Hallo
Ik heb net een C15 gekocht uit 1990, hij rijdt op dit moment “goed” voor zijn leeftijd en aantal km (200000).
Maar heb toch bedenkingen bij enkele dingen.
Onderaan bij de luchtfilter en op de luchtfilter hangt er zwarte olie drap.
Waarschijnlijk omdat de druk te hoog is in de motor.
Hoe kan je dit voorkomen of repareren, heb al vaag iets gehoord over carterdruk….?
Het brandstofpijltje op het dashbord stond een tijdje alsof de tank vol was na een paar kilometer boenk op half en de volgende keer stond hij weer op vol.
Dit vond ik verdacht en ben gaan tanken en de tank was inderdaad leeg.
Na het tanken stond het pijltje nog altijd naar boven maar vanaf dat ik het contact aandraai geeft het verkliklampje nu aan dat ik een (bijna) lege tank heb wat het daarvoor niet deed en nu bij een volle tank hoe kan dit?
Bij het pijltje is het ook niet dat het is blijven steken want als ik het contact uitdraai gaat het mooi weer naar beneden en bij het aanzetten mooi weer naar boven maar dus ook bij een lege tank????
Moest dit probleem niet opgelost raken en ik rij toevallig tot op een lege tank, heeft dit ernstige gevolgen of kan dit autootje daar tegen?
m.v.g. wannes
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Re: problemen C15 diesel
wannes schreef:Moest dit probleem niet opgelost raken en ik rij toevallig tot op een lege tank, heeft dit ernstige gevolgen of kan dit autootje daar tegen?
m.v.g. wannes
Hai Wannes,
welkom op dit forum en veel plezier gewenst met je C15, het zijn geweldige autootjes! Ik heb nog steeds een beetje spijt dat ik de mijne een aantal jaren geleden verkocht heb…
Maareuh, over leegrijden van je tank, dit zou ik echt proberen te voorkomen. Wat er namelijk gebeurt (en zeker bij een oudere diesel) is dat dan alle dieselprut die onderin je tank ligt, aan wordt gezogen door de brandstofpomp en de pomp erg van slag kan raken met alle gevolgen van dien. Ik heb dit één keer gehad en het is eigenlijk nooit meer echt goed gekomen.
Wat de rest betreft, ik zou eens gaan zien naar de vlotter bij de tank of anders de bedrading bij je brandstofmeter in je dashboard.
Succes ermee!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Ik zou niet zo zeker bang zijn voor de prut die dan richting brandstofpomp gaat.
Er zit nog een brandstoffilter tussen die het wel tegen zou moeten houden/een verstopping gaat maken.
Wat erger is dat je pomp veel sneller slijt omdat de diesel voor smering van de pompdelen zelf zorgt.
Nu is het in de praktijk niet zo dat na 1 keer het meteen helemaal ophoudt.
Maar gezond is absoluut anders!!!
Kortom ik zou het even repareren.
Luchtfilter
Dat is vrij normaal bij een c15.
De carterdampen worden daar namelijk in het luchtfilter bak geloosd.
Daar zit altijd nog een beetje olie iets in. Dat slaat dan neer in je luchtfilterbak.
Daar zou ik me niet heel druk om maken.
Alle c15’s die ik gezien heb hadden dat..
Zie het maar als een zelfsmerend luchtfilter, wat weer een luxe is
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
luchtfilter
Dank u voor de snelle reacties,
luchtfilter: Ben net een nieuwe gaan halen en het papiertje dat er bij zit zegt de filter voor gebruik te oliën, met motor olie?
de filter zelf is zo’n moese cilinder met een plastiek cilindertje in.
Maakt het uit welke olie je hiervoor gebruikt?
En hoeveel olie laat je dit ding opslorpen?
tank: Hoe raak je aan de vlotter in die tank?
Heb het technisch handboek nog niet aangeschaft maar zal dit wel doen in de nabije toekomst, het probleem is dat de technische handboeken die ik tot nu toe heb gevonden allemaal van C15tjes zijn die gebouwd zijn na 1990, is er veel verschil tss of maakt dat niet zoveel uit?
Mischien nog een andere “domme” vraag maar welke motor olie gebruik ik het best?
m.v.g. Wannes
Luchtfilter
Officieel is er speciale luchtfilter olie voor.
Omdat het schuim opzich geen vuil tegenhoudt.
Motorolie komt er na verloop van tijd in.
Dit is gewoon door de constructie van het luchtfilter met olie scheider.
Ik zou bij het begin toch even naar de automaterialen zaak gaan om officiele luchtfilter olie te gebruiken.
Over de vlotter
Deze zit in de tank gebouwd.
Uit mijn hoofd is dat gewoon de draadjes volgen en dan zit deze met een paar boutjes vast.
Maar het is al weer even terug dat ik daarnaar gekeken heb..
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
olie
i.v.m. olie is 15w40 goed?
Heb het boekje niet bij de auto gekregen
Ik zou gewoon de fabrieksvoorschrift aanhouden van 10W40.
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Ik denk ook dat je tankvlotter niet goed meer is. Die zit onder een rond blikken dekseltje ergens midden/voor in je laadvloer. Dat dekseltje zit gekit en je kunt ‘m er met een platte schroevendraaier afwrikken. De tankvlotter kun je vervolgens gewoon met de hand demonteren (de ring er af schroeven en de vlotter eruit trekken).
Suc6.
dank u voor de reacties en de uitleg, had al schrik dat ik de hele tank er zou moeten afhalen, ben namelijk een nieuwkomer in de wereld van de auto mechaniek.
Die vlotter kan je die dan repareren of is dat een andere zoeken en die er dan insteken?
nieuw vraagje: klopt het dat het niet goed is van verschillende oliën te mengen bvb: 10w40 met 15w40
want weet eigenlijk niet welke er nu in zit.
weet iemand toevallig een antwoord i.v.m. die technische handleiding?
m.v.g.
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
De tankvlotter kun je het best verwisselen voor een ander exemplaar denk ik. Ze gaan overigens niet zo heel vaak stuk. Dat het waarschuwingslampje aanging bij een volle tank geeft al aan dat de vlotter defect is en niet je brandstofmeter.
Als technisch handboek kan ik je van harte de Haynes service and repair manual aanraden. Ook als je een ‘90er hebt. Is voor mij een van de beste investeringen ooit geweest.
Wat de olie betreft: volgens mij is het geen ramp als je bijvult met een iets andere soort motorolie. Maar als je helemaal gaat verversen zou ik zoals Dappieman al aangaf de olie gebruiken die de fabrikant voorschrijft.
Het vervangen van de vlotter, doe ik dit best met een lege (bijna) tank of een bijna volle tank om dan te zien of die inderdaad werkt?
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Een C15 heeft een buisvlotter. Als je ‘m wilt testen kun je dat doen met een volle tank. Met de auto op het contact zou je meter moeten reageren als je de vlotterunit in de tank langzaam op en neer beweegt.
Beste,
In het midden van de laadbak zit inderdaad iets dat op een dekseltje lijkt maar heb al verschillende pogingen ondernomen om dit eruit te proberen krijgen maar het lijkt mij dat dit niet echt een dekseltje is (hopelijk ben ik aan het juiste “dekseltje” bezig geweest, cirkel vormig met daarnaast een bijna cirkelvormig iets).
In ieder geval krijg ik hier geen platte schroeven draaier tussen, er is enkel wat lak dat er af komt, het lijkt mij dat dit dekseltje en de rest uit één stuk bestaat kan dit?
Of hoe krijg ik dit dekseltje eraf?
Heb het er toch afgekregen met behulp van een hamertje.
De binnenkant van de vlotter was inderdaad helemaal om zeep.
Maar nu blijkt deze vlotter niet meer verkrijgbaar (nieuw)
Hoeveel kost dit (tweedehands eventueel) en waar kan je zoiets dan wel nog vinden (in belgië)?
Op Kapaza een keer zoeken of er iemand eentje in onderdelen weg doet.
Anders http://www.totaalgarage.be die zitten in Hoogstraten.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gewoon op de sloperij, ik zou er niet meer dan 10 euro aan uit geven. En ik wil helemaal niet weten wat zoiets nieuw zou moeten kosten, ik denk dat je van de nieuwprijs wel even moet slikken…