorzijde moeten vervangen, en allebei heb ik ze er in stukken uit moeten trekken.

Success, Piet

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 02 mei 2009 12:44 AM
  [ # 19 ]

Goede tip Piet, en bedankt voor de foto Brian. Toch gaan mijn condoleances naar de stuurkogel. Blijkbaar heeft de stuurkogel een klap aan de onderkant gehad, het laaste stukje losdraaien ging voor geen meter, zelfs met een grote waterpomptang waarmee ik toch dat rubber stukgeknepen heb (ja dag, was verdorie al 3 uur met die kogel bezig!) draaide dat verdomde ding mee. Toen kwam ik op het idee om de moer een paar keer op en neer te draaien en zo er uiteindelijk afgekregen.

Tot overmaat van ramp ook nog het boutje van de clip met alle kabels afgebroken, zat ook muurvast. Tenzij het een linkse bout was.

Goed, de centrale moer is los, de klauw met schijf is eraf, fusee- en stuurkogel los, morgen volgens mij het alleen het ABS-stekkertje en de veerpoot nog? Ff de aandrijfas ophangen en dan kan ik zo het fuseestuk eraf schuiven? Als iemand tips heeft hoor ik ze graag.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 02 mei 2009 04:19 PM
  [ # 20 ]

Nou, het fuseestuk is eraf. Helaas kom ik niet verder want er zitten 2 grote seegerringen om het wiellager heen, en daar heb ik geen tang voor. Dan moet de boel nog uit en in elkaar geperst worden, ik wilde dat eerst in de bankschroef doen maar denk dat het een stuk makkelijker gaat met een hydraulische pers. Was al langs de lokale garages gereden maar die hebben het allemaal druk. Confused

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 03 mei 2009 03:20 PM
  [ # 21 ]

Is er eigenlijk meer bekend over deze doorontwikkelde ZPJ4 motor qua gevoelige punten? Ik geloof dat Type2 kettingmonsters zo zeldzaam zijn dat ik me af begon te vragen of ze überhaupt ooit wel in Nederland geleverd zijn.

Deze motor heeft bijvoorbeeld andere cilinders, en daarmee ook andere koppen gok ik? Zijn de uitlaatspruitstukken nog zo fragiel als ze waren of is dat in de loop der jaren ook verbeterd?

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 03 mei 2009 06:43 PM
  [ # 22 ]

Hoi Lampie,

Je bent nu in het bezit van een zeldzaam type XM, gefeliciteerd Wink . Ze zijn tot bouwjaar 1997 totdat de ES9 24v kwam gebouwd, maar er zijn weinig van verkocht.

De gevoelige punten zijn na de diverse modificaties nog steeds het achterste uitlaatspruitstuk, het flexibel deel van de voorste cilinderbank. De overige uitlaatdelen zijn behoorlijk duur, maar gaan erg lang mee mits ze nog origineel zijn.
Ik heb dit “probleem” verholpen door mijn dwarsdemper van de middendemper weg te slijpen en de uitlaatpijp te lassen aan het eindstuk. Hierdoor is er minder tegendruk voor de achterste cilinderbank en het klinkt wat sportiever Wink .

Op het gebied van nokkenassen (warmtebehandeling + keramische klepstoter plaatjes) en hydraulische klepstoters zijn de problemen verholpen, mits een 5W40 grade of een 0W40 motorolie wordt toegepast.

Vanaf type 2 heeft de ZPJ4 een cilinderihoud van 2963cc ipv 2975cc, de verbrandingsruimte is verbreed en de slag is iets ingekort net als bij de ZPJ 12v “Couple” motor een jaar eerder, in Evolution staat dit kort beschreven. Dit is gedaan om de emissie te reduceren.

Succes met de XM 24v Wink

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 04 mei 2009 01:38 AM
  [ # 23 ]

Zo, vandaag m’n automaat maar van xenon ontdaan en de 24v van xenon voorzien Wink zowel dim- als grootlicht.
Heb nog een setje xenon voor de mistlichten liggen maar eerst moet ie maar weer op 4 wielen staan.

Wilde ook nog de stuurbediening overzetten maar na contact met Harm gehad te hebben en service.citroen.com te raadplegen zie ik dat dit niet gaat werken.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 05 mei 2009 04:02 AM
  [ # 24 ]

... en vandaag het fuseestuk met nieuw wiellager in doos achtergelaten bij het Sleutelcentrum in IJmuiden. Kon aan het eind van de middag het fuseestuk met nieuw lager eringeperst weer ophalen, voor € 15. Aardige lui daar.

Fuseestuk er vandaag weer op gezet, dit was mijn eerste grote klus in m’n eentje. ‘t Was natuurlijk een feest om dat afgebroken boutje eruit te boren en te tappen, bij gebrek aan goed gereedschap. Alleen daar al anderhalf uur mee bezig geweest. En dan nog die @%$R$#* stuurkogel, zit natuurlijk ook muurvast in de spoorstang, en geen ruimte om de sleutel erop te zetten op zo’n manier dat ik erop kan staan of van bovenaf meppen. Nog een paar klappen op de moer gegeven maar het mocht niet baten. Braampjes van de kogel afgehaald, ding in het vet gezet en teruggeschroefd. Die moet het maar even uithouden tot ik weer zin heb om te sleutelen, want ik was vandaag om 23:00 pas klaar (en toen ging m’n looplampje nog stuk ook). En uiteraard rond 20:00 pauze genomen.

