Harm schreef:Och, alsof we ieder binnenscherm of voorstoel demonteren
Je kunt wel eens iets over het hoofd zien, maar de TS lijkt moedwillig een barrel gekocht te hebben om een rampenverhaal op te kunnen hangen.
Daar zie ik dan - in termen van kopij - de lol wel weer van in
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
karel schreef:Harm schreef:Och, alsof we ieder binnenscherm of voorstoel demonteren
Je kunt wel eens iets over het hoofd zien, maar de TS lijkt moedwillig een barrel gekocht te hebben om een rampenverhaal op te kunnen hangen.
Daar zie ik dan - in termen van kopij - de lol wel weer van in
Gniffel… Zelfs ik zie er nog steeds de lol van in, maar ik koop echt geen barrel alleen om goede kopij te kunnen leveren Er in rijden blijft het belangrijkst en dan nog liefst zo BX-erig als mogelijk. Geef toe, het heeft een zekere charme om een 18 jaar oude BX te rijden waar je telkens een nieuwe, laten we zeggen, ‘karaktertrek’ aan ontdekt.
Het lijstje zoals ik het schreef ziet er veel erger uit dan het is. De rest van de auto is gewoon goed onderhouden, maar je ziet gewoon dat de vorige eigenaar de moed opgegeven heeft. Zo liggen er bijvoorbeeld splinternieuwe matten in en zijn de retourslangetjes bij de voorwielen gewoon heel. Distributieriem slechts 18.000 kilometer geleden vervangen. Ook zit er nog een plastic sokje om de verdelerkap heen. Kom daar nog eens om! Dat zijn van die details die wel aangeven dat er aandacht aan de wagen is besteed in het verleden.
Ik twijfel nu heel erg: laat ik mijn liefde voor BX-en leiden, of de inhoud van mijn portemonnee?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Een 1.6 uit een 304 in een BX gehangen? Dat lijkt me sterk
Zal wel een 305 of 309 zijn geweest.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Alcyone schreef:Een 1.6 uit een 304 in een BX gehangen? Dat lijkt me sterk
Zal wel een 305 of 309 zijn geweest.
Ik ben als Citroënist niet zo thuis in al die Peugeot nummers. Je zult wel gelijk hebben. 309 klinkt herkenbaar. Het was exact hetzelfde blok alleen (volgens de sloop waar ik het blok kocht) een 1.6. Visueel zag het er hetzelfde uit.
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Weet er iemand een goed adresje (in Brabant) om ‘voor weinig’ draagarmlagers te (laten) vervangen? En waar koop je die dingen eigenlijk? Een goede DHZ-garage is ook welkom. Of een forumlid met een garage en een boel zin om een niet zo handige knutselaar te helpen ops:
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
hegru in veldhoven
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
elke keer als ik me dat afvraag denk ik dat ik meer naar m’n portomonee ga luisteren maar dan staat ze zo lief voor de deur dat het toch weer niet lukt
hegru schijnt goed te zijn, 110 euro per kant en je kunt er op wachten
- lichtbruine emulsie in koelwater (koppakking lek?)
Dat heb ik ook bij een Deauville (lekkende waterpomp?). Boven de 100km/h waarschuwing koelwatertemperatuur. Verder leuk zo’n auto met wat werk, dan krijg je er een band mee. Succes.
Wat is er leuker dan een BX ? . . . . . Vijf BX-en !
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Nou, de wrakkige BX en ik zijn weer ettelijke duizenden kilometers verder. Ik moet zeggen, het valt me allemaal nog niet tegen… Alles waarmee de auto van A naar B moet, doet het nog. Mijn ultra-low-budget reparaties houden nog steeds stand.
Het duurste was het open dakje. Jaja, prioriteiten moet je stellen… Bij een dakjesspecialist in Oisterwijk vond ik nog een brandnieuw frame van de Topslider 1. De laatste van Nederland blijkbaar. Na een middagje snijden en kitten, schuift het dakje nu weer als nieuw open en dicht. Portemonnee 50 euro lichter, rijplezier minstens 40% hoger.
De daarna duurste reparatie was het aflsuitbaar maken van het handschoenenkastje, dat in iedere bocht spontaan open klapte. Bij de Hornbach een schuifgrendeltje gekocht van 2,50 en dat zit nu heel karakteristiek op het dashboard geschoefd. Dashboard overigens, dat gebroken blijkt te zijn!
Kostbare reparatie nummer drie was een nieuw wisserblad voor de voorruit. Eentje van 1,75. Werkt echt perfect. Ik geloof nooit meer de garage die mij pakweg 15 euro voor een wisserblad laat betalen!
Tja, was kost een meter of 2 bruine verpakkingstape? Je weet wel, van die tape waar je dozen mee dichtplakt. In mijn BX dicht deze tape nu de twee vuistgrote roestgaten in het rechterachterspatbord. Komt er in ieder geval geen benzinelucht meer binnen uit de lekkende vulopening. De vulopening viel trouwens bijna naar binnen toen ik bij het tanken een keertje iets minder voorzichtig was. Alledrie de schroefjes zijn compleet weggeroest, inclusief het metaal waar ze in horen te zitten.
De doorgezakte rugleuning van de bestuurdersstoel heb ik heel erg semi-professioneel gerepareerd met een meter of drie waslijn. Deze kun je binnenin de stoel over het frame spannen, waardoor de rug weer ergonomisch ondersteund wordt. (“Improvisorisch” repareren heet dat in vaktermen. Mijn dochter heeft het over MacGyver als ze mij bezig ziet.)
Er zijn trouwens ondertussen ook een litertje of 3 olie ingegaan. En wat frisse lucht in de banden en een lekker slokje Brabants water in de radiator. De BX doet het nog steeds. Bij mijn poging een radio (uit een van mijn vorige BX-en) in te bouwen, is er een zekeringetje gesprongen. Het klokje, dat ik met veel moeite op de juiste tijd gezet had, en de verlichting achter de knoppen van de ventilatie en verwarming, doen het nu niet meer. Ik heb nog niet de moeite genomen het zekeringetje te vervangen, omdat ik dat dan precies om 13:13 moet doen, en dat voorspelt dan niet veel goeds…
Ohja, tenslotte: De knop van de ventilator is lamgedraaid. De knop van de verwarming draait heel stroef en de knop van de keuze voor uitstroomopening, staat standaard op de voorruit. Zo zie ik in dit miserabele weer tenminste nog iets.
Denk nou niet dat ik geen liefde voor de BX voel. Integendeel. Ondanks dat ik binnenkort de huidige BX weg ga doen (liefhebbers?) en helemaal geen auto meer nodig heb, wil ik echt heel graag in een mooie en goede BX rijden. Ik zit alweer op marktplaats te gluren voor een volgende, het liefst een witte mark I 16 TRS. Of een mooie mark II 19 GTI automaat. Maar het mag gewoon allemaal niets kosten! Misschien dat ik in de toekomst er toch eentje aanschaf. Juist omdat ik haar niet dagelijks zal gebruiken, kan ik er tijd en misschien zelfs geld aan besteden om er écht iets moois van te maken.
PS: Iemand vroeg om een foto van de huidige BX. Dat wil ik niemand aandoen
Goed zoeken,
Mijn huidige Gti heb ik gekocht voor 100 euro, en het enige mankement was een gebroken koppelingskabel.
Toendertijd maar meteen een nieuwe koppeling erin geknald, en na wat (uitgebreid) onderhoud ben ik er in 2 jaar alweer 40.000 km mee onderweg geweest.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Gooi schreef:Mijn vriendin wilde graag wat betrouwbaarder rijden en dus kwam er in 2006 een Xantia.
Woehahahaha!
Gooi schreef:De Limburger die deze voor 1000 euro aan ons verkocht, had er tussen de prima proefrit en de levering een paar dagen later, alle goede onderdelen uitgehaald. Met name de veerbollen, maar ook de remmen, de uitlaat en de banden. De vuile oplichter!
Mmmm, je was er toch ook zelf bij… Gezien je hele verhaal denk ik dat het ook goed is als je naar je eigen rol kijkt?!
Gooi schreef:Helaas moesten we gebruik maken van een financiering.
Tja, wat zal ik zeggen… Dirk Scheringa is er groot mee geworden?
Gooi schreef:3000 euro afschrijving tussen juni 2007 en april 2009….
Daar zit ook nog een groot deel bij dat je kunt wijten aan je financiering (en waarschijnlijk ook aan een behoefte van snelle verkoop?!
Al met al denk ik niet dat het in de sterren geschreven staat dat je ooit rijk zult worden? Of het moet al van de kras-/staatsloten zijn die je waarschijnlijk ook geregeld in huis hebt?
Je moet mijn reactie maar niet te serieus nemen overigens, het is echt niet mijn bedoeling om te (ver)oordelen, maar je stapt wel erg regelmatig in een (zelfde) valkuil?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Wederom een heerlijk stuk proza van de TS, het leest lekker weg en ik zie je al in de weer met de waslijn uit de tuin, terwijl je dochter gebiologeerd toekijkt en je vrouw zich vertwijfeld afvraagt waar ze de was nu moet ophangen… En dan de tape tegen de roestgaten en de gamma-sluitinkjes….
In de motorwereld is hier een term voor; “verratten”. De kunst is om met de middelen die je hebt of krijgt, en principieel niet koopt of in een uiterst geval met muntjes kan afrekenen, het voertuig op de straat te houden. Er vormt zich dan in de loop der jaren een bijna organisch gevormd geheel, waarbij de afkomst van de diverse delen niet meer te herleiden is. Overigens is het een hardnekkig misverstand dat het simpelweg matzwart kwasten van je voertuig voldoende is om de eretitel “Rat” te mogen dragen! Trap er niet in!
Hoewel de eigenaren vaak loners zijn is er ook zeker een soort van verenigingsdrang en valt er wel wat over te vinden op het internet. Dutch Hardly Rideables
@TS: Wij willen uiteraard wél foto’s zien van de BX. Ik ben heel benieuwd!
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Totaal aantal Berichten: 11790
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Applaus, Marcules, je hebt zojuist iets waarvan ik de factor ‘dubieus’ te serieus begon te nemen in een leuk daglicht geplaatst: een rat-BX… Ik zeg, doen!
Wie heeft voor TS een goed advies om binnen het rat-BX gebeuren de vulpijp van de tank weer aan de auto vast te krijgen? Anders is het project vlot gedoemd door regelgevingen ben ik bang… Gewoon ‘n plaatje (conservenblik ) erop poppen en de pijp daaraan vastschroeven dan maar? Mag dat eigenlijk?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
De term ‘rat-look’ komt van het engelse woord voor spuitbus, rattlecan, en heeft dus niet zoveel met kwasten te maken….
Penny Lane schreef:Wie heeft voor TS een goed advies om binnen het rat-BX gebeuren de vulpijp van de tank weer aan de auto vast te krijgen? Anders is het project vlot gedoemd door regelgevingen ben ik bang… Gewoon ‘n plaatje (conservenblik ) erop poppen en de pijp daaraan vastschroeven dan maar? Mag dat eigenlijk?
Derk
Ik vind anders dat je zelf een prima advies geeft om het probleem budgettair-verantwoord op te lossen. Lijkt me dat als het vast zit het voldoende is voor de APK?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )