bogaard77 schreef:U-Niek schreef:Castrol Classic Olie 20W50 Speciaal voor pre-1980 Moderne Classic Motoren 5 liter blik €44,95
A conventional multigrade engine oil of good all round performance, formulated with high quality mineral oils plus selected additives, ideally suited to older technology and classic car engines.
Offers excellent oil consumption and a very high level of engine wear protection.
Die zou ik doen!
Ok thanks Joris.
Ga ik gelijk doen.
Zoals altijd blijven de meningen altijd verdeeld.
Willem van der Laan zegt Castrol edge 10w60. synthetisch (duur)
Technische mensen van Shell zeggen castrol high mileage 15w40.
Ze wisten overigens wel alles van de maserati motor mineraal(minder duur)
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Waterman rijdt met de synth 10W60 omdat ie langdurig heel erg hard rijdt: meer dan 5 uur achter elkaar 190 km/h en harder….
Ik rijdt nooit lang heel hard. 20W50 is mineraal is dan goed zat. Mijn motor verbruikt weinig….
De club heeft een lezing van Kendall oil gehad. Die ingenieur vertelde ons van het niet plakkerig zijn van full syntheet. Verder wordt door het rijk lopen van de carbu’s de olie verdund met benzine en vocht. Kendall zegt dat een 10W60 binnen maanden vergelijk baar wordt met een 20W50.. Dus die dure olie moet je ook nog eens veel vaker verversen…
Een niet gereviseerde motor zou ik nooit op syntheet laten draaien. Een wel gereviseerde eerst 2000 km op mineraal en dan eventueel op (semi) syntheet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Overigens rijdt de waterman nu gewoon op goede total 20w50 omdat ie zijn nokkenassen heel wil houden Het blijkt, na onderzoek van een stel Yanks én onze Walter B. dat het heel belangrijk is dat de olie zink bevat om nokkenassen heel te houden. Dit goedje heet ZDDP en zit nauwelijks in de Castrol Edge… en dus slijten de nokkenassen harder… en die zijn duurrrrrrrrrrrr…..
We moeten dus een olie hebben met een bepaalde hoeveelheid van dat zinkaditief om de nokkenassen en stoters voldoende te beschermen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
De discussie syntheet of niet doet eigenlijk niet ter zake , ook over viscositeit kan men blijven doorbomen ...
Maar het allerbelangrijkste voor onze SM motoren is het percentage ZDDP
( Zinc Dialkyl-Dithio-Phosphate ) dat beschermd tegen metaal op metaal contact .
Bij metaal op metaal contact vormt er zich een laagje zink-phosphaat dat een uitsekende beschermlaag vormdvoor deze vorm van contact .
Dit is uitgesproken het geval bij onze nokkenassen en stoterbussen ( in het Engels heet dit “flat tapets ” )
Vanaf de jaren tachtig is men geleidelijk aan de dosis van ZDDP ( een additief die men al 70 jaar gebruikt ) in de olie gaan verminderen om uiteindelijk op één vierde van de oude dosis uit te komen voor “moderne” motorolies . Nu zijn de huidige motoren voorzien op zulke lage dosissen .
Dit is voornamelijk gedaan omdat de zinkadditief de katalysator vergiftigd ( het maakt een couting binnenin de katalysator zodat deze niet meer kan werken )
http://www.mijnalbum.nl/Album=XPJ3SKCH
Dus eindconclusie : gebruik een motorolie die bestemd is voor classic cars ( voor 1980 ) , deze hebben gewoonlijk genoeg dope van ZDDP om onze dure nokkenasjes voldoende te beschermen .
De oliemaatschappijen doen nogal geheimzinnig over de toegevoegde hoeveelheid ZDDP ( geheim van de smid ) alhoewel het hier over formules van meer dan dertig jaar oud gaat , wie wil dat nu nog gaan namaken
Een opmerkintg over ” race olies” deze zijn gemaakt voor extreme prestaties , maar hebben onvoldoende additieven om langere tijd in een motor te blijven . Normaal wordt na elke race wel olie gewisseld ......
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Is deze geschikt?
Er staat niet bij over ZDDP..???
GTX High Mileage 15W-40 A3/B3
________________________________________________________________________________
Toepassingen
Castrol GTX is één van de wereld’s meest betrouwbare motoroliën. GTX High mileage 15W-40 is speciaal ontwikkeld voor motoren met meer dan 100.000 Km..
“It’s more than just oil” is de Engelstalige slagzin waarmee bedoeld wordt dat het hier om meer dan gewoon olie gaat ! Immers de olie wordt nu ontworpen om problemen met uw motor te voorkomen, zoals lekken en rookvorming.
Getest en goedgekeurd overeenkomstig de ACEA ( European Automobile Constructors Association) en de API (American Petroleum Institute) specificaties. Goedgekeurd volgens de Volkswagen en Mercedes Benz specificaties.
Castrol GTX High Mileage 15W-40 is geschikt voor benzine- en dieselmotoren waarvoor de constructeur een ACEA A3/B3 of API SL/CF 15W-40 olie voorschrijft.
________________________________________________________________________________
Belangrijkste voordelen
Castrol GTX High Mileage’s unieke anti-slijtage formulatie beschermt de motor tegen slijtage waardoor de levensduur van de motor verlengd wordt.
