Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Ik vroeg me af of je die 18” velgen die standaard op de 2.7HDI zitten kan vervangen door 17” velgen.
Want de remschijven van die 2.7 zijn toch een stukje groter van omtrek, of is dit de oorzaak niet?
Ik vraag het me gewoon af, want die velgen zijn wel mooi. Maar verder een echte ramp.
Ten eerste voor het comfort, want het heeft zware gevolgen voor de filtering van alle oneffenheden.
Ten tweede voor het vervangen van de banden, die toch een stukje meer kosten dan de 17” variant.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Re: velgen C5 2.7HDI
picassoke schreef:Ik vroeg me af of je die 18” velgen die standaard op de 2.7HDI zitten kan vervangen door 17” velgen.
Want de remschijven van die 2.7 zijn toch een stukje groter van omtrek, of is dit de oorzaak niet?
Ik vraag het me gewoon af, want die velgen zijn wel mooi. Maar verder een echte ramp.
Ten eerste voor het comfort, want het heeft zware gevolgen voor de filtering van alle oneffenheden.
Ten tweede voor het vervangen van de banden, die toch een stukje meer kosten dan de 17” variant.
tja, smaken verschillen…
ik zou de 18” velgen mooi bewaren voor de winterbanden, en voor de zomer overstappen op de fraaie 19” exemplaren
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Mij zou het vooral om het comfort te doen zijn
Ik heb met de 2 gereden en het verschil is echt gigantisch in comfort. Met de 18” velgen kan je evengoed een MB kiezen, die heeft een beter comfort.
Ik wil maar zeggen dat dat ene maatje meer aardige comfortgevolgen heeft.
Nu ieder is vrij om te kiezen wat hij wil, maar ik probeer die laagprofielbanden altijd te ontwijken.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Voor mijn begrip, is het gevolg van het verschil in comfort tussen 19” (minder comfort) en 17” (meer comfort) gelegen in het feit, dat de rubber band bij 17” meer diepte (wang) en dus meer veringsruimte heeft, dan bij 19”, even aannemende dat de wielen bij allebei de velgmaten dezelfde totale diameter hebben, dwz velg plus band?
Totaal aantal Berichten: 7813
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Koop dan ook een MB als daarvan het comfort beter is!
De C5III 2.7 heeft dezelfde wielophanging als de C6 en is rondom voorzien van remschijven met een doorsnee van 330 millimeter.
Uit eigen ervaring kan ik melden dat hier weldegelijk zeventien inch velgen omheen passen. Heb namelijk een keer een 245/45R18 op de C6 stuk gereden, het reservewiel is een 225/55R17.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Omtrek is hetzelfde (of toch ongeveer). Dus een velgmaat meer wil zeggen dat je banden een lager profiel hebben, en het verschil is vrij radicaal.
Terwijl bvb een golf met 16” best comfortabel rijdt is diezelfde golf met 17” erg oncomfortabel.
En een C5 met 18” is best wel hard bij het verteren van korte oneffenheden.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
17” past krap op de 2.7 HDI (hebben er zelf een paar in onderhoud), wou er 1 winterbanden verkoper zij: ja hoor 16” past prima van uw oude C5 1 ... niet dus, kocht ie 16” past voor ook niet (klauwen komen tegen de velg). moest ie toch 17” kopen
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
inmiddels ken ik een C5III berijder die rondrijdt met 20”...
(bandenmaat iets van 245/35 ZR20)
dan is het niet echt een auto om aan je schoonmoeder uit te lenen; het ding wordt wat gevoelig voor sporen op de weg
omdat het een type is zonder hydropneumatiek gaat er binnenkort ook nog een verlagingsset onder
(ps. de 20” wielen zitten niet in het standaard Citroen programma)
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
18"op de C5-II is helemaal niet zo laagprofiel. Heb even de wanghoogtes opgezocht voor de C5-III:
135 (16” 225/60)
124 (17” 225/55)
110 (18” 245/45)
98 (19” 245/40)
86 (20” 245/35)
ter vergelijk, op de C5-I
126mm (15” 195/65)
118 mm (16” 215/55)
107mm (17” 215/50)
Niet alleen de hoogte is van belang , maar ook bandentype. Zo is een Pilot primacy bij dezelfde maat stukken comfortabeler als een pilot exalto of sport.
De 16” C5-I is met een wanghoogte van 118 mm behoorlijk comfortabel te noemen, maar ik rij nu 17” primacy en dat is vrijwel even goed. Heb in het begin op 15” energy gereden, dat is tov 16” primacy wel iets comfortabeler, maar toch vooral zoekeriger.
Ik heb eventjes verkeerde banden eronder gehad (17” 205/50) in Exalto uitvoering, en toen reed de auto opeens spijkerhard. Terwijl de wanghoogte maar 5mm minder is.
Met 110 mm wanghoogte moet een comfortabele band prima mogelijk zijn. Maar dan moet je wel een primacy hebben. Ik heb eens proefgereden in een C5-III V6, en die was inderdaad prima comfortabel (nog extra op gelet ivm dezelfde bandenvrees).
Denk wel dat 19” met een wanghoogte onder de 100mm wel oncomfortabel wordt. Laat staan 20”. Alleen al omdat in die maten alleen sportbanden geleverd worden.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Ik vond het verschil tussen de C5III V6 en een C5III met 17” toch behoorlijk in comfort.
Op de snelweg is er niet zoveel verschil, maar op de slechte belgische wegen met riooldeksels die 5 cm onder het wegdek liggen, betonnaden die uitsteken,... merk je toch wel redelijk wat verschil.
Maar de 17” versie is wel erg comfortabel, het komt dicht in de buurt van een MB E-klasse op comfort niveau. De C6 is echter toch nog altijd iets heel anders.
Ik denk dat de C5 een eerder sportieve toets heeft gekregen van citroen (ivm de C6)
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
En toch, mijn vader heeft alvorens de nieuwe C5 (2.0HDI) te bestellen er eens mee proefgereden en hij vond dat de vering veel meer deinde dan bij zijn C5 phII V6. Dus ik vrees dat de “sportieve ingesteldheid” nogal relatief is.
TA34 schreef:Voor mijn begrip, is het gevolg van het verschil in comfort tussen 19” (minder comfort) en 17” (meer comfort) gelegen in het feit, dat de rubber band bij 17” meer diepte (wang) en dus meer veringsruimte heeft, dan bij 19”, even aannemende dat de wielen bij allebei de velgmaten dezelfde totale diameter hebben, dwz velg plus band?
Ik heb op mijn C5 III 2.7 de 19” citroen velgen gekocht. Komende uit een Volvo S60 was de citroen vering wel erg zacht. Toen ik mijn winterbanden kocht, besloot ik gelijk een extra set alu velgen aan te schaffen en deze te voorzien van het winterrubber en wel in 18”. Wat ben ik geschrokken toen ik de eerste maal over een slecht wegdek reed. Het verschil met de 19” is enorm. De wagen is zacht, weggeruis is helemaal weg, gewoon de max. Maar toen de lente de kop op stak toch maar terug gekozen voor de 19” vanwege de look. Tja het oog wil ook wat.
C5-2.7HDI met 19"adriatique velgen, 255/40 pilot sport PS2
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
het is uiteraard een persoonlijk keuze, hecht je meer belang aan comfort of aan de looks?
Dat is een afweging die ieder voor zich hoeft te maken, en bij mij is dat comfort.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
ik denk dat de die-hard C5 rijders voor comfort gaan (en dan ook meteen de Hydropneumatiek kiezen)
de dikke wielen zijn m.i. meer geschikt voor de dames & heren die uit stevig geveerde Duitse koetsen afkomstig zijn (de A4’s, Passat’s e.d.)
maar 19” (en vooral 20”) ziet er super uit !
(liefst met een verlagingssetje)
dat kan tegenwoordig dus ook met schroefveren, bij de C5
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
XTR schreef:ik denk dat de die-hard C5 rijders voor comfort gaan (en dan ook meteen de Hydropneumatiek kiezen)
D
in de mate dat het leverbaar is door Citroen…