1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
stappenplan vervangen koppeling
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 10 mei 2009 08:50 PM

Heeft iemand een goed stappenplan voor het vervangen van de koppeling van een BX? Het gaat om een BX 1.6.

thanks!

Robbes

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 10 mei 2009 08:56 PM
  [ # 1 ]

Tip:
bestel een haynes manual (of doe een google op “haynes citroen bx” en kijk eens naar de eerste link Wink ).

Daar staan alle stappen perfect in, met als hulp foto’s en hoe je zelf bepaalde gereedschappen kunt maken/aanpassen. Ook handig als je andere klussen gaat doen.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 10 mei 2009 09:03 PM
  [ # 2 ]

In die link ontbreekt het hoofdstuk “gearbox” en dus ook de koppelingswissel. Ik doe het altijd zo:

- wielen er af
- fusees los
- bakolie aftappen
- aandrijfassen demonteren (allebei)
- al het spul op de versnellingsbak demonteren
- eventueel radiateur demonteren
- motorsteun op de bak los
- laten zakken
- bouten bak los halen
- bak er af trekken
- koppeling wisselen

En monteren in omgekeerde volgorde. Wel nieuwe bakolie er in gooien natuurlijk. Ook kunnen 2 nieuwe askeringen nooit kwaad. Veel mensen hier vervangen het liefst ook nog de prise-as keerring en het hulsje waar de koppelingshevel in hangt. Ik blijf daar altijd met mijn tengels vanaf. If it ain’t broken, don’t fix it.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 10 mei 2009 09:25 PM
  [ # 3 ]

Thanks @PrutsyLJ en @Mighel

Ik ga dit eens rustig bekijken. Ik kan dit dan aanpakken samen met het vervangen van mijn octopus. (de bundel die langs de rechterveerpoot loopt. Die is namelijk ingescheurd).

Als ik koppeling + lhm octo bij een garage laat vervangen ben ik ruim 1000 euro kwijt.

een andere BX kopen kan ook. AL heb je ook daar de nodige probleempjes mee natuurlijk. Deze is wel gaaf. Maar dit type beschikt volgens mij niet over gecoate leidingen. Of heb ik het mis?

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 10 mei 2009 09:29 PM
  [ # 4 ]

Die heeft orgineel geen gecoate leidingen, maar het zou kunnen zijn dat de leidingen al vervangen zijn voor gecoate Wink

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 10 mei 2009 09:31 PM
  [ # 5 ]

Alleen type 1 had toch ongecoate leidingen ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 10 mei 2009 09:34 PM
  [ # 6 ]

nop vanaf ‘91 kregen ze gecoate leidingen.

Profiel  
 
-niels-
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 18-04-2008

Gepost: 10 mei 2009 10:52 PM
  [ # 7 ]

als je tevreden bent met je chicje zou ik gewoon de reparaties uitvoeren. volgens de haynes is de octopus vervangen niveau 3 en de koppeling niveau 5 (van 5 1 makkelijk tot 5 moeilijk)

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 10 mei 2009 11:02 PM
  [ # 8 ]

@prutsyLJ:
inderdaad vergeten dat dat hoofdstuk niet online staat. Daarom heb ik toen een echte besteld.

@robrob:

Om het stappenplan van PrutsyLJ even aan te vullen:
Ook de drukregelaar, drukverdeler en LHM leidingen losmaken van de bak. Wel de leidingen aangesloten laten zitten. Je kunt ze even een beetje uit de weg hangen met tywrap ofzo.

En bij de 1.6 ook even de rubber/plastic “bus” waarop de koppelingshevel draait vervangen door een nieuwe, en vastzetten met parkers ipv de smeltpunten.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 mei 2009 11:05 PM
  [ # 9 ]
Mighel schreef:

@prutsyLJ:
inderdaad vergeten dat dat hoofdstuk niet online staat. Daarom heb ik toen een echte besteld.

Die dan een tientje of vier, vijf kost en je dus al meteen na de koppelingwissel dik terugverdiend hebt. Plus dat je daarna altijd alles weet wat je weten wilt over je BX. Gewoon doen dus Wink

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 10 mei 2009 11:29 PM
  [ # 10 ]
robrob schreef:

Thanks @PrutsyLJ en @Mighel


een andere BX kopen kan ook.

Dat kan inderdaad ook, maar toch begrijp ik het argument ‘dagwaarde tengenover reparatiekosten, oftewel zij is het niet meer waard’ nooit zo: de volgende auto moet ook weer onderhouden worden, en ik gooi er, ondanks de dagwaarde, ook elk jaar weer 2000euro aan benzine in, en dat is ze ook waard.

Reparatiekosten heeft gewoon nix met dagwaarde te maken is mijn mening.

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 11 mei 2009 01:10 AM
  [ # 11 ]

thanks allen voor de reacties.

bestel een haynes manual

Ik ben een Haynes tegengekomen die ik kan kopen. Ik zie bij bol.com ook een vraagbaak in het NL staan. ( klik ) Of zijn die Haynes is beter / duidelijker?

als je tevreden bent met je chicje zou ik gewoon de reparaties uitvoeren. volgens de haynes is de octopus vervangen niveau 3 en de koppeling niveau 5 (van 5 1 makkelijk tot 5 moeilijk)

Eigenlijk ben ik rete tevreden met mijn Chicje. Ik denk dan ook dat de reparaties ga doen of zal laten uitvoeren.

Ik zit nu in een pdf document van haynes het e.e.a. te checken. Ik post hier wel hoe het gegaan is.

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 11 mei 2009 01:29 AM
  [ # 12 ]
robrob schreef:

thanks allen voor de reacties.

bestel een haynes manual

Ik ben een Haynes tegengekomen die ik kan kopen. Ik zie bij bol.com ook een vraagbaak in het NL staan. ( klik ) Of zijn die Haynes is beter / duidelijker?

als je tevreden bent met je chicje zou ik gewoon de reparaties uitvoeren. volgens de haynes is de octopus vervangen niveau 3 en de koppeling niveau 5 (van 5 1 makkelijk tot 5 moeilijk)

Eigenlijk ben ik rete tevreden met mijn Chicje. Ik denk dan ook dat de reparaties ga doen of zal laten uitvoeren.

Ik zit nu in een pdf document van haynes het e.e.a. te checken. Ik post hier wel hoe het gegaan is.

Een 2e persoon erbij is essentieel, zeker op het moment dat de baksteunen losgaan. Ik heb het afgelopen week nog gedaan, dus als je op dat moment nog hulp nodig hebt, laat maar weten (ik zie dat je ook in Enschede woont Smile ).

Mijn Haynes komt van Ebay, dat was in de orde van 5 euro aanschaf en 5 euro verzendkosten.

Het is nogal wat werk, je gaat vooral arbeidsloon betalen, dus zelf doen is wel een goeie.. en als je nog andere mankementen hebt, is de motorruimte plots een stuk minder vol Smile

2CV 1985

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 11 mei 2009 03:05 AM
  [ # 13 ]

Het gaat op zich best in je eentje, en met een of 2 krikjes.
Alleen is de bak terughangen wat lastiger in je eentje.

Maar met z’n 2en werkt wel een stuk fijner.

Reserveer gewoon genoeg tijd, in je eentje een ruim weekend, en met z’n 2en (beide onervaren) reken op 1 a 2 dagen.
Mijn eerste koppeling duurde iets van 2 weken, met als note dat het februari was (k k k kkkoud), en ik overdag gewoon op school was, en regelmatig ‘s avonds werkte.

Verder vindt ik persoonlijk voor een beginner de Haynes fijner en duidelijker, terwijl de vraagbaak wat meer voor de gevorderden is.

De haynes benoemt iedere stap los, terwijl de vraagbaak wat vaker de details overslaat, en alleen de hoofdstappen benoemt.
Haynes is overigens wel in het engels.
Ik kan even kijken of ik je per mail het stukje over de koppelingswissel in de haynes kan sturen.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 11 mei 2009 03:10 AM
  [ # 14 ]

Ik zou eerst de aandrijfasmoeren maar lossen, en dan pas wielen etc. gaan demonteren.

Overigens lijkt het me helemaal niet zo heel erg handig om de koppelingwissel te combineren met octopus-vervanging. Je komt er niet in de buurt en dat kan ook amper eigenlijk, tenminste als je een grote krik als ondersteuning gebruikt tijdens het ontkoppeld zijn van de bak.

Om de octopus comfortabel te kunnen wisselen vond ik het prettiger ‘m niet zo hoog te hebben staan, dan kun je met je armen rustend op de grond rustig sleutelen zonder moet te worden. Om er een bak tussendoor te persen moet je ‘m vrij hoog opkrikken.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 11 mei 2009 08:29 PM
  [ # 15 ]

Overigens lijkt het me helemaal niet zo heel erg handig om de koppelingwissel te combineren met octopus-vervanging. Je komt er niet in de buurt en dat kan ook amper eigenlijk, tenminste als je een grote krik als ondersteuning gebruikt tijdens het ontkoppeld zijn van de bak.

Het was ook niet mijn plan om ze te combineren. Het vervelende is wel dat ik nu beide reparaties moet uitvoeren.

Ik wil eerst de (grote) octopus vervangen.

daarna vervang ik de koppeling.

Een 2e persoon erbij is essentieel, zeker op het moment dat de baksteunen losgaan. Ik heb het afgelopen week nog gedaan, dus als je op dat moment nog hulp nodig hebt, laat maar weten (ik zie dat je ook in Enschede woont Smile

@raoel, Dank voor je aanbod. Denk dat ik daar wel gebruik van wil maken Smile Ik pb je binnenkort even. Kunnen we ff contacten.

Ik kan even kijken of ik je per mail het stukje over de koppelingswissel in de haynes kan sturen.

Top als dat zou kunnen. Mits je hem zo klaar hebt staan om te mailen. Dan kan ik daar alvast naar kijken. Ik heb hem inmiddels besteld dus doe niet teveel moeite!

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook