Hallo medeliefhebbers,
Bij mijn Xantia 1.8 16v zakt het toerental ergerlijk langzaam als je het gas loslaat. Dit rijdt niet prettig. Ook is het laagste toerental ca. 1000. Weet iemand raad?P.s. de kabel en het wieltje komen goed terug in de ruststand.
De 1e verdachte is de stappenmotor in het gasklephuis. Deze regelt het stationair toerental.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Kan ik deze loshalen en smeren o.i.d. of moet er dan een nieuwe op, en waar zit dat ding?
Ik zou hem eerst even loshalen en goed schoonmaken en een behandeling met WD40 geven. Verder de schacht van het gasklephuis waar de stappenmotor in zit goed schoonmaken.
Het gasklephuis is dat ding waar je gaskabel naar toe gaat. De stappenmotor zit aan de achterzijde daarvan verstopt.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Zo, stappenmotor losgehaald, zo te zien nooit eerder losgeweest, schoongemaakt, zitting lichtjes gladgeschuurd, weer gemonteerd en,,, géén verandering Helaas nog hetzelfde. Hij reageert goed en direct op gas geven maar heel laat als je het gas loslaat. Ik wil er wel een nieuwe stappenmotor op zetten maar heb om één of andere reden het idee dat het iets anders is. De auto heeft overigens net een ton gelopen.
Tsjah, dan is het voor mij vanaf nu giswerk. Hoewel het goed mogelijk is dat de stappenmotor aan vervanging toe is. Mocht dat het euvel nog niet oplossen, dan zou je nog kunnen denken aan een brakke gaskabel. Ook de gaskleppositiesensor zou een boosdoener kunnen wezen. De auto geeft geen foutmelding van het motormanagement?
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Nee, geen foutmelding. Ik kan natuurlijk het luchtfilter er afhalen en de auto laten lopen om te kijken of de gasklep wel goed terugkomt, maar ik denk van wel. Het kunststof wieltje waarin de nippel van de gaskabel zit komt namelijk wel direct goed terug in gesloten positie.
Dus, als ik het goed begrijp: als je gas geeft door direct met de hand de gasklep te bedienen valt het toerental net zo langzaam terug? Als dat geval is, verdenk ik nog steeds de stappenmotor.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Je hebt het goed begrepen. Kan ik de stappenmotor uitproberen? Ik neem aan dat ik er 24 volt op moet zetten en hij de klep in moet trekken?
Er valt mijns inziens weinig aan een stappenmotor te testen. Ik zou eerder kijken of je hem even kan uitwisselen met een exemplaar waarvan je zeker weet dat hij goed werkt. En voordat je hemt monteert de schacht nog even goed inspuiten met WD40.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Wat doet dat ding eigenlijk? wordt de kegel naar binnen getrokken, of draait er iets rond?
Zodra jij je voet van het gaspedaal af haalt, word de gasklep volledig afgesloten. De luchttoevoer word dan geregeld door de stappenmotor. De kegel word afhankelijk van de vraag naar lucht verder geopend of gesloten. Als je het gasklephuis los hebt liggen, kan je het aparte kanaal dat langs de gasklep loopt en waar de stappenmotor is in huist goed zien.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Waar kun je hem krijgen en wat kost hij?
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
dealer kan stappenmotor bestellen aan de hand van je chassis nummer (VIN)
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Ben nog niet veel verder vrees ik. Stappenmotor is het niet. Klep zit direct dicht als het gas losgelaten wordt. Misschien belangrijk; hij doet het wel 100% bij koude motor, zakt direct naar ca 1000 toeren. Hoe warmer de motor, hoe langer het duurt eer hij terug is op 1000 toeren. Iemand nog een idee?
Een stappenmotor is 12 volt.
Je kunt er volgens mij niet zomaar 12 volt op zetten.
Of het was het ding helemaal indrukken en dan starten.
Of uittrekken en starten.
Dan kijken of hij beweegt.
Maar meestal is het gewoon de smering.