Inderdaad, heb ik ook geleerd. Maar bij mij was het omdat ik automaat gewoon ben, en de meeste automaten starten niet als je de voet niet op de rem hebt .
BunnY schreef:Inderdaad, heb ik ook geleerd. Maar bij mij was het omdat ik automaat gewoon ben, en de meeste automaten starten niet als je de voet niet op de rem hebt
.
Is een goeie, d’r pa heeft een Smart… En geloof dat de (oude) Laguna van mijn Pa (ook automaat) ook moest starten met voet op de rem.
ik start hem nauwelijks met me voet op de rem. omdat ik links koppeling intrap en rechts moet ik gas intrappen met het starten
Ziet er netjes uit, niets mooiers dan een gepoetste witte BX.
Dat grijze filmpje krijg je vaak na het polijsten. Zijn restjes polijst/poets-middel. Met een stel schone badstoffen doeken (op de badkamer liggen er vast een stel ) de auto opwrijven. En op blijven letten dat je doek schoon is. Voor een hele auto heb je snel iets van 3 badlakens nodig.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10250.gif)
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Het grijze laagje zou ook vettigheid kunnen zijn of oude lagen verweerde was. Ik zou op de meest on-opvallende plek eens met Commandant aan de slag gaan en kijken of alles dan gelijkmatig wit wordt. Vermoedelijk wel.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
of na het polijsten de auto met een overdaad aan spiritus afnemen. Lost het poestmiddel in op en alles wordt schoon. Daarna in de was zetten.
Groeten,Rob
APK+Distri.riem en naar Frankrijk met de BX
Weer even een update, auto is weer apk gekeurd (sinds een paar weekjes) direct ook de distributieriem laten “nakijken” onder de motorkap stond vermeld vervangen bij 220000 km zonder vervangnings datum van de vorige. Vertrouwde het zaakje niet helemaal en dat bleek ok te kloppen. Riem was volgens garagist flink smerig en zag er erg slecht uit. Met andere woorden een welbestede € 250.00. Heb zelfs het idee dat motor rustiger is gaan lopen. Laaste benzine verbruik was 1:14.6 daarvoor nooit echt boven de 1:13.8 uigekomen.
Nu dan de grootste onderneming die ik tot nu toe met de bx gedaan heb (op het kopen van onderhand mijn lievelings auto na dan).
Ik ga binnenkort voor het eerst met de bx naar Zuid-Frankrijk de alpen in. Nu is dit een flinke rit die ik voor de heenweg zeker in twee delen ga doen, maar alsnog zit ik toch wel een uurtje of acht echt fysiek in de auto en ga ik er vanuit dat ik op de eerste dat totaal 11 uur bezig zal zijn (met rusttijden).
Dit is even kort op een rijtje wat er het laatse jaar aan de auto is gebeurd:
08-2008: LHM, motorolie en versnellingsbak olie verwisseld. (LHM met remmen spoelen 0,5l)
08-2008: Benzine filter vervangen
09-2008: Deur linksvoor gelast
02-2009: Deur rechtsvoor gelast
03-2009: BX Sport velgen gemonteerd (185/60/R14)
06-2009: Distributieriem vervangen
Dit is wat ik zelf nog wil doen voor ik wegga:
Bougies + verdeelkap+rotor vervangen
Andere (betere) banden. Ik heb al twee keer gemerkt dat de voorbanden bij een noodstop snel grip verliezen en ik dan een geur van smeulend rubber in (en ook vanst wel buiten) de auto heb. Vraag: vervangen per twee (alleen voor) aan te bevelen? Remmen doe je vooral op de voorkant en op de bergweggetjes ben ik van plan wel rustig aan te doen.
Injectorhuis schoonmaken (naald blijft wel zitten)
Dit is wat ik misschien wil doen
KV-slang vervangen, heb tijd last gehad van KV verbruik, alleen dat valt sinds dat ik de motor en bak-olie heb vervangen heel erg mee. Ik heb wel een verdachte slang gevonden zie p4 voor details.
Verder is het voor het eerst dat ik überhaupt alleen zo’n stuk ga rijden ik heb geen ervaring met franse wegen als bestuurder. Wel heb ik in Italie gereden (met huurauto italiaans kenteken) over tol wegen.
Hoe goed kan ik bijvoorbeeld pinnen in het buitenland bij tankstations. Creditcard heb ik niet en kan ik ook niet meer regelen voor die tijd.
Alle tips zijn welkom!
Stoom uit motorkap - Radiatorlek!!!
Na diverse koel problemen in Frankrijk begint mijn radiator het nu echt te begeven Hij is aan de kant van de vulpijp aan het stomen, dit gebeurd vooral vlak voordat de ventilator aanschiet. Deze heb ik onderhand al doorverbonden waardoor de fan continue draait om de radiator zo ‘koel’ mogelijk te houden om het stomen een beetje onder controle te houden. Helaas lek ik nog steeds zo’n 200-300 ml water per rit van 25-30 min (15km stad en snelweg).
Wat ik me als eerste afvraag is wat de voor- en nadelen van de radiator fix korrels of andere smurrie zijn.
Ik zit er namelijk aan te denken om er een radiator van een BX 16 in te zetten met het opslag tankje zodat het niveau wat makkelijker in de gaten ter houden is. Maar dit kost wat meer tijd dan het simpel vervangen van de huidige voor een gelijke radiator.
Dus als die korrels (of welk ander spul dan ook) een no-go zijn zal ik heb gewoon moeten uitwisselen.
Dus bottom line komt het hier op neer: kan ik tijdelijk radiator fix spul gebruiken of heb ik per direct een nieuwe nodig. En wie heeft er eventueel voor mij een radiator voor een 1.4i liggen (breedte 425mm) of wanneer mogelijk een koel systeem van en bx 16 (weet niet of de slangen verschillen in maat).
Alvaste bedankt.
Groet Michel
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gebruik in geen geval een radiator-fix, bears’ of wat voor smurrie dan ook. Dat spul dicht namelijk niet alleen je radiateur, maar ook de kleine koelkanaaltjes in de cylinderkop. En die zut laat zich ook bijna niet meer verwijderen als het wat langer in een koelsysteem zit.
Je enige optie moet echt het vervangen van de radiateur zijn!
Ik heb er nog één staan van een 1600, staat onbekend. Ik dacht, maar weet het niet zeker, dat die ook in een 1400 kan. Correct me if I’m wrong!
Bars leak leuke ervaringen mee met een 305 1400 destijds. Schijnt ook vanaf fabriek te zitten in Chrysler.
Erg kleine kanalen zal je niet vinden op een 1400….
Maar waarom moeilijk doen, Bar leaks kost 15 euro, een nieuwe radiator 75 bruto ex btw…....
kijk maar eens op hbase.nl
met wat geluk nog eens 35 procent korting bij de brezan en erin zetten maar.
sccs Jonne
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1275.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Ik zou zelf persoonlijk de oorzaak oplossen, in dit geval de radiateur vervangen. Als de bx voorlopig nog niet weggaat zal dit de betere oplossing zijn op lange termijn. Volgens mij is van een 16 ook klein. Een automaat en 19 wel groter. Maar normaal gezien zijn die kleine radiateuren groot genoeg voor een 14.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
KVS bijvullen wanneer alles leeg is…
Even een nogal dringend vraagje… Ik ga straks mijn radiator wisselen, heb er van de week ééntje bij Hilko opgehaald, maar dan is mijn volledige koelvloeistof systeem leeg wanneer ik de radiator weghaal.
Hoe moet ik dan opnieuw vullen. Alleen de radiator laten vollopen en dan starten lijkt me een erg slecht plan gezien er dan (nog) geen kvs bij de motor is en je dus je pakking eruit zou kunnen blazen… Tenminste dat ik mijn ‘leken’ inzicht.
Of moet ik dan wat me ook eigenlijk een beetje logisch lijkt vanaf de bovenkant van de radiator vullen direct in de slang zodat alle kvs via de motor in de radiator komt een je een communicerende vaten principe krijgt. Alleen vraag ik me af of je kvs tegen de normale stroom in kan vullen. Maw laat de pomp kvs dat omgekeerd stroomt door wanneer deze uit staat.
Graag reacties.
Groet Michel
Als je nu op de onderste slang ff een lijmklem met twee stukjes hout afklemt, dan blijft het meeste KVS in je systeem, radiateur monteren, vullen, klem verwijderen, motor ff laten opwarmen, daarna zeker nog wel een keer bijvullen, bij een 1.4 zitten er nog verschillende onluchtingsnippels dacht ik ??.
Succes.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Om te beginnen altijd de kachel in de auto op maximaal warm zetten.
Bij een 1.4 zitten 3 onluchtingsnippels onder de motorkap. Als je voor de auto staat:
- 1 linksachter de motor, op de 2 slangen die in je schutbord verdwijnen.
- 1 rechtsboven op de radiateur
- 1 rechtsvoor, boven op de motor, bij de dikke slang die naar de radiateur loopt.
Open alle nippels, begin bij te vullen. Als er vloeistof uit een nippel begint te stromen, draai die nippel dicht. Ga verder met vullen tot alle nippels dicht zijn en het niveau in de radiateur op peil is. Draai de dop op de radiateur en start de motor, laat hem even draaien totdat de motor op temperatuur is, en laat de motor weer afkoelen. Controleer het koelvloeistofpeil en vul bij indien nodig.
Eveneens ben ik tevens ook.