iemand ervaring met chiptunen
f1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 12-02-2009

Gepost: 09 mei 2009 03:31 PM

Ik overweeg om mijn xsara te laten chiptunen maar er zijn veel bedrijven en verschillende resultaten, maar wat is betrouwbaar en goed?
Heeft iemand al een ervaring met chiptuning met een benzine motor 1.6 16v ??
Welk bedrijf ?resultaat?kosten?

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 09 mei 2009 04:27 PM
  [ # 1 ]

Chiptuning, leuk! Er zijn veel bedrijven idd waardoor de keus er niet gemakkelijk op wordt. Je zal met een non turbo nooit zoveel rendement halen als een met turbo. Je vermogenswinst zal ongeveer 10pk zijn. Bovendien zal de auto veel rustiger gaan rijden en beter oppakken. Verder zal je koppel toenemen waardoor inhalen makkelijker zal gaan. Verder zal die bij normaal gebruik minder gaan verbruiken en bij stevig doorrijden (waarbij je gebruik maakt van het extra vermogen) juist meer zal gaan verbruiken.

Anyway, ik zit er zelf ook over na te denken want als je 10 - 15 % zuiniger kan rijden heb je het met ongeveer minder dan 2 jaar terug verdient meestal…

gr Richard

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 09 mei 2009 05:35 PM
  [ # 2 ]

Heb je wat specifieke linkjes Rich? Want als ik google op ‘TU5JP4 chiptuning’ kom ik verdomde weinig tegen dat daadwerkelijk van toepassing is op het bewuste PSA blokje.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
mafkeessss
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1014
Geregistreerd: 17-02-2008

- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Gepost: 09 mei 2009 11:21 PM
  [ # 3 ]

Ik heb daar ook eens voor rond gezocht op internet maar je bent meestal rond de 400 euro kwijt en voor dat kleine beetje vermogen wat je er mee wint 8 tot 10 pk vind ik het zelf niet de moeite waard!

ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 10 mei 2009 11:34 AM
  [ # 4 ]
Technoloog schreef:

Heb je wat specifieke linkjes Rich? Want als ik google op ‘TU5JP4 chiptuning’ kom ik verdomde weinig tegen dat daadwerkelijk van toepassing is op het bewuste PSA blokje.

daar moet je ook niet op gaan zoeken hè... Maar in ieder geval, in principe kan ieder bedrijf die kan chiptunen ook een 1.6 16v non turbo chiptunen. Mijn pa had het bij Bullpower laten doen en die zou die van mij ook zo kunnen doen…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27941
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 mei 2009 02:01 PM
  [ # 5 ]

Even snel een aantal websites gekeken.
Je krijgt ongeveer max 12 pk extra.
Maar wat ik interesanter vind is de 19 Nm die je extra krijgt Wink

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 10 mei 2009 02:04 PM
  [ # 6 ]
Arjan Verkade schreef:

Even snel een aantal websites gekeken.
Je krijgt ongeveer max 12 pk extra.
Maar wat ik interesanter vind is de 19 Nm die je extra krijgt Wink

ja, ik denk ook dat je eerder moet kijken naar die 19 nm… dat klinkt weinig maar dat ga je wel voelen volgens mij Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27941
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 mei 2009 02:11 PM
  [ # 7 ]

Het is toch 13 a 14% meer koppel Wink
Pk’s is toch ook zo’n 10% extra.

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 10 mei 2009 02:12 PM
  [ # 8 ]

Stel dat je dan ook eens 10 - 15% eerder op de 100 km/u zit, dan ben je toch een snelle jongen Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27941
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 mei 2009 02:17 PM
  [ # 9 ]

Ik denk niet dat het zo werkt Wink

Volgens mij las ik ergens dat je top 5 km hoger ligt ongeveer.
Wat maar iets van 2 a 3% is.

De 0 - 100 tijd kreeg je te zien als je een offerte aanvraagde.

Overigens gaat voor de 400 euro je auto wel op de rollebank.

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 10 mei 2009 02:19 PM
  [ # 10 ]

2x maar liefst hè... before and after Wink
Als je een losse run neemt ben je ook gauw 50 - 100 euro kwijt…


Edit: En trouwens, die van mij loopt al over de 200 Razz

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27941
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 mei 2009 02:30 PM
  [ # 11 ]
r1Ch schreef:

Edit: En trouwens, die van mij loopt al over de 200 Razz

Zo even uit me hoofd is de top 197, op de teller zal dat zeker over de 200 zijn Wink

Of was dat op de GPS?

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 10 mei 2009 03:39 PM
  [ # 12 ]
Arjan Verkade schreef:
r1Ch schreef:

Edit: En trouwens, die van mij loopt al over de 200 Razz

Zo even uit me hoofd is de top 197, op de teller zal dat zeker over de 200 zijn Wink

Of was dat op de GPS?

212 op teller zo ongeveer dus ik ga er vanuit dat dat iig over de 200 echte kilometers zijn…

Profiel  
 
Vossie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 196
Geregistreerd: 02-03-2008

- Xsara 1.6i 8v Coupe
Gepost: 10 mei 2009 05:35 PM
  [ # 13 ]

Top boeit toch niet zo? Beetje vlot optrekken en vermogen/koppel beschikbaar onder een groot toerenbereik vind ik veel belangrijker. Als na de chiptuning je max. koppel bij 4500rpm en max vermogen bij 5700rpm ligt waar dat eerst 1200rpm minder was, nee dank je.  Dat is wel iets waar je op moet letten, denk ik zo. Goed, je moet je vermogen ergens vandaan halen maar toeren maken is niet mijn ding.

Zelf vind ik chiptuning voor kleinere benzine motoren meer iets als aanvulling bij een andere nokkenas en evt. een afgevlakte kop. Maar dan heb je het weer over hele andere bedragen.

Toch moet ik zeggen dat 10% meer koppel best aantrekkelijk klinkt.

Stiekum heb ik liefst een moderne turbodiesel, maar ja, dat is me een beetje te duur, zoveel rijd ik namelijk ook niet.

Edit: Zie net dat voor de 1.6 8v je van 90pk/135Nm naar 99pk/150Nm gaat. Valt me nog mee.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27941
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 mei 2009 09:34 PM
  [ # 14 ]

Ik liet alleen zien dat als je 10% meer vermogen had dat dat niet betekend dat je ook 10 harder gaat en harder op trekt Wink

Het viel mij ook mee dat het maximale vermogen niet bij een hoger toerental ging liggen. Want dat is zeker bij een 16v niet handig, want je blijft toeren maken… Rolling Eyes

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 11 mei 2009 11:04 PM
  [ # 15 ]

Hierop inhakend…

Ik zou er niet aan beginnen als ik geen koppel curves gezien heb vantevoren.

19 Nm erbij klinkt leuk, maar da’s sterk afhankelijk van waar (dus bij welk toerental) die newtonmeters er op de koppelcurve bijkomen. Een “max” getalletje zegt niet zoveel, ik wil dus weten hoe de complete motor karakteristiek verandert.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook