4 van de 10
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
How to: relais plaatsen om schakelaar te ontlasten
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 06 mei 2009 04:59 PM
  [ # 46 ]

Hallo

Ik heb ook even een reliasje ertussen gezet, had nog een relais liggen uit een sloop auto. De beschrijving van het relais in het dashboard inbouwen ziet er goed uit met de fotootjes alleen staat er een klein foutje in aansluiting 85 en 30 moeten omgedraaid worden. En zou ik de aftakking die je moet maken solderen, als je daar een aftakklemmetje voor gebruikt zal die weer heel erg warm worden. Verder hoef je geen verlengstukje tussen het relais en de grootlichtschakelaar te maken als je die draad op de plek waar het relais komt doorknipt en daar de 2 kabelschoentjes op zet.

Wat er eigenlijk gebeurd als de schakelaar warm wordt is dat het plastic vierkantje wegsmelt in de grootlicht schakelaar. De hoekjes smelten weg het vierkante blokje kan niet neer goed ronddraaien of blijkt niet zitten op het afgesmolten hoekje en je grootlichtschakelaar werkt niet meer. Als je goed kijkt in de grootlichtschakelaar kun je het (witte)vierkantje wat ronddraait zitten. klinkt een beetje raar maar is toch echt zo.

Verder raad ik het af om relais onder de motorkap te knutsellen, de lichtopbrengst zal weinig meer zijn (of de stroom door 4m kabel gaat of 1 meter), het nadeel is wel dat het relais naar +/- 10 jaar corrosie verschijnselen gaat vertonen op de aansluitingen, ik heb zelf een luxe XM gehad en 1 van de problemen van een XM zijn de slechte kontakten op de relais onder de motorkap door vocht en temperatuur-schommelingen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders vraag je het maar.

Jeroen

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 mei 2009 05:09 PM
  [ # 47 ]

Het grote voordeel van de plaatsing onder de motorkap is niet dat de stroom door een draad van 1 of 4 meter loopt, maar het feit dat je de stroom direct van de accu kunt aftakken waardoor er veel minder verlies optreed wat je normaal wel in de draadbundel hebt. Je sluit de verlichting immers middels het relais direct op de accu aan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 06 mei 2009 05:17 PM
  [ # 48 ]

Bovendien zitten er nog tig andere relais onder de motorkap, dus eentje meer of minder zal het verschil niet maken.

Ik heb zelf bij mijn serie 1 het relais naast de andere, vlak bij de accu, op de linker wielkast gemonteerd. De lichtopbrengst is niet echt beter, maar dat was al prima eigenlijk.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 06 mei 2009 05:27 PM
  [ # 49 ]

Nou Jeroen, ik moet je op enkele punten helaas ongelijk geven:

- punt ‘30’ op het relais is óf de aardeaansluiting óf de geschakelde plus.
Punt ‘85’ geeft de zware geschakelde stroom door (zie fotootje van relaisschakeling)..

- ik heb, bijvoorbeeld ook bij de getoonde serie II TRD op CitroMobile, al vaker gezien dat het bewuste relais bij de koplampen wordet ingebouwd.
Ter hoogte van je bobine en ontstekingsmodule (achter/onder je linkerkoplamp) heb je zat ruimte om het relais weg te werken zodat het geen hinder ondervindt van rijwind en regenslag.
Het enige verschil met mijn fotosjoet-verhaal en de plaatsing van het relais dichter bij de accu/ koplampen is dat er wèl een extra zekering geplaatst moet worden bij de laatste mogelijkheid.
De bedrading die via het dashboard lopen zijn al gezekerd.
Leontien en Sjors hebben een beschrijving geleverd op CitroMobile, maar daar waren ze zondag’s al vrij vlot doorheen.
Ik wil hem wel inscannen en posten, maar dan pleeg ik niet alleen plagiaat; ik denk dat Leointien de beschrijving wel digitaal heeft, dus is voor haar het posten eenvoudiger.

- ik heb, ondanks de misschien betere optie van het plaatsen van het relais bij de koplampen, (nog) niet de moeite genomen om dit in ‘Maya’ te veranderen.
Komt misschien nog wel een keer; momenteel werkt het prima zoals het nu zit (volgens de fotosjoet).
De schakelaar wordt niet (meer) warm en de lichtopbrengst vind ik prima zo.
Dus nee: ik heb nog geen fotosjoet gemaakt van de andere bovengenoemde optie…sorry.

- wat solderen betreft: natuurlijk altijd een mooiere en nettere oplossing dan het werken met kroonsteentjes.
Aftakklemmetjes kunnen niet zoveel stroom hebben zonder hetzelfde smeltprobleem te ondervinden als de schakelaar zelf; ik ben er dan ook niet echt gek op.

- meerdere auto’s hebben last van hetzelfde probleem: Citroën heeft er waarschijnlijk nooit bij stil gestaan dat er mensen zijn (of regelgeving) die overdag ook met verlichting rijden.
Of simpelweg gedacht hebben dat hun voitures slechts een tiental jaren meegaan Laughing
In ieder geval voor behoud van je lichtschakelaar: doen!
Mijn uitgelegde optie of het relais bij accu/ koplampen; “het is alles eender”..

Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 06 mei 2009 09:38 PM
  [ # 50 ]

Zelfs ik weet nu hoe het moet. Nu nog dat klein beetje durf om het daadwerkelijk te doen. Smile
Ook dat gaat goedkomen.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 06 mei 2009 10:02 PM
  [ # 51 ]
Sable Doré schreef:

Zelfs ik weet nu hoe het moet. Nu nog dat klein beetje durf om het daadwerkelijk te doen. Smile
Ook dat gaat goedkomen.

Zo gaat het juist niet goedkomen… Dat is waar ik al die tijd op hamer!
Dit houwtje touwtje systeem, waarbij alles los ligt vraagt juist om ellende, zekers omdat er maar weer bezuinigd word op zekeringen en er slechts maar 1 gemonteerd….

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Gepost: 07 mei 2009 01:34 AM
  [ # 52 ]
GoodOldDiesel schreef:

Zo gaat het juist niet goedkomen… Dat is waar ik al die tijd op hamer!
Dit houwtje touwtje systeem, waarbij alles los ligt vraagt juist om ellende, zekers omdat er maar weer bezuinigd word op zekeringen en er slechts maar 1 gemonteerd….


Rolling Eyes Deze opstelling, of “houtje-touwtje systeem” zoals jij het zo fraai noemt, was expres niet netjes weggewerkt, zodat de geïnteresseerde bezoekers van CitroMobile goed en duidelijk konden zien hoe het relais kan worden aangesloten. Normaal zou je zo’n relais dus netjes wegsteken op een galerij zoals hierboven beschreven.

Ik zie bovendien niet in hoeveel méér zekeringen je tussen 1 enkele plusdraad Shocked  zou moeten zetten.
Bedoel je wellicht grootlicht? Wel, dat brandt dus niet tegelijk met dimlicht en bovendien nooit lang achter elkaar.

En dan: alsof de originele draadboom-constructie zoals Citroën deze af-fabriek bedacht heeft niet houtje-touwtje is! Met al die losse draden die door het motorcompartiment lopen en aansluitingen die overal oxideren?! Evil or Very Mad 

@Pascal: je mag de beschrijving zéker wel inscannen, maar met plezier email ik de .pdf bestanden naar eenieder die daar interesse in heeft. Die mensen sturen mij gerust een PB met een emailadres.  sleepy

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 07 mei 2009 01:38 AM
  [ # 53 ]
GoodOldDiesel schreef:

Zo gaat het juist niet goedkomen… Dat is waar ik al die tijd op hamer!
Dit houwtje touwtje systeem, waarbij alles los ligt vraagt juist om ellende, zekers omdat er maar weer bezuinigd word op zekeringen en er slechts maar 1 gemonteerd….

Deze foto is op de Citromobile gemaakt. Er werd bijverteld dat je e.e.a. wel netjes moet wegwerken. Voor een demonstratie is dat natuurlijk niet zo handig. Vandaar dat de boel loshangt.Cool

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 07 mei 2009 01:46 AM
  [ # 54 ]

Ik heb ook inderdaad staan luisteren, kijken en vragen. Interessant dit te doen, behalve dat dan bij mij iig de draden goed moeten zijn. Want die schakelingen die er nu gebeuren (grootlicht naar dimlicht en vice versa) zijn niet helemaal lekker.

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
Gepost: 07 mei 2009 01:51 AM
  [ # 55 ]
Michelangelo schreef:

Ik heb ook inderdaad staan luisteren, kijken en vragen. Interessant dit te doen, behalve dat dan bij mij iig de draden goed moeten zijn. Want die schakelingen die er nu gebeuren (grootlicht naar dimlicht en vice versa) zijn niet helemaal lekker.

Haha, JA!  Zie je wel, ik dácht al dat jij het was, Michelangelo!  Wink  Very Happy


edit: @GoodOldDiesel: jij bedoelt geloof ik, een extra zekering voor de andere koplamp.  Sjah…  zou kunnen.
Vraagje dan: waar zou jij die plaatsen?  Of bedoel je: 2 relais aanleggen en 2 geheel aparte stroomkringen maken voor L + R?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 07 mei 2009 01:55 AM
  [ # 56 ]

zeker weten, zeker met het oog op behoud van de auto Wink

Ik geloof dat het 2 relais systeem was met het oog op de veiligheid. Dat als de zekering faalt je gelijk geen verlichting meer hebt. Met dubbel systeem heb je dan nog 1 koplamp

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 07 mei 2009 02:02 AM
  [ # 57 ]

Even op het relais in het dashboard terug komen, een relais bestaat uit 2 gedeelten het spoeltje en de schakelaar:

85 en 86 zijn voor de spoel (vierkant blokje met streep erdoor)
30 en 87 zijn voor de schakelaar.(2 streepjes met ertussen een schuin streepje)

(De nummers kunnen op andere relaisjes anders zijn).

Om de spoel te bekrachtigen moet er 12v op staan, dus of op 85 of 86 moet er een massa aangesloten worden anders kun je het relais niet bekrachtigen.
De grootlichtschakelaar bepaald welke lamp er aan is, dim of groot licht, dus die zet je aan de andere kant van de spoel.

Op 30 en 87 wordt de vervanger van de “hoge stroom” op 87 komt de draad te zitten die naar de lampen loopt, en op 30 de geschakelde plus van de dimlichtschakelaar.

sorry dat het een beetje kinderachtig klinkt maar ik probeer duidelijk te zijn.

Verder vind ik het al best wel een puinzooi qua draden onder de motorkap bij een CX dus ik zou daar niet nog meer draden bij leggen.
Zeker met een injectie systeem wordt het op een gegeven moment moeilijk te overzien. En elke toegevoegde konnektie zal veel meer weerstand hebben dan een stuk langer origineel draad en meer storing kunnen veroorzaken later. En ook al hangt ie achter een koplamp uit de rijwind en de regen, de condens die komt gewoon overal.Wink

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 07 mei 2009 02:26 AM
  [ # 58 ]

Het doel; storingen verminderen. Ik zeg niet dat dus het huidige orgineel systeem beter is… Maar juist door het beter te doen dan orgineel kun je pas storingen verminderen.

Zekering: Normaal zijn koplampen en + draden ook ongezekerd. Er loopt immers onder andere een dikke plus naar je zekeringskast.

Wil je zekeren, doe dit da na het relais, wat wel zo gebruikelijk is, meet je zekeringskast maar eens door.

Dan kun je naar elke koplamp een draad leggen met een eigen zekering.

Verders: huidige bedrading niet goed genoeg? Schakellaars die doorbranden? Volgens mij word een auto gebouwd met het oog dat die maar 10 jaar mee gaat, men hier rekt de levensduur op naar 20, 25 of zelfs 30 jaar. Logisch dat het her en der begeeft…

Maar als je schakellaar het al 20 jaar heeft gewerkt, betekent het dat je maar 1x een andere moet steken om weer 20 jaar werking te krijgen…

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Gepost: 07 mei 2009 02:51 AM
  [ # 59 ]
GoodOldDiesel schreef:

Maar als je schakellaar het al 20 jaar heeft gewerkt, betekent het dat je maar 1x een andere moet steken om weer 20 jaar werking te krijgen…

Helaas zijn die dus inmiddels haast niet meer te vinden, dankzij het onverstandige idee om permanent veel stroom door een zwak schakelaartje te jagen.

De hedendaagse gewoonte (of soms noodzaak) om ook overdag met dimlicht te rijden helpt daar natuurlijk niet bij.  Crying or Very sad

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 09 mei 2009 02:12 AM
  [ # 60 ]

ook gedaan

heb dit ook al gedaan voor koplampen en luchthoorn.

zware/geisoleerde 220volt draden vd bouwmarkt voor de koplampen gebruikt.
en dan 2 van de 3 koperdraden gecombineerd voor grotere diameter koper.
met een oog direct op de accuklem. zekering er tussen.
bundeltje draden geworden (groene cirkel):
binnenkomende “+” draad van koplamp links-voor onderbroken en gebruikt als schakeldraad voor het relais. extra massa van dat punt binnenzijde voorscherm gepakt voor relais en koplampen. uitgaande geschakelde stroom terug naar linker koplamp, en extra kabel die oversteekt naar de rechter koplamp. vd rechter de originele binnenkomende “+” er af gehaald.

heb geen tussendoor fotos gemaakt. maar met de uitleg hierboven in dit draadje moet dit iedereen lukken !

ook had ik het luchtpompje voor de claxon op dezelfde manier direct op de accu gezet, maar dan nog wel met losse draden, niet diezelfde zwarte geisoleerd kabels. zet ik nog wel een keer over. staat iets netter.
relais schakelt op de draden van de binnenkomende connector (blauwe pijl). plus vd accu en eigen massa punt op de bevestiging van de luchtpomp (net zichtbaar).

stuk binnenband van een fiets over relais huisjes getrokken en over een deel van de kabels, tegen het grootste opspattende vocht.

verder de luchthoornen daar weg gehaald. langere luchtslang (zie witte stip+lijn) gebruikt om die door de bumper te geleiden naar de nieuwe lokatie:

zo meer ruimte boven de accu   Very Happy   , en er verlaat meer lawaai de voiture bij claxonneren als ie zo direct achter de grille zit.
(mijn vrouw kon het niet waarderen toen ik ze even wilde proberen toen ze er direct voor stond…....  iets te veel decibellen voor haar)

er zit in het midden een bevestigingsplaatje achter de grille. heeft al een paar (vierkante) gaten. even opboren en de steunen van de hoorns daarop vastbouten, 1 links 1 rechts ervan. gaat prima - wel wat weinig ruimte, maar het lukte !!

houd je bezig dit soort zaken.  Wink

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
 
4 van de 10
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook