bij het zoeken naar lekken in het hydraulieksysteem van mijn nieuw verworven bx link , ben ik een aantal losse draden tegen gekomen. Als eerste zat er links (voor de bestuurder rechts) onder, aan de achterkant van het motorblok een messing bout met daaraan twee draadjes (electra) waarvan er één los was. ik heb deze inmiddels weer vastgezet, maar ik merk geen enkel verschil aan of in de auto.
Heeft imand enig idee waavoor deze er op zit (het zal toch niet helemaal voor niets zijn ) en wat het effect zou moeten zijn?
Daarnaast bleken de stekkertjes van het remblok waarschuwingssysteem niet te zijn aangesloten, bij aansluiten bleek dat het dashboardlampje continu te branden. de stekkertjes waren dus los vanwege een storing in het systeem. Achter de voorwielen bleken er wat breuken te zitten in de bekabeling van dit systeem, maar na het op de voor mij voor de handliggende manier herverbinden bleef het waarschuwingslampje aan. De stekkertjes heb ik dus maar weer losgemaakt. Weet iemand hoe dit systeem aangesloten hoort te zijn? en of het bekend is dat hier vaker problemen in voorkomen?. De remblokken en schijven zien er goed uit en de auto remt prima.
Alvast dank!!
Re: Losse draden aan rem en motor
Wnijland schreef:bij het zoeken naar lekken in het hydraulieksysteem van mijn nieuw verworven bx link , ben ik een aantal losse draden tegen gekomen. Als eerste zat er links (voor de bestuurder rechts) onder, aan de achterkant van het motorblok een messing bout met daaraan twee draadjes (electra) waarvan er één los was. ik heb deze inmiddels weer vastgezet, maar ik merk geen enkel verschil aan of in de auto.
Heeft imand enig idee waavoor deze er op zit (het zal toch niet helemaal voor niets zijn ) en wat het effect zou moeten zijn?
Mmm, een of ander sensortje zou ik zeggen maar wat er 2 draadjes nodig heeft…
Daarnaast bleken de stekkertjes van het remblok waarschuwingssysteem niet te zijn aangesloten, bij aansluiten bleek dat het dashboardlampje continu te branden. de stekkertjes waren dus los vanwege een storing in het systeem. Achter de voorwielen bleken er wat breuken te zitten in de bekabeling van dit systeem, maar na het op de voor mij voor de handliggende manier herverbinden bleef het waarschuwingslampje aan. De stekkertjes heb ik dus maar weer losgemaakt. Weet iemand hoe dit systeem aangesloten hoort te zijn? en of het bekend is dat hier vaker problemen in voorkomen?. De remblokken en schijven zien er goed uit en de auto remt prima.
Alvast dank!!
Ik zou zeggen: gewoon wegknippen die bende, zoals al gedaan was. Die ene keer dát het lampje gaat branden geloof je het toch niet omdat er zoveel storingen zijn.
Van origine zitten er 2 draadjes per klauw, in ieder remblok 1. Maakt er een draadje contact met de remschijf dan brandt het lampje. Maar omdat deze draadjes over de overvolle veerpoot naar de overvolle fusee lopen (handrem etc.) zitten ze vaak afgekneld ergens tussen en geven dus storing.
Je wilt ook het gezeur niet hebben als je de auto een keer uitleent ofzo; mensen raken helemaal in paniek “want er brandt een lampje”....
Ich bin ein Breaker
Bij mij zijn die remblokslijtage waarschuwingsdraadjes ook niet aangesloten. Als je maar zeker weet dat je remblokken in orde zijn.
Toen ik mijn BX kocht remde ik voor bijna metaal op metaal, en mijn achterste schijven waren al ingevreten door de totaal versleten blokken.
Was de garage “vergeten” te vertellen?
Re: Losse draden aan rem en motor
Wnijland schreef:bij het zoeken naar lekken in het hydraulieksysteem van mijn nieuw verworven bx link , ben ik een aantal losse draden tegen gekomen. Als eerste zat er links (voor de bestuurder rechts) onder, aan de achterkant van het motorblok een messing bout met daaraan twee draadjes (electra) waarvan er één los was. ik heb deze inmiddels weer vastgezet, maar ik merk geen enkel verschil aan of in de auto.
Heeft imand enig idee waavoor deze er op zit (het zal toch niet helemaal voor niets zijn ) en wat het effect zou moeten zijn?
Dat lijkt op de oliepeilcontrole. Deze laat je oliepeilmeter (linksboven in het dash) de eerste 15 sec. na de start het oliepeil weergeven. Deze meter is niet al te nauwkeurig dus het is toch beter zelf te peilen.
Over de remblokslijtage is al genoeg gezegd. Deze is inderdaad storingsgevoelig en kun je net zo goed achterwege laten. Als het goed is hiel je de slijtage van de remblokken toch wel in de gaten…
Re: Losse draden aan rem en motor
mpostma schreef:Wnijland schreef:bij het zoeken naar lekken in het hydraulieksysteem van mijn nieuw verworven bx link , ben ik een aantal losse draden tegen gekomen. Als eerste zat er links (voor de bestuurder rechts) onder, aan de achterkant van het motorblok een messing bout met daaraan twee draadjes (electra) waarvan er één los was. ik heb deze inmiddels weer vastgezet, maar ik merk geen enkel verschil aan of in de auto.
Heeft imand enig idee waavoor deze er op zit (het zal toch niet helemaal voor niets zijn ) en wat het effect zou moeten zijn?Dat lijkt op de oliepeilcontrole. Deze laat je oliepeilmeter (linksboven in het dash) de eerste 15 sec. na de start het oliepeil weergeven. Deze meter is niet al te nauwkeurig dus het is toch beter zelf te peilen.
Maar zit die er op een BX basis 1400 (met 150 blok denk ik) dan wel?
Zit er bij de vraagsteller nog een wijzertje boven de brandstofmeter?
Ich bin ein Breaker
Re: Losse draden aan rem en motor
karel schreef:mpostma schreef:Wnijland schreef:bij het zoeken naar lekken in het hydraulieksysteem van mijn nieuw verworven bx link , ben ik een aantal losse draden tegen gekomen. Als eerste zat er links (voor de bestuurder rechts) onder, aan de achterkant van het motorblok een messing bout met daaraan twee draadjes (electra) waarvan er één los was. ik heb deze inmiddels weer vastgezet, maar ik merk geen enkel verschil aan of in de auto.
Heeft imand enig idee waavoor deze er op zit (het zal toch niet helemaal voor niets zijn ) en wat het effect zou moeten zijn?Dat lijkt op de oliepeilcontrole. Deze laat je oliepeilmeter (linksboven in het dash) de eerste 15 sec. na de start het oliepeil weergeven. Deze meter is niet al te nauwkeurig dus het is toch beter zelf te peilen.
Maar zit die er op een BX basis 1400 (met 150 blok denk ik) dan wel?
Zit er bij de vraagsteller nog een wijzertje boven de brandstofmeter?
De vraagstelller heeft volgens zijn statistieken (links) een 16 TGI dus in principe met oliepeilsensor.
Gr,
Marten
Re: Losse draden aan rem en motor
karel schreef:Wnijland schreef:bij het zoeken naar lekken in het hydraulieksysteem van mijn nieuw verworven bx link , ben ik een aantal losse draden tegen gekomen. Als eerste zat er links (voor de bestuurder rechts) onder, aan de achterkant van het motorblok een messing bout met daaraan twee draadjes (electra) waarvan er één los was. ik heb deze inmiddels weer vastgezet, maar ik merk geen enkel verschil aan of in de auto.
Heeft imand enig idee waavoor deze er op zit (het zal toch niet helemaal voor niets zijn ) en wat het effect zou moeten zijn?Mmm, een of ander sensortje zou ik zeggen maar wat er 2 draadjes nodig heeft…
Een sensortje heeft maar 1 draadje nodig, aangezien het blok voor andere aansluiting zorgt.
Mijn BX (1400) heeft idd geen oliepijlmeter in het dashboard zitten, alleen een waarschuwinslampje (16 GTI,? zou ik willen… ) dus die zou het logischerwijs niet moeten wezen
op andere plaatsen op het blok (bovenop enzo) zitten idd vergelijkbare bouten met maar een draadje. maar deze had er echt twee, één met een rood en één met een zwart sokje.
Re: Losse draden aan rem en motor
deur63 schreef:karel schreef:Wnijland schreef:bij het zoeken naar lekken in het hydraulieksysteem van mijn nieuw verworven bx link , ben ik een aantal losse draden tegen gekomen. Als eerste zat er links (voor de bestuurder rechts) onder, aan de achterkant van het motorblok een messing bout met daaraan twee draadjes (electra) waarvan er één los was. ik heb deze inmiddels weer vastgezet, maar ik merk geen enkel verschil aan of in de auto.
Heeft imand enig idee waavoor deze er op zit (het zal toch niet helemaal voor niets zijn ) en wat het effect zou moeten zijn?Mmm, een of ander sensortje zou ik zeggen maar wat er 2 draadjes nodig heeft…
Een sensortje heeft maar 1 draadje nodig, aangezien het blok voor andere aansluiting zorgt.
OT; dat hangt er maar vanaf wat voor sensor het is!
Veel temperatuursensoren, vooral voor injectiesystemen, hebben er wel degelijk 2. Een BDP-sensor (ziet er heel anders uit) zelfs 3. Een thermocontact (koelfans) ook 2 of 3, maar dat lijkt me hier niet aan de orde.
Kan de vraagsteller een foto maken van die messing schroef met 1 zwart en 1 rood draadje?
Ich bin ein Breaker
Re: Losse draden aan rem en motor
deur63 schreef:
Een sensortje heeft maar 1 draadje nodig, aangezien het blok voor andere aansluiting zorgt.
Nee, want voor bepaalde metingen is het zeer onwenselijk als je een gemeenschappelijke massa hebt. Dat is bijv bij meet en regeltechniek ook best lastig. Dat je altijd moet rekening houden met het feit dat de scoop een massa heeft, ook als je ergens “midden” in een schakeling meet.
Resumerend: deze sensor heeft 2 draden. Klim maar eens onder de motorkap van de TZI en kijk met een spiegeltje achter je blok…
Ik heb hier nog een foto van mijn oude dieselblok (ja, dat zeek van de olie, maar lekte niet op straat… dit waren vooral restanten van eerder lekkages)
Dit is bij een dieselblok dus het kan er iets anders uitzien, maar het zou wel ong. op dezelfde plek moeten zitten.
Overigens is het een 16 TGI. Een BX 16 GTI is in Nederland nooit geleverd. Deze letteromwisseling wordt wel vaker gemaakt maar een TGI heeft niks GTI achtigs.
Gr,
Marten
Marten, even bij de les blijven
De topicstarter heeft toch echt een 1.4 hoor!!!
Wnijland schreef:Mijn BX (1400) ...
voge schreef:Marten, even bij de les blijven
De topicstarter heeft toch echt een 1.4 hoor!!!Wnijland schreef:Mijn BX (1400) ...
Ik zie net in een groot voorleesboek over de 150 motor (Haynes, 2A7, plaatje 7.19) een plaatje staan waarop netaan te zien is dat de schakelaar voor het achteruitrijlicht bij deze motor 2(!) draadjes heeft! Maf, andere BX-en hebben slechts een enkelvoudige aansluiting.
Maw: zet de auto op motorcontact, in z’n achteruit en brandt er dan wat aan de achterzijde?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:voge schreef:Marten, even bij de les blijven
De topicstarter heeft toch echt een 1.4 hoor!!!Wnijland schreef:Mijn BX (1400) ...
Ik zie net in een groot voorleesboek over de 150 motor (Haynes, 2A7, plaatje 7.19) een plaatje staan waarop netaan te zien is dat de schakelaar voor het achteruitrijlicht bij deze motor 2(!) draadjes heeft! Maf, andere BX-en hebben slechts een enkelvoudige aansluiting.
Maw: zet de auto op motorcontact, in z’n achteruit en brandt er dan wat aan de achterzijde?
Oh wacht even. Een andere reaguurder heeft idd 16 TGI. OK…. Vergeet dan idd die oliepeilmeter weer want die heeft een 14 niet.
Edit: extra toevoeging. ONze topicstarter stuurde ook een link naar een ander draadje over zijn wagen. Daar blijkt idd wel direct dat het om een 150 motor gaat. Wat een ruimte bij de hoogteregelaar (grijns).
Een achteruitrijsensor heeft ook 2 draadjes. Het is geen APK afkeurpunt als ie het niet doet (hij mag niet continue branden, dat dan weer niet) maar het is toch wel prettig dat men kan zien dat je je voornemens bent achteruit te gaan rijden.
Gr,
Marten
werk zelf wel eens op een boerderij, dan moet je nogal eens in het donker met een aanhanger achteruit steken… Gewoon een must hoor, achteruitrijlichten (of een goed werkend mistachterlicht)
Voor wat betreft die twee pinnetjes, die heeft volgens mij alleen de achteruitrijsensor, en dan ook niet eens altijd…
Er zijn er wel meer te bedenken, maar niet voor een 1400..
Over die remblokdraadjes, er loopt 1 draadje vanuit de motor zeg maar naar de veerpoot, en die verdeelt zich vlak voor de klauw in twee draden. Op het moment dat een van de twee contact maakt met de aarde gaat het lampje branden. Wat er bij jou dus niet goed gaat is dat ie ergens al contact maakt. Die plugjes die je in de blokken moet drukken zijn ook niet voor niets van rubber…Probeer eens te achterhalen waar ze contact maken met de auto, daar zit ongetwijfeld het probleem…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
die BX van mij heeft idd niks meer dan je nodig hebt, dus het zou best de achteruitrijsesor kunnen zijn. Nu alles weer netjes aangesloten zit doen de achteruitrijlichten het in ieder geval. Als ik ooit nog een toch onder de auto moet zijn zal ik het nog wel gaan conteroleren. maar om nou mijn wagen netjes op bokken te zetten om draden los te maken, dat vind ik ook een beetje tijdverspilling.
De remdingen laat ik er ook maar lekker bij zitten. de remmen zijn goed en hij rijd prima, dus dat lampje heb ik voorlopig niet nodig.