strepende ruitenwisser
Erik Jan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 03-04-2008

- C1 1.1i EGS Exlusive
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-Hdi Exclusive
- Xantia 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 03 mei 2009 03:01 PM

Ik heb een hinderlijk probleem wat ik niet weet op te lossen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Sinds kort heb ik een nieuw ruitenwisserblad op mijn CX Limousine. Als ik hem aanzet maakt hij mooi schoon bij het wissen van rechts naar links, maar als hij terug gaat van links (lees: kant bestuurder) naar rechts geeft hij allemaal strepen waardoor het zicht dramatisch slecht is. Ik heb dit bij Ad Brouwer aangegeven die mijn auto in onderhoud heeft. Die dacht dat het aan het nieuwe blad lag en heeft het blad direct vervangen door een andere nieuwe. Helaas heeft dat het probleem niet opgelost. Wie kan mij hierbij helpen? Confused:

Citroen: Ceci n’est pas une voiture…. c’est un art de vivre

Citroen BX 1.9 TZi wit 02-1991
Citroen C4 1.6 e-HDI Grand Picasso Exclusive 08-2015
Citroen C1 1.0 i EGS Exclusive noir caldera 02-2011

Profiel  
 
-niels-
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 18-04-2008

Gepost: 03 mei 2009 03:46 PM
  [ # 1 ]

dat heb ik dus ook op m’n bx en op m’n vorige had ik het ook al. na heel even wachten trekken de strepen bij mij weg maar bij harde regen zie je heel erg weinig. geen idee waar het doorkomt helaas. ik gebruik rain x of zo’n ander spulletje dan heb je je ruitenwisser niet meer nodig.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 04 mei 2009 01:09 AM
  [ # 2 ]

Als het wisserblad niet loodrecht op het raam staat dan zal het blad naar een kant goed wissen en naar de andere kant ‘happen’. Omdat hij bij jou van links naar rechts streept kan de rechter hoek van het blad met de ruit te groot zijn (en de linker hoek te klein). Het voorzichtig verbuigen van de wisserarm zou dan de oplossing zijn. Maar omdat jij hebt het over ‘strepen’ hebt weet is niet of we hetzelfde bedoelen.

Profiel  
 
cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 04 mei 2009 03:41 PM
  [ # 3 ]

In die richting moet je inderdaad denken. Ik heb het met een andere auto gehad en daar hielp het verbuigen goed.

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  
 
Erik Jan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 03-04-2008

- C1 1.1i EGS Exlusive
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-Hdi Exclusive
- Xantia 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 06 mei 2009 11:26 PM
  [ # 4 ]
cxfanatic schreef:

In die richting moet je inderdaad denken. Ik heb het met een andere auto gehad en daar hielp het verbuigen goed.

Ik ben blij dat er waarschijnlijk een oplossing is. Maar waar moet ik de wisserarm dan buigen. Bovenaan bij het blad of juist beneden vlakbij de motor? En welke kant moet ik hem dan opbuigen?

Citroen: Ceci n’est pas une voiture…. c’est un art de vivre

Citroen BX 1.9 TZi wit 02-1991
Citroen C4 1.6 e-HDI Grand Picasso Exclusive 08-2015
Citroen C1 1.0 i EGS Exclusive noir caldera 02-2011

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 07 mei 2009 01:41 AM
  [ # 5 ]

In de richting kijkend van het uiteinde moet de arm tegen de klok in worden verbogen. Het is denk ik het handigst als je hem even verwijderd en in een bankschroef klemt en dan met een tang niet te ver van de inklemming (heel voorzichtig en minimaal!!) verbuigt. Succes!

Profiel  
 
mrah
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 01-12-2008

Gepost: 11 mei 2009 12:04 AM
  [ # 6 ]

Je kunt dat buigen beter torderen noemen denk ik.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 11 mei 2009 01:22 AM
  [ # 7 ]

Je kunt dat buigen beter torderen noemen denk ik

Ik had er totaal niet aan gedacht dat het ook anders opgevat kan worden. Hij moet natuurlijk inderdaad verbogen worden om de denkbeeldige lengte as van de arm, oftwel getordeerd.

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 11 mei 2009 01:26 AM
  [ # 8 ]

op zich voor de ZX ook nog een optie, die heeft hetzelfde. Toch handig in een ander forum kijken Very Happy

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
Erik Jan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 03-04-2008

- C1 1.1i EGS Exlusive
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-Hdi Exclusive
- Xantia 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 11 mei 2009 12:58 PM
  [ # 9 ]

strepende ruitenwisser

freek schreef:

Je kunt dat buigen beter torderen noemen denk ik

Ik had er totaal niet aan gedacht dat het ook anders opgevat kan worden. Hij moet natuurlijk inderdaad verbogen worden om de denkbeeldige lengte as van de arm, oftwel getordeerd.

Blij dat ik er nog geen tijd voor gehad heb om dit te doen. Ik dacht dat dit even simpel te doen was, maar torderen gaat weer boven mijn simpele kluskennis. Ik zal vanmiddag eens vragen aan Ad Brouwer hoe hij dit oplost. Daar moet ik toch heen voor koelvloeistoflekkage (kon ik ook al niet zelf oplossen helaas). Wish me luck! Surprisedops:

Citroen: Ceci n’est pas une voiture…. c’est un art de vivre

Citroen BX 1.9 TZi wit 02-1991
Citroen C4 1.6 e-HDI Grand Picasso Exclusive 08-2015
Citroen C1 1.0 i EGS Exclusive noir caldera 02-2011

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook