KLepstel plaatjes…
Welk stapjes maken die?
0,05? of kleiner?
Ik heb ze gemeten( dikte van de plaatjes, gevolgd door de klepspeling zelf)
vanaf het thermostaat huis:
2.85 0.75(uitlaat)
3.11 0.45(inlaat)
3.13 0.35(inlaat)
3.03 0.59(uitlaat)
3.18 0.44(uitlaat)
3.05 0.42(inlaat)
3.13 0.37(inlaat)
3.20 0.46(uitlaat)
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Ik heb nog wat fotos te posten van de klep verwijderingswerkjes. bij deze:
Hier begon het allemaal mee, een mooie britse (staat er op) kleppen tang, aangeschaft voor het wereld bedrag van 12,50
Hier de tank in actie… door de schuine kop, en de wat diep liggende klepschotels, heb ik een verleng stukje gemaakt van een verfrollerhandel. werkte prima. Kleine tip, probeer zoveel mogelijk horizontaal te werken, ik werkte (zoals op de foto te zien is ) vooral verticaal… dat is, vooral bij het monteren van de halve maantjes, lastiger.
Hier zie je ook goed waarom horizontaal werken makkelijekr is, nu moest ik dat imal busje gebruiken als steuntje… bij horizontaal heb je dat niet.
Hier zijn de eerste 2 kleppen geplaatst, ook goed zichtbaar, de nieuwe klepsteel rubbers…
En een shotje van de andere kant.
Hier de kop met de kleppen gemonteerd, net voor de eerste meet sessie.
de oude kopbouten heb ik van onder naar boven door de kop gestoken zodat deze mooi boven het werkblad blijft zweven.
Hier ook het belang zichtbaar van de kopbouten, de klep van de 2e cilinder van rechts gezien, steekt boven het maaiveld uit…
De kop is inmiddels gemonteerd, heeft even gelopen (totdat de thermostaat opende, en alle lucht uit het systeem (Van de koeling) leek).
Daarna de kleppen nogmaals gemeten, de resultaten staan hierboven. Ik moet nu nog 2 plaatjes van 3,300 scoren. dat ga ik zometeen doen (even rond bellen).
Met een beetje geluk is vanavond alles echt klaar.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
ZO het is gedaan!
alles zit er op, aan, in, onder, tussen….
als laatste ” kleine” ingreep heb ik de carterpan losgehaald, deze lekte erg (drup drup drup in ca. 10 seconde) vlotjes. helaas is er 1 oogje van het gietstuk dat de stuurbekrachtingspomp en dynamo vasthoud dat er voor zit…
dus die moesten ook weg.
Uiteindelijk zo’n 3 uur aan bezig geweest…. maar nu is hij lek vrij, boven en onderkant!
ik heb wel 2 stekkers over…. ze zien er erg vies uit, dus vermoed dat ze nooit gebruikt zijn.
Verder vind ik hem wat rauw klinken (uitlaat) in de pakkingsset zaten 4 pakkingen voor de uitlaat kant. Nu is het zo dat het hitte schild er tussen zit, en ik dus moest kiezen aan welke kant de pakking moest komen.
Uit eindelijk gekozen voor de kant dus tegen het spruitstuk komt. Ik heb nu alleen het vermoeden dat ik beter nog 1 setje van 4 kan kopen, om deze netjes aan de andere kant toe te voegen…. iemand hier ervaring mee?
officieel ben ik niet helemaal klaar, het plastic paneel aan de binnen kant van de wielkast moet er nog op… dat komt morgen wel.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Gisteren nog wat laatste loodjes aan het motortje gedaan.
Begonnen met het vervangen van de nokkenas keerring. Deze was “ontsnapt” en lekte nu olie langs de zijkant van het blok, waardoor ik dacht dat het de carterpan pakking was.
Toen die weer op zijn plek zat, de timing nog eens nader bekeken. Ik had een beter passende pen genomen om de nokken as uit te lijnen (door de strakkere passing, is er minder speling mogelijk)
Toen gekeken hoe het beneden zat. Daar bleek dat het “bijna” goed was, maar dat je het kruk as tand wiel net een tandje verder vooruit kon zetten en dat de gaten dan nog beter uitlijnde.
Dus zo bepaald, zo gedaan. Ging allemaal redelijk soepeltjes. (Was niet de eerste keer zullen we maar zeggen)
Motor loopt nu nog rustiger.
Daarna aan wat binnenwerkjes begonnen….
Ik had een mysterieus schakelaartje op het dashboard (naast de hoogte verstelling van de koplampen… ). Dit was niet meer aangesloten, maar bleek na aansluiting (stekkertje was los) een handmatige koelventilator schakelaar te zijn. In het onderhoudsboekje staat keurig een hand getekend schemaatje en een datum van juni 1993.
Dat is ook duidelijk, behalve dan waarom iemand 6 maanden na aanschaf van de wagen zoiets zou willen inbouwen.
Toen begonnen met het mysterie van de binnenverlichting/lampen aan verklikker. Al snel bleek dat de rechter portierschakelaar WEL werkte (als je de lichten aan deed, dan de rechter deur opende ging er een alarm… als je hetzelfde deed met de linker deur… NIEKS.
Heb de 2 schakelaartjes omgewisseld.
Toen begonnen aan de Radio, deze gaf alleen geluid op de linker voor speaker, op zich prima, lekker dicht bij de bestuurder, maar ik heb toch echt 4 speakers in de auto (standaard).
Andere radio gepakt, aangesloten en tadaa ruis op de 2 voor speakers. De achterste 2 speakers zaten niet in het ISO blokje geïntegreerd dus binnenkort even nieuwe ISO blokjes kopen met de juiste draadjes aanboord.
En een antenne verloopplug.
Al met al een heel nuttige besteedde avond.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Goed gedaan
Groetjes Harry
Dumnoz schreef:Goed gedaan
dank je wel.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
We hebben weer geluid!!
nu nog een fatsoenlijke autoradio.. deze 2 knaken radio is niet goed voor mijn gestel (springt zo af en toe van zender naar zender (zo’n seconde lang en dan weer terug))
Maar de nieuwe ISO stekker netjes gesoldeerd en afgewerkt met krimpkous…
Daarna de auto eens uitgezogen (met de stofzuiger) en de ramen goed gewassen… volgende item op de lijst met te kopen dingen: ruitenwisser voor….
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)