Met dank voor de tips van Han S over de aandrijfassen, Serge over de veerpoot en bovenstaande lieden natuurlijk voor de kleine tips! Minder dank aan de Haynes, die niet opgaat bij verweerde onderdelen.
Ben wel ff klaar met sleutelen nu. Wink

Ik was nog even bang dat alles zinloos zou zijn omdat ik niks aan het lager merkte toen ik het fuseestuk in m’n handen had.

Maar de pijn en moeite is beloond, heb een proefrit gemaakt, het brommende geluid is weg en kan nu echt gaan genieten van het mooie (en stille!) geluid van de 24v, zelfs ten opzichte van de automatische V6.

En wat rijdt het anders dan de automaat, ik moet nog even wennen aan het koppelingspedaal en de pook (2.5 jaar autorijden waarvan 2 automaat, sja… Wink ), en inderdaad aanzienlijk meer vermogen. Wauw! De automaat duwt je in één keer in je stoel door de kickdown als je gasgeeft, maar als je onderin een versnelling op het gas gaat en doortrekt naar 6000 wordt je geleidelijk in je stoel gedrukt en een stuk harder ook!
‘t Voelt bijna als de stap van 2 liter schakel naar 3 liter automaat, moet ook echt weer opletten om niet te hard te rijden.

Voelde trouwens niets van de stuurkogel, hoewel ik er niet te lang mee door ga rijden, zonde van het fuseestuk.

Enne, deze auto heeft ook een kickdown, alleen hij doet niet zoveel. Razz

Groetjes Erik!

Profiel  
 
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 09 mei 2009 11:12 PM
  [ # 25 ]

Heej,

Tis echt een mooie auto.
Vind het echt prachtig, zo’n zilvergrijze met zwart leer…
Geen last van “Als je een keer een automaat hebt gehad wil je niet meer anders”?
Is nou het latere type 24V nog weer sneller dat het eerste type 24V?
Veel geluk ermee!

Groetjes Martijn.

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 10 mei 2009 02:43 AM
  [ # 26 ]

Uhh ja, ik mis de automaat wel.  Sad
Maar het is wel lekker om controle over de bak de hebben, en zo’n koppelomvormer is ook niet alles: als je gasgeeft zorgt de koppelomvormer ervoor dat de motor eerst in toeren omhoog gaat, voordat je daadwerkerlijk accelereert. Een soort automaat-lag, zeg maar.

Of deze 24v sneller is dan de eerste serie? Integendeel denk ik, aan de motor is niet zoveel gewijzigd, maar deze wagen is wel bijna 90 kilo zwaarder.

Ik kan eigenlijk niet zoveel vergelijkingsmateriaal vinden van deze motor en de oudere, op Autoweek staat wel het één en ander, maar daar hebben ze dezelfde specs aangehouden voor de SKZ en UKZ motor (de oude ZPJ4 en de doorontwikkelde zeg maar).

Vandaag heb ik nog een stukje gereden, naar Den Haag en via Utrecht weer terug, maar het valt me op dat de cruise-control een beetje zenuwachtig doet, de hele tijd voel ik dat er gas bij- en teruggenomen wordt. Iemand een idee hoe dat komt?

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 19 mei 2009 12:38 AM
  [ # 27 ]

En toen ik van het weekend de PC aan het inbouwen was merkte ik een paar dingen op:

- Mat kofferbak nat, bij linker achterlicht. Daar is genoeg over te vinden op het forum. Niet op gelet bij aankoop, het regende pijpenstelen.
- Bekleding motorkap ook nat?
- Een V6.24 heeft dunnere banden dan een V6.12. Waarom? En de vorige bestuurder is dat ook niet opgevallen blijkbaar, ongelijke banden voor/achter.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 19 mei 2009 01:54 AM
  [ # 28 ]
Lampie schreef:

- Een V6.24 heeft dunnere banden dan een V6.12. Waarom? En de vorige bestuurder is dat ook niet opgevallen blijkbaar, ongelijke banden voor/achter.

Nee hoor, allebei 205. Wel een ander klein verschil: de handbakken 205/60 de automaat 205/65

Om precies te zijn de volgende Citroën opgave voor standaard montage:
V6 Automaat 205/65 R15 94V MXV3 A
V6 Handbak 205/60 R15 91V MXV3 A
V6.24       205/60 ZR15 91W MXM

Maar mijn ervaring is ook dat er wel eens 195 onder een XM worden gelegd waar 205 zou moeten, zo zaten er onder mijn Break ook 195-ers i.p.v. 205-ers.
Met de juiste bandenmaat wordt de snelheidsmeter nog nauwkeuriger!

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 19 mei 2009 02:07 AM
  [ # 29 ]

Ja, ik bedoelde ook kleinere banden… dunnere wangen… Surprisedops:

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 27 mei 2009 02:13 AM
  [ # 30 ]

Gisteren heb ik de airco laten vullen, nu is het weer lekker koel in het zonnetje. Smile Lekker als ik zaterdag naar Italië vertrek! Cool dance

Wat opviel bij de aircoboer is dat de airco niet naar de 10 graden ging bij stationair draaiende motor, oftewel de compressor blijft continu draaien. De compressor doet zijn werk wel goed, zei de monteur, wellicht het expansievat achter het interieur?

En verder heb ik gisteren een stuur met radiobediening + de rest ontvangen van de sloop, en vandaag ingebouwd. Uiteraard werkend op de CarPC! Razz
Overigens zat er ook een Alpine adapter bij, werkt deze ook op een Sony radio?

Groetjes Erik!

Profiel  
 
 
2 van de 10
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook