Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gistren op-en-neer naar CitroMobile ging prima eigenlijk; alleen bij het even doortrekken op de snelweg in 5 naar 160 (gewoon heel even volgas) kreeg ik een zoetige lucht binnen.
Waarschijnlijk de koppelingsplaat die zo’n behandeling zo snel nog niet prettig vond denk-ik..
Verder nog iets afstellen; er is soms nog licht protest (gekraak) bij inleggen van de eerste versnelling vanuit vrij.
Ik moet de koppeling intrappen en even de bak de tijd geven om tot stilstand te komen, dan gaat alles prima.
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Je zei dat je de hefboom nog iets onder spanning had staan als het pedaal helemaal naar boven is; van de DS weet ik dat er juist een beetje speling op de hefboom moet zitten zodat hij zeker helemaal ontkoppeld is als je het pedaal met rust laat. Geen idee of dit ook bij jouw CX zo is, er staat me iets bij dat het koppelingstype veranderd is in latere jaren, maar het zou het ‘tandenpoetsen’ wel verklaren.

- ID/DS DSuper
Mmm, duik vanavond wel efkes in een WPH…
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik vergis me natuurlijk. Wat ik zei heeft te maken met volledig gekoppeld zijn. Het “tandenpoetsen” komt natuurlijk door niet volledig ontkoppelen…

Totaal aantal Berichten: 1120
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Zo zeg! Je hebt er inderdaad werk van gemaakt. Goed man! Had ik op Citmob niet eens zo snel in de gaten dat je dat allemaal had gedaan anders had ik wat beter naar je voiture gekeken Ben wel benieuwd naar het resultaat van de plekken die je hebt bewerkt. Er zitten her en der ook wat steenslag puntjes op mijn motorkap die ik moet behandelen. Ik twijfel nog tussen een lakstift en een spuitbusje. De velgen vind ik ieder geval wel erg mooi staan en is echt een stuk beter dan die wieldoppen. Wel viel me op dat je een koplamp wat hoog had staan en voor mijn gevoel stond de voorkant wat hoog op de poten, kan ook weer de koplamp verklaren…
Ben ondertussen lekker op zoek naar een leuke CX. Heb de smaak helemaal te pakken na Citromobile. Nog even wat extra sparen en de Xantia verkopen. Mijn wederhelft is het er inmiddels ook wel mee eens dat een CX mooier is dan een ‘suffe’ Xantia
My other car is a broomstick.

- ID/DS DSuper
EDIT
Precies een jaar na dato herhalen we de operatie nog maar eens:
blok loopt prima, maar ik ben niet tevreden over het schakelgedrag.
Dat kan liggen aan het merk ‘hemelvaart’-koppeling (tientjeswerk van Ebay, doen we dus nooit weer….harde les..) of de bak zelf geeft problemen.
Nu kon ik voor een appel en een ei een 22TRS-motor overnemen met een kleine 15K meer op de klok dan mijn blok en met een kapotte koppakking.
Dus die motor helemaal klaargemaakt mèt een nieuwe Valeo (!!) koppeling en nieuwe klephoedjes etc.
Nieuwe keerringen op kruk- en nokkenas, nieuwe lagertje (nokkenas en hoofdlagertje) en diff.keerringen.
Nieuwe oliedrukschakelaar en carterpanafdichting en weet ik al niet meer.
Deze week een paar dagen vrij (vervelend..) en dus mocht ‘Maya’ weer met de billen bloot…
Hier staat ze nèt op de brug; motorkap en voorwielen gedemonteerd:
‘Spirit of avant-garde’

- ID/DS DSuper
Tijdens onze ‘Autoweek’-sessie kreeg ik een aanmerking betreffende mijn voorremschijven:
Die blijken precies 18mm, de slijtagemaat dus…
Geen probleem, want die had ik al nieuw liggen.
Achter op banden staat het ‘nieuwe’ hart voor ‘Maya’: een 22TRS-donorblok…
Na 2,5-3u sleutelwerk hing het 2-liter blok in de takel
En volgt dus het overzetten van dynamo, startmotor, in-en uitlaatspruitstuk, hitteschild en electra…
Morgen gaat het 22-blok erin…tot dan.
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Geen half werk…
Dat blok is bijna net zo groot als dat 500-tje…

- ID/DS DSuper
Tsja..liever deed ik het ook niet, want ik heb soms de indruk alléén maar met m’n auto’s bezig te zijn..
Maar goed: fingers crossed heb ik straks een fijn rijdende èn schakelende ‘Maya’.
Straks ‘Pino’ nog van een nieuwe kachelradiateur en andere versnellingsbak voorzien (synchromesh 2e is ral) en dan ben ik hopelijk weer even verschoond van autogerelateerde werkzaamheden.
Alhoewel: er volgt dan nog laswerk aan m’n ‘82 Mini en de DSuper…aarghh!
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:Tsja..liever deed ik het ook niet, want ik heb soms de indruk alléén maar met m’n auto’s bezig te zijn..
Gho wat herkenbaar maar het houd je wel lekker van de straat.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Pascal schreef:Tijdens onze ‘Autoweek’-sessie kreeg ik een aanmerking betreffende mijn voorremschijven:
Die blijken precies 18mm, de slijtagemaat dus…[img[/img]
Geen probleem, want die had ik al nieuw liggen.
Achter op banden staat het ‘nieuwe’ hart voor ‘Maya’: een 22TRS-donorblok…
Na 2,5-3u sleutelwerk hing het 2-liter blok in de takel
En volgt dus het overzetten van dynamo, startmotor, in-en uitlaatspruitstuk, hitteschild en electra…
Morgen gaat het 22-blok erin…tot dan.
Hey Pascal!! GOED BEZIG man!
Wat ga je eigenlijk doen met haar “oude” hart? Reviseren, opslag voor je-weet-nooit, of naar oud ijzer?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

- ID/DS DSuper
Nee hoor: de tweeliter gaat de verkoop in denk ik.
Blok is verders prima gezond, en misschien had ik het ook wel gered door ‘slechts’ een andere koppelingsset te monteren.
Omdat het blok er tóch uitmoest, en ik het 2.2 blok zodoende van te voren al grotendeels kon prepareren, was de uitwisseling vrij eenvoudig te doen.
Goed, na vanmorgen eerst naar wat mooie françaises gefloten te hebben…
Toen maar eens rustig begonnen rond 09.30u.
Tegen één uur zat het blok, de assen en ander klein spul op z’n plek.
Ik heb nog even gekeken naar koelvloeistoflekkage bij m’n kachel -> koelslang poreus dus vervangen.
Zoals op de foto te zien is heb ik de remschijven ook meteen meegenomen.
M’n benzineklep-afsluiter zat compleet vastgerot, die heb ik weer gangbaar gemaakt zodat mijn complete CV weer werkt.
Nu de achterbolletjes nog en ral draad van de olieaftapplug voorzien van een Helicoil…of een dikkere plug intappen.
De pakkingen die meegeleverd zijn bij de koppakkingsset zijn naadje: bij het vullen van de koelvloeistof piste al het koelwater er bij het thermostaathuis weer uit langs de pakking….zucht.
Morgen maar eens zien of ik ‘Maya’ weer aan het praten krijg…
Tot dan!
‘Spirit of avant-garde’
jij houdt van doorwerken he. Gaat die twee liter met ingebouwd blok de handel in of in onderdelen?
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
samuel schreef:Gaat die twee liter met ingebouwd blok de handel in of in onderdelen?
Huh? Wel wat vreemde vraagstelling.
Hij schreef toch net dat hij het 2.0 blok gaat verkopen (in z’n geheel)?
@Pascal: van welk merk was die koppakkingsset? Want blijkbaar zijn er verschillen in kwaliteit.
Kan natuurlijk ook een maandag-pakking zijn.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Heb het draadje niet helemaal goed gelezen…. Maar dat blok komt toch ook ergens uit? Dus kan je toch ook weer tot een complete auto bouwen of ben ik nu gek?