Beste allemaal,
Wie kan mij helpen?
mijn cx 25 GTI ‘88 is na 7 jaar stilgestaan te hebben weer bijna helemaal rijklaar (joepie!!)
Maar…. Ben nu al enkele dagen bezig om het acculampje uit te krijgen, oftewel ervoor te zorgen dat de dynamo bijlaad.
Heb vanalles geprobeerd,
andere, op het oog bijna nieuwe dynamo, gemonteerd. Deze komt van een cx 2.0, maar mag volgens mij niet veel uit maken? Enige verschil met de oude dynamo is dat het acculampje nu feller is dan voorheen (knipperde eerder en was soms uit)
Alle massa kabels opgeschuurd, geen verschil
Meet met een multimeter, terwijl de motor draait, 12 volt op de accu (te weinig)
Meet geen spanningsverval op de B+, ook niet op de B-
Multimeter op de B+ en de B- van de dynamo =12 volt
+ accu - blok ook 12 volt
Heb de koolborstels bekeken van de dynamo en die zijn helemaal goed.
Wie kan me verder helpen? Want ik weet het niet meer….
Ik vind het knap dat je een dynamo van een cx 20 pas hebt weten te maken,die heeft een totaal andere ophanging.
Is het geen dynamo van een cx 2000 ?
Hele oude types hebben een uitwendige spanningsregelaar gehad.
De gemonteerde dynamo kan natuurlijk stuk zijn,er zit meer in als alleen koolborstels (diodes,spanningsregelaar).
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Hang de aansluiting op de dynamo, die naar het lampje loopt, eens rechtstreeks aan de + pool van je batterij (12V). Zo bekrachtig je de dynamo rechtstreeks. Als de laadspanning dan goed is, dan ligt het probleem al niet bij de dynamo.
accu wel ok??
You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist
Land Rover Defender 110" ‘85
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84
Bedankt voor jullie reacties,
heb de dynamo voordat hij paste inderdaad flink moeten aanpassen, sleuf gezaagd, andere beugel gemaakt voor de spanner.
Helemaal blij dat het gelukt was, des te groter de teleurstelling dat de dynamo nog niet werkt.
Was vergeten te vermelden dat de accu nieuw is, 2 weken geleden gekocht.
Ik neem aan dat de spanningsregelaar in een cx van ‘88 in de dynamo zit?
Gr Job
Bedankt voor de tip om rechtstreeks een kabel van het contactje voor het lampje naar de + van de accu aan te leggen, nu meet ik 14 volt op de accu. Conclusie: de dynamo is dus goed.
Maar weet iemand waar ik het dan in moet zoeken?
En kan ik er op deze manier gewoon mee rijden, oftewel werkt de dynamo zo op een juiste manier?
Dat ik nu geen accucontrole lampje heb, maakt me niet zo heel veel uit.
Als het maar werkt!
Heb je al is nagemeten of je, bij ingeschakeld contact, 12V hebt op het bewuste draadje naar het dashboard lampje?
Ik denk niet dat het kwaad kan om je dynamo rechtstreeks te bekrachtigen, alleen is die bekrachtiging wel niet afgezekerd dan.