Sinds kort ben ik eigenaar van een mooie BX (1988), maar helaas een lek ondekt in een hydraulisch onderdeel. Na enig zoeken heb ik het vermoeden dat het betreffende onderdeel de hoogteregelaar moet wezen. Met name bij het lager zetten van de auto stroomt hier LHM olie uit, ik geloof dat ik op elke parkeerplaats een vlek achterlaat…
de foto is links(voor de bestuurder rechts) in de motorklep gemaakt, een beetje onder het motorblok.
- Is het omcirkelde onderdeel werkelijk de hoogteregelaar ?
- de olie komt langs het rubber uit het onderdeel, is dit euvel te verhelpen en hoe (ik begreep eigenlijk al vervangen…)?
- levert het gevaar op om hiermee door te rijden en wat vaker LHM bij te vullen?
Alvast bedankt! Wiebe
Allereerst: Welkom!
Ja het is inderdaad de hoogteregelaar, maar volgens mij mist er een rubber dop, die er op hoort te zitten. (je kijkt nu tegen een goudkleurig plaatje aan, die zit normaal onder een grote zwarte rubberen dop…. geloof ik)
Ik zou eerst de boel eens goed schoonmaken met remreiniger of zo, en kijken of het daar inderdaad vandaan komt. Vaak lekken daar namelijk ook retourslangen.
Het is niet gevaarlijk om hiermee door te rijden denk ik, maar het geeft zo’n troep…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Hier een plaatje van de hoogteregelaar met de dop die ik bedoelde:
Let niet op het cirkeltje, heeft hier niets mee te maken..
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
ik had idd al het idee dat de dop miste, die heb ik er nooit bij gehad. De dop is waarschijnlijk nog niet al te lang kwijt, het goudkleurige plaatje is nogal schoon voor een onderdeel onder mijn motorkap.
Het is zeker dat de olie uit de hoogteregelaar komt, als de vering in de laagste stand word gezet is het rubber zelfs scheefgeschoten, dat zit nu weer goed. maar ik krijg niet het idee dat het rubber wat aan de buitenkant de bedoeling heeft om olie binnen te houden, daar is het te slap voor.
Ik heb het probleem inmiddels een soort van provisorisch gefixed. Ik heb even alles schoongemaakt en de het rubber membraam van de hoogteregelaar aan de buitenkant met een tyrap vastgezet. Er lekt nu geen LHM meer voor zover ik kan waarmemen, maar de houdbaarheid moet nog maar blijken.
Het rubberonderdeel vertoonde wel aardig wat barstjes al en de afdekdop heb ik nog steeds niet. Heeft iemand een idee waar ik deze onderdelen zou kunnen kopen? (of hebben ze die gewoon bij elke garage liggen?). Het is toch wel mooier om het systeem weer ff helemaal in orde te maken.
Is het rubber membraan eigenlijk wel bedoeld om af te dichten tegen olielek, of alleen tegen vuil? ookwel is de gevonden oplossing wel een oplossing of heb ik te maken met een dieper liggend probleem in de hoogteregelaar en moet die alsnog worden vervangen ofzo?
vandaag een revisiesetje gekocht bij Chyparse (membramen en doppen) voor de hoogeregelaar, en aan de kapotte zijde het nieuwe rubber membraam en de missende dop gemonteerd. de oplossing met de tyrap werkte niet al te goed, het rubber membraam was al te gaar (nogal gebarsten).
Alles werkt nu weer prima en lekvrij !
de andere kant hoop ik ook ooit nog een keer te doen. maar die lekt op dit moment niet. voor het monteren daarvan moet ik toch echt een brug ofzo hebben om de hoogteregelaar de demonteren. de voorkant kon ik van boven langs de motor nog wel bij.