Versnellingsbak olie
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 08 juni 2004 01:16 PM

Uhm, lig dus vandaag idd onder m’n zx voor de verandering met de Hayes naast me. De km stand is nu 125000.

Wat me opvalt is dat de bouten van de versnellingsbakvulling ( hoe noem je dat ?) er uitzien alsof ze nog nooit gewisseld zijn, dus ook de plug niet.

Heb net ff de garage gebeld waar ze als laatste een grote beurt hebben uitgevoerd en zij doen idd niets aan de vbak olie.

Volgens hayes en de boekjes zou dit echter wel moeten gebeuren. Hoe controleer ik of dit idd nodig is?

Met het verversen hiervan heb ik namelijk totaal geen ervaring. Moet je dit erin spuiten ofzo ? want die plug zit zo laag dat verversen een “leuk"klusje kan worden….

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 08 juni 2004 03:17 PM
  [ # 1 ]

Ik kan je wel vertellen hoe je het moet vervangen. Controleren? Geen idee!
Nieuwe olie kost iets van 10 euro per liter. Ik heb 1,9 liter nodig voor de bak van mijn volcane.
Let wel op Peugeot/Citroen hebben een iets andere oliesoort als de meeste merken. Ik geloof 75W80.

Aftappen Grote bak onder je versnellingsbak. Grote moer onderzijde loshalen en wachten tot alles is weggelopen.
Vullen
Auto horizontaal zetten. Boven je aandrijfas zit een moer. Deze draai je los. Hier stop je de tuut van het flesje van de bakolie in (moet precies passen). Fles leg je op de aandrijfas en na een half uurtje kom je eens kijken of de eerste liter olie al in je bak zit. Zo ja Fles 2. De vulmoer zit op zo’n hoogte dat de olie niet verder loopt als er genoeg in de bak zit.

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 08 juni 2004 03:32 PM
  [ # 2 ]

Ik zag je andere bericht Bij loshalen aandrijfassen moet je zowieso de olie wisselen.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 juni 2004 03:15 AM
  [ # 3 ]

Draai de onderste aftapmoer goed vast, anders trilt deze los en valt de helft eruit, zoals bij mijn ZX Evil or Very Mad  Maar goed dat was een foutje van de garage, hebben ze meteen toegegeven en verholpen onder garantie.

Om die moer los te draaien kun je het beste (en goedkoopste) een grote inbussleutel nemen en die op maat slijpen. Dat deed de garage ook.

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 10 juni 2004 02:09 AM
  [ # 4 ]

Officieel moet je ook die ring die er tussen zit vernieuwen. wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 juni 2004 02:54 AM
  [ # 5 ]

Officieel moet je ook die ring die er tussen zit vernieuwen

Ja eigenlijk wel, is bij mijn ZX niet gedaan en hij lekt gelukkig niet. Maar voor een paar dubbeltjes moet je het risico niet nemen.

Profiel  
 
giellie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 03-06-2004

Gepost: 07 september 2004 11:07 AM
  [ # 6 ]
ZX1.4i schreef:

Officieel moet je ook die ring die er tussen zit vernieuwen

Ja eigenlijk wel, is bij mijn ZX niet gedaan en hij lekt gelukkig niet. Maar voor een paar dubbeltjes moet je het risico niet nemen.

Wat je moet doen met die ring is even het gasfornuis aanzetten en de ring goed verwarmen. Het is nl een koperen ring en koper vormt zich als het goed warm is geweest. Weet je gelijk waarom het een koperen ringetje is en niet een andere metaal-legering….

Giel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 september 2004 11:31 AM
  [ # 7 ]

Hej mannen, dat ringetje kost een kwartje… Alleen als je nix hebt en het is zondag kan je hem uitgloeien, maar dan alleenals het een massieve is…

Er moet op de bak ook een ‘niveau’ plug zitten. die zit aan zijkant ergens, ik dacht op het differentieel. Draai die los. als het niveau goed is stroomt het er nét uit.

Meestal moet je ook vullen door deze plug.. Soms zit er een vulplug boven op de bak.
Verversen, elke 50.000 km.
Cool
rtfm

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 07 september 2004 01:41 PM
  [ # 8 ]

bij peugeot kan je orginele 2 liter versnellingsbakolie halen voor een 15 euro,
bij citroen hebben ze alleen grote vaten, dus als je 2 lege colaflessen meeneemt zal je het waarschijnlijk ook mee krijgen,

alleen je moet wel een trechtertje en een stukie slang erbij kopen, anders kan je het er zo moeilijk ingieten he! Wink (ik gebruikte de slang van z’on opblaasbootpomp Cool )

oja, met nieuwe olie erin schakelt ie een stuk beter(als nieuw) tenminste bij mij dan Wink

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
Maarten Deen
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 286
Geregistreerd: 16-07-2004

Gepost: 07 september 2004 08:54 PM
  [ # 9 ]
burner schreef:

om de hoeveel kilometer moet dat dan? Ik heb een 1.9 D met 305.000 op de teller en volgens mij is er nog nooit naar gekeken.
Ik heb laatst wel de auto weg gebracht om olie te laten vernieuwen. maar heb het vermoeden dat dat alleen motor olie was.

We hebben het nog altijd over de versnellingsbakolie? Volgens de vraagbaak moet die elke 10.000 km gecontroleerd worden en elke 100.000 km vervangen. Diesel en benzine is gelijk, automaat is elke 40.000 km vervangen.
Inhoud: 2 liter (MA = 1.4i modellen) of 1,9 liter (BE3 = alle overige modellen) viscositeit 75W of 80W. Automaat is 2.5 liter Dexron II.

Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook