Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Tjongejonge. Gisteren heb ik maar weer eens een BX gekocht. In het kader van wel willen rijden, maar weinig willen/kunnen betalen, is de C1 5-deurs Ambiance Sensodrive uit 2006 er uit gegaan en hebben we nu een donkerblauwe BX 1.4 Cannes uit 1991 gekocht voor 350 euro. 235.000 kilometer op de teller.
Dit barrel heeft de volgende mankementen:
- Draagarmlagers zijn verrot
- Veersysteem komt niet goed op druk (tikken) waardoor voorkant heel laat omhoog komt
- Veer overigens niet al te soepel, maar dat ligt denk ik aan de draagarmlagers
- LHM tank zit vol met LHM, maar dan aan de buitenkant
- loopt niet al te soepel, en hoog stationair afgesteld
- benzine / uitlaatgaslucht bij koude motor
- lichtbruine emulsie in koelwater (koppakking lek?)
- Roestgaten onder LHM-tank en onder tankje van achterruitsproeier
- Achterruitenwisser/wasser werkt niet
- dagteller reset werkt niet
- klokje kan niet goedgezet worden
- aanlopend geluid, weet niet of dit de remmen zijn, of iets anders
- klassieke scheur in voorstoelbekleding
- plastic geluid bij draaien van stuur doordat stuur tegen dashbord aanloopt
- stuurt overigens best zwaar, vergeleken met stuurbekrachtigde C1…
- middenconsole door onhandige vorige eigenaar niet in het midden teruggemonteerd
- hoofdsteunen zakken in
- zonnedak kan niet meer open omdat het mechaniek kapot is en het glas van buitenaf zit dichtgekit
- parkeerkreukels in rechtervoorscherm
- voorbumper hangt scheef
- sierstrips en rubberstrips buitenkant zitten allemaal los en gekruld
- lak op dak, achterklap en c-stijl is verschoten naar wit/grijs
- steenslagputje in voorruit
- er zit een of ander japans uitziend, chromen antennetje op het dak
- de nieuwe apk is frauduleus, want de ruitenwisser was gescheurd en de voorrruit was extreem vuil, dus dat hebben ze al niet gekeurd.
En toch is het een BX… Als ik terugkijk op mijn persoonlijke autohistorie, dan vraag ik me oprecht af waarom ik toch zo graag een BX wil rijden?
Ik ben begonnen met een BX 16 TRS uit 1982 of 1984. Gekocht in 1990 voor 4700 gulden. Deze BX reed lekker, als ie reed. De LPG ‘klok’, een verdamper geloof ik, bevroor telkens, waardoor de motor midden op de snelweg ofzo, gewoon ophield met lopen. En dan deed ie niets tot de zaak ontdooit was. Na 1500 gulden reparaties en 4 maanden, heb ik de auto voor 1000 gulden ingeruild bij de aanschaf van een spiksplinternieuwe Mazda 121 in 1991. (model wat nu de KIA Pride is)
Deze Mazda heb ik anderhalf jaar later weer verkocht, omdat ik ging studeren en een OV-kaart kreeg. Tijdens mijn studiestage in 1993 heb ik 3 maanden een Datsun Cherry uit 1979 gehad. Na mijn studie, in 1995, heb ik voor 7000 gulden een Mazda 323 uit 1988 gekocht.
In tegenstelling tot deze Mazda, roest oude liefde niet. Toen de Mazda rijp was voor de sloop, heb ik weer een BX gekocht. Dat moet in 1998 geweest zijn. Het betrof een witte Cannes 1.4 uit 1991, hoewel ik er later zelf een 1.6 motor uit een Peugeot 304 ingebouwd heb. Deze BX heb gehad tot mei 2005. Na al die jaren was er, ondanks bijzonder beperkt budget, flink aan versleuteld en hij was eindelijk prima in orde. Tijdens een ritje naar het oude dorp van mijn vriendin (nu echtgenote) botste we echter vol achterop een Volkswagen Passat Stationwagon, die niet uit de weg ging toen ik per ongeluk in plaats van de rem, het gaspedaal intrapte…
Deze botsing, mijn eerste, deed in meerdere opzichten pijn. De BX had een te lage dagwaarde voor de hoeveelheid reparaties die er aan gedaan moesten worden. Bovendien leek hij over de gehele lengte getordeerd te zijn geraakt door de botsing. Repareren leek mij niet verstandig, dus ging ie naar de sloop.
Daarna kwam er een grijze BX 1.4 Deauville uit 1991 met ongeveer zo’n zelfde klachtenlijst als hierboven. Mijn vriendin wilde graag wat betrouwbaarder rijden en dus kwam er in 2006 een Xantia. Een zwarte 1.8 i SX uit 1994 om precies te zijn.
Deze Xantia werd een maand of 5 later (december 2006) voor 500 euro ingenomen bij de aanschaf van een groene Xantia 1.8 i S uit 1995 voor 2120 euro. Dit rijdend wrak (van een niet nader te noemen zogenaamde Citroënspecialist uit de buurt) had in april 2007 al voor 700 euro reparaties nodig en in mei nog eens 200, waarna ik het in juni 2007 voor 500 euro inruilde op de aanschaf van een bijna nieuwe C1 bij een Citroëndealer.
Deze geelgroene, 5-deurs C1 1.0 Ambiance Sensodrive kostte ons 10.500 euro. Mijn vrouw doopte het wagentje liefkozend ‘Citronella’. Helaas moesten we gebruik maken van een financiering. We moesten en zouden eindelijk een fatsoenlijke auto hebben, die niet zomaar ieder moment kapot zou gaan. .
Van wat er over was na het afbetalen van de financiering, hebben we nu de BX gekocht waarmee dit verhaal begonnen is… Ik zie de bui alweer hangen: Een barrel van 350 euro dat voor 1000 euro reparaties nodig heeft, wil het volgend jaar door een serieuze APK komen. En dan heb ik het nog niet eens over de kosmetische opknapbeurt die nodig is.
Waarom doe ik het? Omdat het een BX is…
Zelfs voor 350 euro moet je toch wel een BX in betere staat kunnen kopen lijkt me? Zoals je ‘m nu omschrijft zou ik ‘m nog niet aan het BXclub onderdelenmagazijn durven doneren…
Re: Het is een BX… Maar waarom eigenlijk?
Gooi schreef:
Dit barrel heeft de volgende mankementen:
- Draagarmlagers zijn verrot
- Veersysteem komt niet goed op druk (tikken) waardoor voorkant heel laat omhoog komt
- Veer overigens niet al te soepel, maar dat ligt denk ik aan de draagarmlagers
- LHM tank zit vol met LHM, maar dan aan de buitenkant
- loopt niet al te soepel, en hoog stationair afgesteld
- benzine / uitlaatgaslucht bij koude motor
- lichtbruine emulsie in koelwater (koppakking lek?)
- Roestgaten onder LHM-tank en onder tankje van achterruitsproeier
- Achterruitenwisser/wasser werkt niet
- dagteller reset werkt niet
- klokje kan niet goedgezet worden
- aanlopend geluid, weet niet of dit de remmen zijn, of iets anders
- klassieke scheur in voorstoelbekleding
- plastic geluid bij draaien van stuur doordat stuur tegen dashbord aanloopt
- stuurt overigens best zwaar, vergeleken met stuurbekrachtigde C1…
- middenconsole door onhandige vorige eigenaar niet in het midden teruggemonteerd
- hoofdsteunen zakken in
- zonnedak kan niet meer open omdat het mechaniek kapot is en het glas van buitenaf zit dichtgekit
- parkeerkreukels in rechtervoorscherm
- voorbumper hangt scheef
- sierstrips en rubberstrips buitenkant zitten allemaal los en gekruld
- lak op dak, achterklap en c-stijl is verschoten naar wit/grijs
- steenslagputje in voorruit
- er zit een of ander japans uitziend, chromen antennetje op het dak
- de nieuwe apk is frauduleus, want de ruitenwisser was gescheurd en de voorrruit was extreem vuil, dus dat hebben ze al niet gekeurd.
Een echte dus, heerlijke auto
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
je hebt wel veel pech zeg
succes met je nieuwe voiture wel een aardige lijst maar het meeste moet geen probleem vormen.
heb je toevallig al foto’s?
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Heel leuk verhaal om te lezen! Succes met de BX .
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Leuk verhaal om te lezen…..,maar ik moet wel zeggen dat je niet echt slim bezig bent zo door de jaren heen,sorry.
Je koopt iedere keer een wrak,laat er voor honderden Euro’s aan opknappen om ‘m daarna weer snel in te ruilen voor een nieuw wrak,waar ook weer van alles en nog wat aan opgeknapt moet worden…....,en als je dan eindelijk een knappe wagen hebt ga je die ook weer verkopen om dan toch maar weer een wrak te kopen…..,snapt u het nog
Het spreekwoord: “Door schade en schande wordt men wijs”,is niet aan jou besteed.
Geluk en wijsheid toegewenst,
Klaas
Met z’n vieren in je Eendje.
Toch snap ik nog steeds niet waarom je een wrak koopt, terwijl je voor 350 euro ook een nette BX kunt kopen…
Misschien geen auto-talent, maar je maakt het dik goed door je schrijfstijl! Ben benieuwd naar je belevenissen met deze BX!
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik vraag me af waarom TS geld naar een garage brengt terwijl hij zelf motoren kan verwisselen. Verder een erg vermakelijk verhaal, maar ik ben het wel een beetje met Harm en Kornstra eens.
Eveneens ben ik tevens ook.
Heel MP staat vol met “redelijke” BX’en, een paar honderd euro meer (of even goed zoeken) en je hebt een BX die wel goed is.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Inderdaad , mocht mijn huidige BX uiteindelijk tot stof wederkeren, dan gaat mijn eerste blik naar het v&a gedeelte van dit forum….
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Harm schreef:Zelfs voor 350 euro moet je toch wel een BX in betere staat kunnen kopen lijkt me? Zoals je ‘m nu omschrijft zou ik ‘m nog niet aan het BXclub onderdelenmagazijn durven doneren…
Maar toch veel succes ermee.
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
gewoon investeren en weer jaren verder zweven wat zitten ze lekker en wat zijn ze mooi he
2CV 1985
Hilko16TZI schreef:Harm schreef:Zelfs voor 350 euro moet je toch wel een BX in betere staat kunnen kopen lijkt me? Zoals je ‘m nu omschrijft zou ik ‘m nog niet aan het BXclub onderdelenmagazijn durven doneren…
Maar toch veel succes ermee.
Och, alsof we ieder binnenscherm of voorstoel demonteren.
Een goedkope auto met een zonnedak - dat zou ik dan zelf nooit gedaan hebben. Maarja, verder zijn alleen de ADAL-len een echt aandachtspunt.
Eén vraag: of deze schrijver al BX club lid is; met zulke stukjes krijgen we het clubblad wel vol!
Ich bin ein Breaker
Och, alsof we ieder binnenscherm of voorstoel demonteren
Je kunt wel eens iets over het hoofd zien, maar de TS lijkt moedwillig een barrel gekocht te hebben om een rampenverhaal op te kunnen hangen.
Ach al met al valt het wel mee, het klinkt als een beetje een beetje een verwaarloosde BX maar verder wel in orde. Niets in het lijstje van gebreken klinkt ernstig.
Met een goede service beurt is 90 procent opgelost, en de rest daar ben je als citrofiel al aan gewend
Als ik het zo lees is de boodschappenlijst niet zo lang:
polijstmiddel
LHM/Hydrorincage+voorraadbol
ADALS
Voorschermpje
Schuifdakje
Roestomzetter
En een originele antenne
Remblokken en evt schijven
Verder is het een kwestie van een grote beurt en TLC
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)