De 15W-40 viscositeit van GTX High Mileage heeft een lagere vluchtigheid dan de meeste 10W-40 oliën, waardoor zowel het olieverbruik als de rookvorming verminderd wordt , hetgeen bijdraagt tot een beter leefmilieu
De verbeterde elasticiteit van de afdichtingen vermindert de kans op olielekken, verminderd olieverbruik en lagere uitlaatemissies
________________________________________________________________________________
Specificaties
ACEA A3/B3
API SL/CF
MB-Approval 229.1
VW 505 00
________________________________________________________________________________
Opslag
Bij voorkeur onderdak. Wanneer men genoodzaakt is om vaten buiten op te slaan dienen deze horizontaal te worden gelegd, met de bondels onder het olieniveau, ten einde intrede van water en het uitwissen van opschriften te voorkomen. Producten mogen niet opgeslagen worden bij een temperatuur boven 60 °C of blootgesteld worden aan felle zon of aan temperaturen onder het vriespunt.
________________________________________________________________________________
Gezondheid, veiligheid en milieu
Voor deze aspecten is een afzonderlijk informatieblad beschikbaar met specifieke details inzake risico’s, voorzorgs- en eerste hulpmaatregelen. Tevens zijn de potentiële effecten van verontreiniging van het milieu hierin omschreven en zijn aanwijzingen opgenomen voor de verwijdering van afgewerkt product. Lees voor het gebruik deze gegevens zodat verantwoord met dit produkt kan worden omgegaan.
________________________________________________________________________________
Typische eigenschappen
________________________________________________________________________________
Testmethode Eenheden Type :
________________________________________________________________________________
SAE 15W-40
________________________________________________________________________________
Densiteit @ 15°C ASTM D4052 g/ml 0,883
Viscositeit @ 100°C ASTM D445 mm²/s 14,13
Viscositeit @ 40°C ASTM D445 mm²/s 106
Viscositeit, CCS -20°C (15W) ASTM D5293 cP 6590
Asgehalte ASTM D874 % m 1
Total Base Number, TBN ASTM D2896 mg KOH/g 8
Vloeipunt ASTM D97 °C -30
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dit is het summiere antwoord dat ik van Castrol kreeg :
Geachte Heer
voor uw Citroen SM raden wij onze Castrol classic XL 20W-50 olie aan ; het typische ZDDP pakket = 0.4 - 1 % in deze formulatie.
met vriendelijke groeten
Ing. Jeff Cuypers MSc
Technical Advisor
en van Kroon oil :
Geachte heer Bogaerts,
Voor uw Citroën SM adviseren wij u onze klassieker motorolie Super Multigrade 20W50. Deze klassiekerolie voldoet aan alle smeervoorschriften van uw klassieke Citroën en is nog volledig gebaseerd op de additive technologiën van toen. Super multigrade 20W50 is volop verkrijgbaar via ons uitgebreide dealerkanaal in alle gangbare verpakkingen. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Op mijn vraag naar het ZDDP gehalte :
Geachte heer Bogaerts,
Nee helaas, dit is een deel van de formulatie en dus het geheim van de smid. Het product stamt in ieder geval nog uit de tijd dat er überhaupt nog niet werd nagedacht over het terugdringen van het ZDDP gehalte. Alleen hypermoderne low SAPS motorolie formulaties, bestemt voor Euro IV en Euro V motoren in combinatie met roetfilter, kennen limieten t.a.v. ZDDP.
Dus mijn advies is en blijft : een (20W50) olie voor wagens van VOOR 1980
Ik zou eens moeten opzoeken welke specificatie dit juist zijn , maar daar ontbreekt momenteel echt de tijd voor .
We gaan weer eens proberen een SM injectie wat NORMAAL te laten rijden
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nu is het nog belangrijk om te weten te komen hoeveel van dat ZDDP er in de Total 20w50 zit die ik voor 10 euro per 5 liter haal
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vive l’Hypermarché!!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik kan alleen niet achterhalen of dit om vol-syntheet of iets anders gaat…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Van hun datahseet:
The Valvoline VR1 Racing motor oil advantages:
* Breakdown Resistance: Enhanced thermal and oxidation stability
* Wear Protection: Excellent oil film strength and breakdown resistance
* High Temperature Properties: Absolute protection in the high temperature ranges.
* Engine Cleanliness: Keeps the engine clean and in good condition
SAE 5W-50: Fully synthetic motor oil
SAE 10W-60: Partly synthetic motor oil
SAE 20W-50: Mineral motor oil
Performance levels Viscosity Grade
API: SL 5W-50 10W-60 20W-50
Ford M2C-153E 5W-50 10W-60 20W-50
GM 6094 M 5W-50 10W-60
Typical Properties 5W-50 10W-60 20W-50
Viscosity, mm2/s @ 100 ºC 18.0 23.0 20.5
Viscosity, mm2/s @ 40 ºC 109 165 186
Viscosity Index 183 168 130
Viscosity, mPa.s -30 ºC. <6600
Viscosity, mPa s –25°C. <7000
Viscosity, mPa
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat zou wel eens wat kunnen zijn dus, in de 20w50 zeker, mogelijk de 10w60 ook. Wat zijn de “plak-eigenschappen” van zo’n half-syntheet?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Zodra er “RACE ” bij staat is deze olie niet echt geschikt om een hele tijd in je motor te zitten en af en toe eens te rijden .
Race olie heeft niet zoveel additieven die de veroudering van je olie tegen gaan .
In de racerij is het de gewoonte na elke koers de olie te vervangen .
En ik denk dat dat niet de bedoeling is bij een SM
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Uhh.. Walter, tussen Race olie voor sportieve wagens en race olie voor op het circuit bestaat een verschil van dag en nacht hé dat spul is zo speciaal dat het 30 euro per liter kost en zeker niet zomaar te koop is. Ik vermoed dat het hier enkel om de naam ” race” gaat, maar dat het een olie voor snelle/sportive/hoog vermogende motoren gaat voor het wat extremere weggebruik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste