Draagarm linksachter gedemonteerd. Loopvlak van de lager aan wielzijde :
Dat wordt een nieuwe draagarm dus.
Ook een fotootje genomen van roest in de balk waar normaal de veercylinder zit:
Ziet er ook niet al te best uit. Maar lassen mag niet, toch? Dus maar gewoon zo laten?
Evert
kunsstof tussenhuls met scherpe beitel kapot steken net zo lang tot je m kunt verwijderen. dan de buitenlagerschaal uit de draadarm meppen en een nieuw lager plaatsen…... Helemaal je draagarm niet weggooien, is niet nodig. Tenzij je natuurlijk een setje met nieuwe lagers hebt liggen?
Meteen een vetnippel in je draagarm plaatsen en elk jaar een klapje vet erbij…
CX GTi Turbo 2 - All Black
Oh, ok, dus dat loopvlak maakt deel uit van de lager… Ik d8 dat ik alles er al uit had .
Ga ik morgen proberen, merci.
Evert

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Wat betreft die roest: ik zou dat zeker niet laten zitten want dan wordt het alleen maar erger. Probeer het eens met staalborstel goed af te schuren om te zien hoe erg het is. Als het niet door-en-door is kun je het dan in de RX5+RX10 of Owatrol of zo zetten (roestomzetter). Als het wel helemaal rot is heb je twee opties: lassen of auto weggooien. Of lassen hier verantwoord is weet ik niet…
of…. subframe demonteren en ander plaatsen
of .... subframe demonteren, laten lassen en terugplaatsen…..
voordat we over auto’s weggooien gaan praten….
Lagerschalen links-achter eruit gekregen! :
Rondel aan lagerschaal gelast en mbv een staaf eruit geklopt.
Voorlopig doe ik het nog even met dit subframe, evt na roestbehandeling, dat moet ik nog is bekijken.
Heb ook nog een 22TRS met mooier subframe, dus dat kan evt ook nog, maar dan wel later .
Evert

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Evan schreef:of…. subframe demonteren en ander plaatsen
of .... subframe demonteren, laten lassen en terugplaatsen…..
voordat we over auto’s weggooien gaan praten….
Ik wilde vooral duidelijk maken dat niets aan doen geen optie is…
Ik heb dit klusje nog nooit gedaan, maar heb veel zin om de vering van mijn Athena nog soepeler te maken, dus ga het eens proberen, in combinatie met een onderhoudsbeurt aan de hydrauliek.
Heb je voor een adal-revisie per se het (dure) complete revisiesetje nodig?
zie
Of heb je ook genoeg aan een setje lagers + 2 stofhoesjes? Het verschil is dat het complete setje ook een nieuwe bout bevat, en een nieuwe bus waarop de lagerschalen worden geschoven. Moeten die bout en bus per se vervangen worden, of alleen als ze hopeloos gecorrodeerd zijn?
Omdat mijn CX in roestvrije staat is (luxepaardje, van een oud mannetje geweest, altijd binnengestaan etc.), verwacht ik niet veel roestellende op die plek..
Dank alvast voor tips!
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978
Meestal heb je alleen een set nieuwe lagers nodig. als het tegenzit ook een of 2 keeringen.
Voorlopig heb ik t altijd met alleen nieuwe lagers gedaan…..
als je CX verder in topstaat is en geen speling op je draagarm heeft. Heb je misschien mazzel en red je het met alleen invetten van de rollagers…..
Je mag volgens mij inderdaad niet aan subframes lassen. Volgens mij ontkom je er bijna niet aan bij een CX. Heb het zelf op twee plaatsen al gedaan bij mijn CX. Je komt er soms alleen erg slecht bij.
Heb zelfs al een een gat in de bodemplaat geknipt/geslepen en daarna weer dichtgelast voordat ik bij het krokante gedeelte kon komen…. ops:
Maar ja, een heel subframe demonteren voor een krokant stukje opnieuw lassen werd mij te gek.
Doe je het lassen van het subframe netjes en behandel je het goed na dan zal de keurmeester er meestal niks van zeggen. Heb het zelf nog nooit meegemaakt tenminste.
Je kunt altijd nog de gelaste plek zo goed kamoefleren dat je er helemaal niets meer van ziet. En wat de keurmeester niet ziet kan ie niet afkeuren.