



Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Vlgs.de dealert word de waterpomp OOK vervangen bij de vernieuwen van de distributie riem en spanrollen?Is dit nodig bij 227.000 km terwijl pomp prima werkt en niet lek noch lawaai maakt? of is dit weer “verhoogde"inkomsten tbv dealert?Kan ikzelf ook simpel de riem en spanrollen vervangen of beter:LATEN doen?Dank jullie.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
ja die pomp moet ook mee want die kan na het aanbrengen van een nieuwe riem (en met meer spanning dan de oude) ineens gaan lekken en dan moet het spul er weer af. Zoveel kost die pomp niet tov de rest van het materiaal.
Gewoon doen
Ouwe mopperkont
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Heel goed advies van de dealer. Altijd doen, anders krijg je er later spijt van. Een waterpomp kost geen drol (relatief ).
Zelf vervangen is mogelijk maar is toch wel een klus voor redelijk gevorderde sleutelaars. Ik heb het tot nu toe altijd laten doen. Simpel is het iig niet…
ik heb de eerste keer de hele riedel laten vervangen. Bij mijn 2e swap heb ik de pomp laten zitten, maar dat was dus na 70k km. Bij de volgende swap gaat de pomp weer mee.
Ik sluit me aan bij de overigen: niet over nadenken en gewoon vervangen. Kun je bij de volgende wissel de pomp mooi laten zitten, om de andere driemwissel moet best kunnen.
Het is geen supermoeilijke klus ofzo, al weet ik niet hoeveel ruimte je bij de XM hebt. LIJKT me ruim voldoende.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
De enige reden waarom ik het heb laten doen is omdat ik niet weet hoe je, zonder speciaal gereedschap, de nieuwe riem op de juiste spanning zet. Of is daar een soort vuistregel voor?