Da’s minder Stan. Maar Theo Albers zal haar ongetwijfeld weer prima in orde maken voor je.
Mijn garagist vraagt iedere klant om voor het weg te rijden te checken of de mtorkap goed dichtzit. Kortom een second opinion kan geen kwaad.
Erg zuur zeg… mijn auto was net een week klaar (terug van spuiter ed) toen ie ook openwaaide… ik heb de nieuwe kap nu met een snelbinder extra vast gemaakt. Het is wat veiliger…
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
en dan hierbij enkele foto’s van de schade
Als het goed is is afgelopen de expert namens de verzekering gaan kijken bij mijn dame. Nadat de auto is opgehaald en naar Theo Albers gebracht is ben ik daar ook gaan praten over het hoe en wat.
Wat er gedaan gaat worden:
motorkap
totaal spuiten, portieren ook binnen ivm schade door glas
ander dak (hier zitten scheuren in)
voorruit en achterramen
daklijsten
en wat er verder nog bij komt kijken.
Nu laat ik tevens de spiegel van het voorscherm naar de deur verplaatsen
De dag ervoor zag ze er zo uit:
Op de A27:
De kap na een poging om deze weer enigzins in model te krijgen (niet gelukt, totaal verwrongen):
De lakschade. De achterportieren, achterschermen en achterklep zitten vol met deze witte krasjes en putjes door het rondvliegend glas. De voorschermen en de voorportieren zijn beschadigd door de motorkap. De hele auto moet dus gespoten worden:
De krassen op de voorruit waar de motorkap tegen de ruit geslagen is:
De achterruiten zijn gesneuveld door de enorme druktoename in de auto als gevolg van het naar binnenklappen van het dak:
ID 19P 1966

Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Wat verschrikkelijk jammer…..
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Nou Dat is wel drama zeg. dat dan ook meteen je ramen kapot springen door de drukgolf. Ongelofelijk. Heel veel sterkte met het herstel van de schade.
een citroen voor even is een citroen voor de rest van je leven

Totaal aantal Berichten: 10415
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Stan81 schreef:
De achterruiten zijn gesneuveld door de enorme druktoename in de auto als gevolg van het naar binnenklappen van het dak:
Dan zou het glas toch naar buiten vliegen??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 794
- ID/DS DS23H Pallas
Nee, implosie. Eerst drukopbouw door indeuken kap en daarna vacuum door uitdeuken kap.
jantje1948 schreef:Stan81 schreef:
Dan zou het glas toch naar buiten vliegen??
Dat dacht ik eerst ook. Echter als je gaat nadenken hoe het kan: met 100-110 km/u klappen de ramen door de druk van binnen naar buiten. Echter direct als er een gat is (de raam is gebroken) is het druk verschil weg en valt het glas recht omlaag. Maar natuurlijk niet bij deze snelheid. Het glas wordt dan weer door de winddruk naar binnen gedrukt. Dat verklaart ook waarom er zowel binnen als buiten schade door de glasscherven is ontstaan.
ID 19P 1966

Totaal aantal Berichten: 10415
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk eerder dat ze gebroken zijn door elastische vervorming van de dakrand. Vergeleken met het totale volume aan lucht in het interieur is de volumeverkleining door vervorming van het dak te verwaarlozen.
Om een overdruk van 1 bar te krijgen (lijkt veel, maar gehard glas is erg sterk!) moet het volume 2 x zo klein worden. Dan zit je hoofd in je maag!!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Inderdaad, ik zou dan ook eerder vrezen voor de longblaasjes en de trommelvliezen van topicstarter dan voor de staat van zijn DS…
Sterkte bij de afwikkeling!
Ich bin ein Breaker
Er is toch echt sprake van een enorme druk toename in de auto geweest. (bij het uitspringen van veel airbags gebeurd hetzelfde…). De zonneklepjes stonden recht naar beneden nadat het dak naar binnen gedrukt is geweest. Zover is het dak dus al ingedrukt geweest, er zit nu ook geen stijfheid meer in het dak.
Er waren bij de garagist en de d expert meer gevallen bekend van dit fenomeen, zelfs dat alle ramen dan eruit klapte.
Nu hopen dat de dame binnen een afzienbare tijd weer helemaal in orde is.
ID 19P 1966
Lieve help, wat een schade door zo’n openvliegende motorkap. Je moet je toch kapot geschrokken zijn.
een korte update:
de expert is langs gegaan om de schade te bepalen. Ik schrok toch behoorlijk toen ik het bedrag hoorde, ze is net niet economisch total loss. (blij dat ik een recent taxatierapport heb) Dan is er nog overleg geweest over welk deel van de schade betaald gaat worden. Zo zaten er al krassen op ‘t raam (gek met een raam van 43 jaar oud…) dus niet het volledige bedrag voor de voorraam. Idem voor het spuitwerk, de expert ontdekte ergens een veeg in de lak. En zo meer. Kortom, het gaat me zelf ook wel wat kosten maar dan is ze nog mooier dan ze eerst was. Eindelijk gaat dan de spiegel van het voorscherm af en gaat ook de afschuwelijk lelijke kitrand bij het dak verdwijen.
Er is ook iemand van de ANWB komen kijken. Meer om te kijken of mijn klacht / claim wel terecht was. De monteur van de partnergarage zegt namelijk dat ik de motorkap heb gesloten, en ik weet zeker dat hij deze gesloten heeft. Beide kunnen we dit natuurlijk niet bewijzen, daar er geen getuigen waren. De expert van de ANWB deelde het standpunt dat diegene die aan de auto werkt ook verantwoordelijk is voor het juist sluiten van de kap na de werkzaamheden. Dit lijkt helemaal goed te gaan komen met de ANWB. Maar ik zal nog niet te vroeg juichen…
Heeft iemand een idee hoelang het normaal duurt voor het schadebedrag uitgekeerd wordt? Aangezien ik niet over de financiële middelen beschik om dit compleet voor te schieten en ik wel graag zou snel mogelijk mijn dame weer op de weg heb.
ID 19P 1966
Bij mij was een simpel autootje- autootje geval met overduidelijke schuldige binnen 4 weken geregeld.Daarentegen heb ik een wat gecompliceerder geval gehad met(gelukkig niet blijvend)persoonlijk letsel, hiervan heeft de afhandeling meer als een jaar geduurd, kortom lijkt mij weinig over te zeggen.In ieder geval veel succes.
Alweer een tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen hier.
Er begint schot in de zaak te komen. Omdat er nu toch zoveel aan de auto moest gebeuren heb ik ervoor gekozen om er zelf ook geld in te steken en dan alles aan te laten pakken wat ik nog wilde doen.
- Het begon met het laten vervangen van de pakking bij de carterpan. Hiervoor moest de motor eruit en kwamen er dus nog meer dingen aan het licht.
- nieuwe carterpan
- nieuw hydrauliek vaatje
- Ze schakelde niet heel erg lekker van de 1 naar de 2, de drukgroep was helemaal ingesleten… Die is dus vervangen, de koppeling was nog zo goed als nieuw.
- Het stuurhuis was redelijk bruin (roestwater?) maar stuurde wel nog prima. Toch preventief laten vervangen.
- nieuwe radiateur erin
- nieuwe accu
- gereviseerde spanningsregelaar (dit was de boosdoener om de ANWB erbij te laten komen…)
- nieuwe uitlaat
- alle mogelijke rubbers vervangen
- spiegel op de deur ipv voorscherm
- 2 koplampen zonder roest op de reflectoren
De eigenlijke schade is nu zo goed als weg:
- er een nieuw dak gemonteerd (en een mooie dakrand ipv een rand vol kit)
- nieuwe voorruit en 2 achterzijruiten
- verzinkte motorkap
De centen van mijn verzekering zijn binnen, nu zijn we bezig om dit te verhalen bij de ANWB. Het scheelt me dan mijn eigen risico (200 euro). Maar meer gaat het me nog om het principe dat mijn verzekering er niet voor moet opdraaien.
Kortom het kost me zelf ook behoorlijk wat geld. Het plan was eigenlijk om dit jaar een andere motor te kopen, helaas zit dat er niet in.
Ze staat momenteel bij de spuiter voor een totale spuitbeurt. Eind juli / begin augustus moet ze helemaal klaar zijn. Dan wordt ze direct opnieuw getaxeerd en kan ik er eindelijk in gaan rijden! Ik kan er maar met moeite op wachten.
ID 19P 1966