Zo, daar ben ik dan. Een vriend van me stuurde me naar 2CV.nl, Handjes van dit forum stuurde me naar dit forum. Dus na enige omzwermingen ben ik op mijn plaats van bestemming.
Ik ben Stijn, uit het midden-limburgse Susteren. Totaal niet autotechnisch maar ik houd niet van moderne auto’s.
Mijn geliefde Visa uit ‘86 met slechts 95000 op de teller heeft me de afgelopen 4000km nooit in de steek gelaten. Ook nu rijdt hij nog heerlijk, maar er zijn wat dingen waar ik me zorgen om maak. De laatste tijd merkte ik dat hij bijgeluiden maakte bij het optrekken (een zacht fluiten als ik wat meer gas geef en de koppeling bíjna helemaal aangrijpt, bijv. tegen een helling o.i.d.). Bij het overschakelen van de 1 naar de 2 (dat niet meer zo soepel gaat als vroeger) en het aan laten grijpen van de koppeling als hij in de 2 staat, is een lichte trilling en een zacht rammeltje ‘onder’ de auto merkbaar.
De garage bezocht… Conclusie: Koppeling moet worden vervangen en de aandrijfas maakt herrie. Prijs voor beiden inclusief monteren: 1000 euro.
Slik… Dat heb ik niet. Dat heb ik voorlopig ook niet en dat kan ik er ook niet aan uitgeven.
Gelukkig is de vader van een vriend van me (dezelfde vriend die me het forum aanraadde) een echte monteur (geen beunhaas) met het juiste materiaal en een prachtige smeerput. Hij wil dit vast wel voor me doen. Maar dan nog zijn de onderdelen aardig prijzig (versnellingsbak kost 170 euro, aandrijfas wellicht 2e hands?).
Wat ik dus allereerst van jullie wil weten: Wáár haal ik die onderdelen vandaan? Welke prijzen mag ik rekening mee houden? Is het verstandig of onverstandig om een 2e hands aandrijfas te zoeken?
Ik heb de auto vandaag bij de garage weggehaald, helaas hadden ze het knap druk en heb ik niet zwart op wit wat er mis is. Evengoed ga ik hem dadelijk alvast bij mijn ‘persoonlijke garagist’ afleveren, dan kan die kijken hoe ‘t bakje in elkaar zit en hoelang hij denkt ermee bezig te zijn. Dan kan hij bepalen wat het gaat kosten en dan kan ik op zoek naar onderdelen.
Graag hoor ik waar jullie me kunnen helpen om dat lieve bakje gaande te houden. Ik houd van mijn auto en mijn auto houdt van mij. En vooral dat laatste maakt dat hij níét weg mag!
Even een fotootje van het otootje:
Geen spatje roest . Alleen dàt al maakt hem de reparatie waard…
Er is naar de auto gekeken. Conclusie: 120 euro voor de reparatie (geen geld natuurlijk).
Maar waar haal ik de onderdelen vandaan? Gaarne uw help!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Zijn die onderdelen niet het zelfde als in een C15? Dat zou de zoektocht aanzienlijk makkelijker maken lijkt mij. Er staat er zelfs eentje voor €300,- op marktplaats, dan heb je gelijk een reserve blok enzo.
Succes met je zoektocht, het is inderdaad een mooie visa dus zo lang mogelijk in blijven rijden joh!
Edit; hier >> klik staat ook nog een geschikte donorvisa te koop.
Citroenspecialisten hebben vaak gebruikte onderdelen liggen,
Bart Ebben .....
Rene Spaan .......
Deze garages hebben allelei onderdelen, ik weet natuurlijk niet of de onderdelen die jij zoekt erbij zijn.
Suc6
Helaas heb ik geen ruimte om een C15 of tweede Visa te stallen. Ik zal echt los de onderdelen moeten hebben, helaas…
Evengoed dank!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
s_k schreef:Helaas heb ik geen ruimte om een C15 of tweede Visa te stallen. Ik zal echt los de onderdelen moeten hebben, helaas…
Evengoed dank!
Je kan zo’n donor toch ook gewoon voor de deur neer zetten en de onderdelen er af halen. Daarna een sloper bellen, dan komen ze hem wel halen.
