Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
als jij nu aangeeft hoeveel %ppo je in je auto gooit, elke dag, dan weten wij wat voor een weer het is in de achterhoek
erik wijngaarden schreef:als jij nu aangeeft hoeveel %ppo je in je auto gooit, elke dag, dan weten wij wat voor een weer het is in de achterhoek
Helaas: Kijk eens op de kaart!!!!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
EW schreef:erik wijngaarden schreef:als jij nu aangeeft hoeveel %ppo je in je auto gooit, elke dag, dan weten wij wat voor een weer het is in de achterhoek
Helaas: Kijk eens op de kaart!!!!
oef, Tukkers en Achterhoekers. Het ligt wel gevoelig, kennelijk.
Wij westerlingen onderscahtten dat nog altijd.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Maakt dat nog wat verschil dan….een Achterhoeker of een Tukker ?
Beiden praten als Herman Finkers…...(Aelmelóóóh)
er zit nog iets van 25 liter in me tank als ik er 15 liter zonnebloemolie erbij gooi, daarna afvullen met diesel bij de pomp.
dus dan zou het met mengen goed moeten gaan.
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Bram schreef:Maakt dat nog wat verschil dan….een Achterhoeker of een Tukker ?
Beiden praten als Herman Finkers…...(Aelmelóóóh)
Uhh….. ik denk dat je maar beter vast kan gaan bukken.
Net zoiets als Brabanders en Limburgers op een hoop gooien (die praten toch allemaal met een zachte g) of Amsterdammers en Rotterdammers (allemaal randstad).
Ik snap eigenlijk niet zo goed waar dat verhaal weg komt dat Lucas pompen slecht of zelfs niet tegen PPO kunnen. Goed de centrale as is wat dunner, dus zul je het voorverwarmd in je pomp moeten stoppen, en vooral bij koude motor (en pomp) het wat rustiger aan moeten doen. Maar diesels, en dan met name de ongeblazen versies zijn sowoeso niet gemaakt om te trappen.
Mijn zwager rijdt in een BX TZD Turbo met lucas pomp op 90%, en ik met mijn BX 19 TD op het zelfde goedje. Ook ik heb een Lucas-pomp. Zaak is
dat je brandstofvoorverwarming hebt. Mijn C15 met bosch-pomp heefd trouwens de hele winter onverwarmd gereden op 75%, en dat ging best.
Mijn moeder rijdt in een BX TRD met Bosch-pomp ook op 90%, en ik merk geen verschil met mijn BX 19 TD (zelfde motor).
Groeten van een enthausiast PPO stoker
Test
Thijsvandebles schreef:Ik snap eigenlijk niet zo goed waar dat verhaal weg komt dat Lucas pompen slecht of zelfs niet tegen PPO kunnen. Goed de centrale as is wat dunner, dus zul je het voorverwarmd in je pomp moeten stoppen, en vooral bij koude motor (en pomp) het wat rustiger aan moeten doen. Maar diesels, en dan met name de ongeblazen versies zijn sowoeso niet gemaakt om te trappen.
Mijn zwager rijdt in een BX TZD Turbo met lucas pomp op 90%, en ik met mijn BX 19 TD op het zelfde goedje. Ook ik heb een Lucas-pomp. Zaak is
dat je brandstofvoorverwarming hebt. Mijn C15 met bosch-pomp heefd trouwens de hele winter onverwarmd gereden op 75%, en dat ging best.
Mijn moeder rijdt in een BX TRD met Bosch-pomp ook op 90%, en ik merk geen verschil met mijn BX 19 TD (zelfde motor).Groeten van een enthausiast PPO stoker
Met wat zoeken op internet kom je genoeg gebruikerservaringen tegen van mensen met in de soep gelopen Lucas pompen door PPO. Professionele ombouwers beginnen er ook niet aan. Dat doen ze niet voor niets. Waarom zou je je nog een keer aan dezelfde steen stoten als waar andere ezels zich ook al aan gestoten hebben? Het leuke van internet is dat je van ervaringen van anderen kan leren. Je kan de gok wagen en misschien gaat het nog een tijdje goed, maar persoonlijk zou ik mijn brandstofpomp er niet aan wagen.
Als je wel gedeeltelijk PPO kan rijden met een Lucas pomp, kun je nog afvragen wat de winst is. Een hoop gedoe (dat gedoe met de losse flessen) en risico (stel dat je pomp toch kapot gaat: 600 EUR revisie ex BTW en zonder de- en montage pomp van de motor) voor die paar centen die je bespaart door pakweg 30 % PPO te kunnen stoken? Zou het mij niet waard zijn.
Gr,
Marten
Thijsvandebles schreef:Ik snap eigenlijk niet zo goed waar dat verhaal weg komt dat Lucas pompen slecht of zelfs niet tegen PPO kunnen.
Er zijn natuurlijk van die mensen die nooit iets van een ander aannemen en altijd overal zelf achter moeten komen. Dus in plaats van te argumenteren zal ik zeggen “wacht maar”.
Het heeft in ieder geval te maken met een essentieel onderdeel van de pomp wat geen smering meer krijgt omdat het dikke PPO dat onderdeel domweg niet bereikt. Het pomp ontwerp van Lucas vertrouwt erop dat diesel waterdun is voor z’n smering.
