Mijn vader reed laatst in mijn BX 14 deauville, volgens hem hoort de bak soepeler te schakelen dan de mijne. Hij heeft vroegahh ook heel wat BXen gehad. Die bak heeft natuurlijk wat onderhoud nodig. Soms gaat hij moeilijk in de één of de achteruit maar dat deed mijn vorige BX ook. Mijn vraag is wat er zoal aan onderhoud behoort plaats te vinden aan de bak.
Een keertje de bakolie vervangen kan nooit kwaad natuurlijk.
Lastig in de versnelling leggen kan ook komen doordat de koppeling net niet helemaal ontkoppeld (even afstellen dan).
- Olie verversen. Ik weet het niet zeker, maar ik meende dat dat elke 100.000km moet. Echter, ik doe het vaker omdat de meeste BX-en nog steeds rond rijden met de olie die er ooit door de fabriek in gestopt is. Dan vervuilt de olie. Waarmee dat is weet ik niet en dat kan me ook geen ruk schelen want je kan vaak zien dat de olie niet meer helder is en dat duidt er gewoon op dat er troep in zit die er niet in hoort. Daarbij slijt de olie zelf ook. De lange moleculen worden door de tandwielen in kleine stukjes geknipt en dat schijnt ook niet goed te zijn. Maargoed, dat heeft dan weer niet mer vervuiling te maken.
- Keerringen vervangen als ze lekken. Er zit geen oliepeilstok in de versnellingsbak dus het is een gok hoeveel olie er nog in zit als de bak lekt. Soms kan je het zelfs niet of moeilijk zien dat de bak lekt omdat de olie dan in het bellhouse (ding waar de koppeling in zit) komt. Echter, ik heb daar in het geval van BX-en nog nooit van gehoord dus laat je wat dat betreft adviseren door mensen die er meer verstand van hebben dan ik.
- Koppeling moet goed afgesteld zijn. Als de koppelingsplaten niet helemaal ontkoppelen krijgen je synchromeshringen het zwaar te verduren omdat die de functie van de koppeling min of meer overnemen tijdens het schakelen en daar zijn ze niet op berekend. En de meeste versnellingsbakken worden als versleten/kapot beschouwd als de synchromeshringen versleten zijn. Als dat zo is dan kraakt je versnellingsbak tijdens het schakelen, ook bij een goed afgestelde koppeling.
- Schakelstangen hoeven bij een BX voor zover ik weet niet periodiek gesmeerd te worden. Maar ik denk dat de meeste BXen al langer rondrijden en meer kilometers gedraaid hebben dan waarvan de ingenieurs bij Citroën de BX ooit voor ontworpen hebben dus het lijkt me geen kwalijke zaak om de schakelstangen ook eens te smeren en/of na te kijken. Wat voor vet je daar in moet stoppen weet ik niet, dat kan je beter vragen aan diegenen die er meer verstand van hebben dan ik.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Olie verversen als punt 1 inderdaad. Dit geldt ook als de synchronisatie af en toe moeilijk doet.
Slecht vrijtrappen gaat (meestal? altijd?) gepaard met een korte pedaalslag. Maar dat weet je vaak pas als je vergelijkingsmateriaal hebt.
Schakelgewrichtjes heb ik wel eens gortdroog gezien. Smeer ze maar lekker wel
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het kan zijn dat er in de cupjes iets van teflon of nylon zit. Dan mag het droog zijn. Maargoed, ik heb die dingen nooit los gehad, weet niet wat voor materialen er in zitten en heb er ook nooit iets aan gedaan.
Schijt aan originaliteit.
bedankt voor de tips.
Koppelen doet hij nog goed. De slag is nog vrij lang en gaat ook met een niet te lichte niet te zware druk. Kraken doet de bak ook niet. Soms wil hij niet in de één of de achteruit. Maar na 1 keer de ontkoppelen en ontkoppelen willen ze er bijna altijd wel weer in. Dus zou het de koppeling zijn?
bixbestuurder schreef:Soms wil hij niet in de één of de achteruit. Maar na 1 keer de ontkoppelen en ontkoppelen willen ze er bijna altijd wel weer in. Dus zou het de koppeling zijn?
Citroën kwaaltje.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Inderdaad, typisch Citroën-kwaaltje. Synchronisatie van 1 en achteruit is niet echt denderend. Het is ook belangrijk dat je bakolie gebruikt met de door de fabriek voorgeschreven viscositeit. Een kleine afwijking en een BX begint al beroerd te schakelen.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik had ook dat mijn 1 en achteruit soms niet meewerkte. Verse bakolie deed wonderen, schakelt nu boterzacht en de 1 en achteruit werken weer prima.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Achteruit is dacht ik niet eens gesynchronyseerd.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
De auto moet stil staan als je ‘m inschakelt en de koppeling goed vrij. Bij het ontbreken van één van beide voorwaarden gaat het al mis. Matje onder de koppeling weg, pedaalslag goed stellen etc.
Ich bin ein Breaker
Penny Lane schreef:
Schakelgewrichtjes heb ik wel eens gortdroog gezien. Smeer ze maar lekker wel
Derk
Die zijn van nylon en dat mag je niet smeren. Alleen een beetje water, eventueel.
Ich bin ein Breaker
bearwil schreef:Inderdaad, typisch Citroën-kwaaltje. Synchronisatie van 1 en achteruit is niet echt denderend. Het is ook belangrijk dat je bakolie gebruikt met de door de fabriek voorgeschreven viscositeit. Een kleine afwijking en een BX begint al beroerd te schakelen.
Klopt helemaal!
Haal het bij twijfel bij de dealer - er wordt zovaak verkeerd spul gegeven bij automaterialenhandels - onder het mom van “dat is bijna hetzelfde”.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Timo1990 schreef:Ik had ook dat mijn 1 en achteruit soms niet meewerkte. Verse bakolie deed wonderen, schakelt nu boterzacht en de 1 en achteruit werken weer prima.
Dit klinkt zeer bekend, dus zal bij mij ook wel nieuwe bakolie in moeten. Laatst gebeurd bij 60.000 km (nu 130.000), maar qua jaren zit het er al aardig lang in in ieder geval.
Nu komt de leek in me weer boven:
-Waar tap ik de bak af, en waar vul ik hem weer? (ja sorry, échte leek )
-Welke olie lust ie?
Gaat hier om een 1.4 deauville 1992.
Alvast bedankt!
Gebruik enkel 75W80 bakolie, bij de Peugeot dealer is deze het goedkoopst, er moet ongeveer 1,8 liter in. Tenminste dat geldt voor mijn 1.9 GTi. Weet iemand of dit bij de 1.4 ook zo is?
Voor het vervangen van de bakolie heb je hier nog een handig draadje.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=175093
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Dat gaat over de BE1/BE3 bakken die op de XU motoren zitten; dit is een (staande) 1400 met een iets ander bakje. Het principe is gelijk, de plek waar je e.e.a. vindt iets anders.
Ich bin ein Breaker