Het voordeel is dat dit vaak vele malen goedkoper is dan de onderdelen los kopen. En je kan gelijk wat extra onderdelen opslaan. Wellicht zitten er nog een paar knappe bandjes op…
Dat wel, maar dan komt nog het volgende
1. Waar haal ik een autotaxi vandaan?
2. Hoe weet ik of die onderdelen van die donor goed zijn?
3. Het wegzetten van zo’n donor kost ook nog geld
En dan nog: Dit is niet mijn huis . Het is dus ook niet mijn voortuin (al is er nu nog geen tuin, wordt nog afgebouwd).
Overigens weet ik niet of de onderdelen van de C15 gelijk zijn aan die van mijn Visa. Iemand?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
s_k schreef:Dat wel, maar dan komt nog het volgende
1. Waar haal ik een autotaxi vandaan?
2. Hoe weet ik of die onderdelen van die donor goed zijn?
3. Het wegzetten van zo’n donor kost ook nog geldEn dan nog: Dit is niet mijn huis . Het is dus ook niet mijn voortuin (al is er nu nog geen tuin, wordt nog afgebouwd).
Overigens weet ik niet of de onderdelen van de C15 gelijk zijn aan die van mijn Visa. Iemand?
1. Gewoon de donor zelf laten rijden. Zonde APK kan je hem ook verzekeren.
2. Da’s een gokje, een proefritje kan al aardig wat onduidelijkheden wegnemen.
3. Slopers halen gratis auto’s op omdat ze een premie krijgen voor elke gesloopte auto. (verwijderingsbijdrage)
En dat andere punt, tja, een auto mag gewoon op de openbare weg staan als hij niet geschorst is. Als hij geen APK heeft dan ben je net zo erg in overtreding als hij op de weg staat als in een garage.
Of de onderdelen gelijk zijn weet ik niet. Er is vast wel een forummer die dat weet, wellicht kan ook een demontagebedrijf je daar vanalles over vertellen.
Maar er staat ook een Visa op marktplaats hé, dan heb je zekerheid.
1. Dat wist ik niet, wat kost dat?
2. Ik heb zelf nooit gemerkt dat er iets met die aandrijfas mis was, dus dat wordt moeilijk
3. Ik bedoelde eigenlijk: Als je zo’n autootje op je naam zet en je zet hem dan ‘weg’, dus in de stalling (het stallen van zo’n auto dus), kost dat ook een bepaald bedrag.
Nog iets: Hij komt buiten te staan..> Het zou wel HEEL zonde zijn om hem weg te laten roesten
Overigens had ik die rooie al geschoten
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
1. Net zo veel als normaal, bij citroklassiek € 170,-. (als je een maand over de demontage doet, kost het je ong. €15,-)
2. Als je scherpe bochten maakt dan kan je het vaak horen kraken.
3. Stallen is een idee, maar strippen en dan het “afval” laten ophalen door een demontagebedrijf is het goedkoopst, tenzij je er nog iemand gelukkig mee kan maken natuurlijk!
En natuurlijk is het zonde dat je zo’n visa gaat strippen, maar beter van twee visa’s een goede maken dan dat er uiteindelijk 2 op de sloop staan.
Daarbij komt dat die rode op marktplaats een goede investering lijkt. Er zitten 4 goede banden om, nieuwe uitlaat, remblokken enz. EN een kompleet blok op reserve. En er is al bijna een maand niet op geboden, waarschijnlijk krijg je ook nog eens wat van de prijs af ook!
1. 170 euro voor de verzekering alleen om hem hier naartoe te rijden? Da’s aardig prijzig. Dan is een autotaxi goedkoper…
2. Dat doet mijn auto op dit moment niet en tòch schijnt de aandrijfas niet goed te zijn. De garage die het geconstateerd heeft is aardig betrouwbaar, dus ik denk wel dat het klopt (hebben ook ervaring met niet-moderne auto’s, er staan daar veel klassiekers ter reparatie). Overigens, om even aan te geven hoe a-technisch ik ben: Ik moet bij onderdelenlijn.nl aangeven of het om de linker of rechter aandrijfas gaat… Heeft ‘ie er twee? Zo ja, hoe kom ik dat te weten?
3. In de voortuin zetten, dus . Ok, dat valt te doen. Wat kost het laten ophalen door een demontagebedrijf? En dat strippen, wat voor gereedschappen heb ik daarvoor nodig en in hoeverre kan ik dat zelf (ook een probleem!).
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
s_k schreef:1. 170 euro voor de verzekering alleen om hem hier naartoe te rijden? Da’s aardig prijzig. Dan is een autotaxi goedkoper…
patje74 schreef:1. Net zo veel als normaal, bij citroklassiek € 170,-. (als je een maand over de demontage doet, kost het je ong. €15,-)
Die €170 is dus per jaar.
s_k schreef:2. Dat doet mijn auto op dit moment niet en tòch schijnt de aandrijfas niet goed te zijn. De garage die het geconstateerd heeft is aardig betrouwbaar, dus ik denk wel dat het klopt
Wat zijn je klachten dan verder? Stuurt hij goed? Geen rare geluiden?
s_k schreef:3. In de voortuin zetten, dus . Ok, dat valt te doen.
Gewoon op straat kan dus ook. Het is maar wat jij wilt.
s_k schreef:Wat kost het laten ophalen door een demontagebedrijf?
patje74 schreef:3. Slopers halen gratis auto’s op omdat ze een premie krijgen voor elke gesloopte auto. (verwijderingsbijdrage)
s_k schreef:En dat strippen, wat voor gereedschappen heb ik daarvoor nodig en in hoeverre kan ik dat zelf (ook een probleem!).
Dit is natuurlijk niet door mij te beoordelen, met een beetje logisch inzicht kom je naar mijn idee een heel eind.
Kijk, het enige wat ik probeer te zeggen is dat dit een hele goede mogelijkheid is. Als je het niet ziet zitten dan moet je het niet doen. Maar het maakt het zo’n stuk gemakkelijker. Ik verwacht niet dat er veel demontage bedrijven zijn met de onderdelen zie jij zoekt. Hen je al ens een rondje gebelt?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Even tussendoor: vergeet niet dat de meeste C15’s diesels zijn, en dat zijn hele ander blokken, met andere aandrijfassen en dergelijke. Als je een donorauto voor onderdelen zoekt, moet je dus een C15 benzine VAN HET OUDE MODEL hebben!! De wielen van dat type zijn ook bevestigd met 3 bouten per velg, daar kun je ze aan herkennen.
Verder kun je misschien ook wel slagen met onderdelen van een vroege Peugeot 205, 104 (deze is technisch zeer verwant aan de Visa) of een Talbot Samba (maar die is op zich al een zeldzame klassieker aan het worden, weinig kans dat je er nog een vindt).
En de Visa heeft als voorwielaandrijver inderdaad 2 aandrijfassen. Naar elke voorwiel eentje, vanaf de versnellingsbak. En aangezien die versn.bak niet precies in het midden zit heb je ook 2 verschillende aandrijfassen.
Overigens ben ik ook geen expert, maar als je wat meer van de techniek van je Visa wil weten, ga dan eens in de bibliotheek een beetje bladeren in een Vraagbaak van Olyslager (Kluwer), of kijk eens of je via Marktplaats of bij De Slegte aan een 2e hands Haynes technisch handboek (Engels!!) kan komen. Ook voor een leek is dit interessant om enig inzicht te krijgen in de werking van je voiture.
Enne, succes met je Visa. Ik heb zelf ook hele fijne herinneringen aan mijn oude Visa. Helaas was ze op een gegeven moment echt helemaal op, er viel nog maar weinig eer aan te behalen. Maar het zijn inderdaad hele fijne auto’s!
Hee wat raar, ik had hier toch gepost…
Nouja, in elk geval: Strip-auto is geen mogelijkheid. Kan hem hier niet kwijt (nouja, 3500m2 tuin…), komt er hier niet in.
Enfin, ik heb een oplossing.
Bart Ebben gemailed. Prijsjes zijn lief .
Nieuwe koppeling met drukgroep: 100 euro
Nieuwe aandrijfas: 90 euro
Valt weer zwaar mee .
De aandrijfas kan bij nader inzien nog 2 jaar mee, die komt later
De koppeling gaat nu vervangen worden. Heb gevraagd of Bart het kon afleveren. HOop ‘t maar!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Koppelingsset kun je voor 80 euro ook bij de Brezan kopen.
Je hebt ook nodig: prise-as schuifstuk (heb ik voor je liggen), 6 liter koelvloeistof en nieuwe aandrijfaskeeringen, nieuwe uitlaatspruitstukbouten, wat slangeklemmetjes en nieuwe olie (olie moet er namelijk uit voordat je de aandrijfassen er uit trekt).
En als je toch de motor los hebt, meteen de kleppen stellen. Daar kom je anders namelijk zeer slecht bij.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
2e hands Haynes technisch handboek (Engels!!)
Deze is ook in het nederlands. Het boek heet dan autohandboek Citroën Visa. Het is een vertaling van de Haynes uitgave. Voor de VISA liefhebbers een aanrader!
Jeroen