Dat de wagen koud wat wil nagelen etcetera heeft daar niets mee te maken, is op alle pompen zo.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Als je het voldoende verdunt, bereik je hetzelfde effect mee als met verwamen. En ja, ervaringen lezen op internet doe ik ook. Anders zou ik niet weten dat er nogal over gerept en geroerd wordt. Maar je leest dan ook dat mensen of pompen gebruiken met veel km’s, of niet verwarmen, verdunnen etc. Ik heb viscositeits proeven gedaan, met diesel, zonnebloem en sla olie, petroleum. Zowel op kamertemperatuur als verwarmd. Zelfs in de vriezer gehad om te kijken wat er in de winter gebeurt. Alleen bij de laatste werd het goedje echt te dik. Maar met toevoeging van 35% petroleum en 5% benzine was dat alweer opgelost.
Ik heb in de afgelopen paar jaar al genoeg bespaard om 10 pompen te kunnen laten reviseren, dus als dat al nodig zal zijn, geen probleem.
Groeten van een nog steeds enthausiast PPO-stoker
Test
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Maakt dat nog wat verschil dan….een Achterhoeker of een Tukker ?
Tja blijft altijd een verschil heh Twente of Achterhoek (Fc Twente of Graafschap)
Maar hier in het oosten WEL Grolsch
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Thijs,
wat je aangeeft klopt: maar je zegt het zelf al: je moet verdunnen en/of verwarmen. Dat is ook het enige wat ik heb willen aangegeven in mijn eerdere post met mijn ervaringen. Niet iedereen (waaronder ikzelf) ziet het namelijk zitten om in het koelsysteem en brandstofsysteem van de auto te gaan sleutelen. En zoals Marcel al aangaf zijn de meeste ombouwers niet van zins om een auto met lucaspomp te verbouwen. Ook het inbouwen van een tweetanksysteem zal ik niet gauw doen.
Nogmaals, hij kan er niet zo goed tegen, vandaar dat ik met 10 tot 20 % rijd. Dat is ook de waarde waarvoor de motor door PSA is goedgekeurd (kijk maar op die andere fora, of was het nou toch 5%)
Thijsvandebles schreef:Ik heb in de afgelopen paar jaar al genoeg bespaard om 10 pompen te kunnen laten reviseren,
Dan rijd jij ERG veel zeg
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
web schreef:Thijsvandebles schreef:Ik heb in de afgelopen paar jaar al genoeg bespaard om 10 pompen te kunnen laten reviseren,
Dan rijd jij ERG veel zeg
Nu voel ik mij uitgedaagd tot wat rekensommetjes.
Best case bespaar je met de huidige dieselprijzen ong. 0.4 EUR per liter brandstof.
6000 EUR besparing. (10 brandstofpompen reviseren)
moet je 15.000 liter voor verstookt hebben.
Stel dat je 1 op 20 rijdt dan kom je op 3 ton uit. Dit is nog redelijk best case.
Met de brandstofprijzen van een paar jaar geleden ( onder de 80 ct) is je besparing 2 x zo klein en moet je dus wel 6 ton rijden om dit te besparen.
En dan nog aannemende dat je pure PPO stookt en er nooit diesel ingooit.
Stel dat elke liter PP) tanken je 20 seconden kost dan heb je overigens 300.000 sec. besteed aan tanken.
Dat is 83 uur totaal. dat zijn 2 fulltime weken werken, ofwel een halve maand. Met een modaal salaris kost je dat al weer ong. 1/3 van je besparing als je voor je baas had gewerkt in die tijd.
Het levert ook een best berg afval op aan losse literflessen.
Ik vind het prachtig als PPO meer op grote schaal ingevoerd zou worden, maar vooralsnog vind ik de voordelen nauwelijks tegen de nadelen opwegen.
Goh wat is het toch mooi weer. Lekker terras-avondje. Schijnbaar zijn er mensen met een laptop en een rekenmachine op datzelfde terras ha ha.
Ik zei het meer als uitdrukking zijnde. Maar ik wil ook best even gaan rekenen hoor.
Ik rij 70.000 tot 90.000 km per jaar. Voor het gemak 80.000.
Mijn ouders rijden ongeveer 40.000 per jaar.
Mijn zwager rijdt ongeveer 45.000 per jaar.
Dat is opgeteld 165.000 per jaar.
De verbruiken verschillen hier en daar ietsje, maar gemiddeld kom ik op excact 1 op 19. Dat is dus 8684 liter per jaar.
Wij bespaarden vorig jaar en het jaar daarvoor zo’n €0,35 per liter.
Dit jaar besparen we €0,50 per liter.
We rijden deze zomer 3 jaar op PPO.
We hebben over 2002 - 2003 dus €3039,40 bespaard.
Over 2003 - 2004 was dat een zelfde bedrag, ook €3039,40.
Over 2003 - 2004 hebben we zelfs €4342 bespaard.
Opgeteld is dat €10.420,80 Genoeg om wel 17,3 pompen te laten reviseren!!
Dat zijn er 5,7 per jaar. En we hebben hier maar 4 auto’s…..
Bovendien laat ik het per 2000 liter brengen door een bedrijf. Dus ik zit niet met 8684 lege flessen op jaarbasis.
Test