Beste allemaal,
sinds dit weekend heeft mijn ZX een zeer vreemde ziekte.. op onverklaarbare momenten begint mijn stuur opeens ZEER sterk te trekken naar een kant. niet zoals bij een slecht uitgelijnde auto, maar echt in “snokken”. Het bonst als het ware in mijn stuur met stevige trekken. Loslaten zit er alvast niet in.
wanneer ik mezelf dan naast de kant parkeer, en vervolgens mijn stuur helemaal links afzet, en helemaal naar rechts. Dan wringt het even tegen wanneer ik iets over de helft ben, dan hoor je de servo wat meer moeite doen, en opeens een boenk, en hopla. Stuur weer recht zetten en dan kan ik weer rijden alsof er niets aan de hand is/was.
ik vind het zeer vreemd. Volgens mij is een cardan uitgesloten, stuurhuis lijkt me ook sterk. Zou het misschien een veer kunnen zijn?
dit heb ik nu reeds 3 maal voorgehad op een totaal van 700km… ik snap er niets van.
iemand een idee of een dergelijke ervaring.
groeten jochen
Nog genoeg olie in de servopomp?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Is dat gebonk soms sinds je je nieuwe 17 inch velgen er onder hebt? Volgens de meeste moet 17 inch passen. Maar ik kan me best voorstellen dat als er iets niet helemaal zo zit als het hoort in je wielkast. Dat hij met 17 inch aan gaat lopen. Als je je stuur draait.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
olie in de servopomp is laatst nog bijgevuld, maar ik zal nog eens kijken of dit nog genoeg is.
met de 17 duims velgen heeft het echter niets te maken, want ik heb hiervoor eveneens 17 duims gehad, met dezelfde ET waarde als deze velgen en daar heb ik toch 7 maanden mee gereden, dus dat kan het eigenlijk niet maken.
Het feit is ook dat hij het niet altijd heeft, altijd maar 1 km, en dan draai ik mijn stuur links en recht en dan is het weer opgelost…
bedankt voor de reacties alvast.
Het zou een gaar veerpootlager kunnen zijn. Deze zit bovenop de veerschotel en zorgt ervoor dat de veerpoot kan draaien ten opzichte van de carrosserie.
Laat iemand anders het stuur eens (met motor uit) helemaal van links naar rechts bewegen en luister/voel aan de veerpoot of je ergens een zwaar punt tegenkomt (ik lees uit je beschrijving dat je zoiets al gevoeld hebt). In veel gevallen hoor je dan een ‘kloenk’ als de veerpoot net over dat zware punt heen schiet. Ook kun je vaak een trilling door de veer heen voelen gaan of hoor je de veer trillen. Eerst bij de ene veerpoot en dan bij de andere. Kijk wel uit voor je vingers.
Als je niks merkt, kun je de auto nog opkrikken zodat beide voorwielen loskomen en het bovenstaande herhalen. Hij moet zonder zware punten helemaal van de ene stuuruitslag naar de andere kunnen bewegen.
Wat het ook nog kan zijn is dat een bevestigingsbout v.d. draagarm los zit of dat de draagarm ergens speling heeft op een ophangrubber. Dus dat de draagarm fout schiet en met het stuur heen een weer bewegen weer in z’n goede postie terugschiet.
Als je de voorkant van de auto toch opgekrikt hebt, wrik dan met een bandijzer of koevoet tussen het subframe en de draagarm en kijk of er speling te voelen is.
Trek alle bevestigingsbouten van de draagarmen ook eens na op het juiste moment. De voorste bout (dop 18, zit horizontaal) moet 60 Nm hebben, de grote achter (dop 16, zit verticaal) moet 55 Nm hebben. De kleine ernaast (dop 13, verticaal) moet met 27 Nm aangetrokken zitten.
Ik hoop dat je het snel vindt, want het klinkt nogal gevaarlijk wat er tijdens het rijden gebeurt
allemaal zeer hard bedankt voor de antwoorden.
allereerst paso, bedankt, want er zat inderdaad te weinig olie in de pomp. 400ml heb ik er bij gegoten. Is is nochtans door een kameraad die veel van autos kent niet gemerkt als ook niet door de officiele citroen dealer… Hiermee is alvast het gezoem opgelost dat ik had wanneer ik mijn stuur afzette. Dat is echt zeer handig.
verder rijdt hij nu veeeeel beter terug. Nu weet ik enkel niet of het eigenlijke probleem hiermee weg is, hij heeft het niet meer gehad. Kan dit volgens jullie de oorzaak zijn geweest? dat eventueel het stuurhuis effe zonder olie kwam ?
ofwel moet ik inderdaad loutre’s visie gaan volgen, en zou het wel eens een veer kunnen zijn. De rubbers van de draagarmen zijn nog vrij goed, eentje vertoont een piepklein scheurtje, maar hij zit nog goed vast, geen speling.
bedankt allemaal, en we kijken wel weer verder…