En - het doet geen “broem” als je gas geeft
De bak zit zo’n beetje direct onder de accu.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:En - het doet geen “broem” als je gas geeft
De bak zit zo’n beetje direct onder de accu.
Perfect . Nu weet ik al een beetje hoe het er uit ziet én waar het zit .
Heb trouwens gisteren nog even de bumper er af gehaald en dit is het resultaat:
Ik denk dus dat het om de 2 laatste foto’s gaat. Want die eerste 2 (links van de voormalige trekhaak) was niet zichtbaar voor de keuring. Maar omdat ik dat metaal daar met een schroevendraaier had kunnen weg duwen (echt krokant) lijkt het me dat ik dat maar meteen ook aanpak (of laat aanpakken :angel: ).
Het lijkt mij niet dat dit vervelende plaatjes zijn om te lassen? Of vergis ik me?
Trouwens wel fijn dat ik weet hoe die bumper er af moet Kan ik hem bij het terughangen proberen weer recht te krijgen (want hij hing wat scheef). Of is dit verloren moeite?
Trouwens wel leuk Zo wetende dat ik nu dingen aan het doen ben waarmee hij écht beter wordt
Nog even een snelle vraag: welke olie moet er eigenlijk in mijn bak? Of is elke ATF goed?
Je auto heeft zo te zien een tik van achteren gehad. De bumperbalk lijkt op de foto’s iig goed krom. Qua roest vind ik het heel erg meevallen!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
BunnY schreef:Nog even een snelle vraag: welke olie moet er eigenlijk in mijn bak? Of is elke ATF goed?
je kan even kijken of je mijn oude topic nog terug kan vinden over mijn ex-bx. (1.6 tzi automatic) daar staat misschien nog wat in over de automaat. ik heb de atf toen ook een paar keer vervangen.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Dextron II-D hoort er in. Elke 4HP-14. Normaal gesproken elke 60.000 KM verversen, als er een diesel aan hangt elke 40.000 KM.
Overigens, additieven voor in de ATF?? Jaja… en die apparaten zijn al zo kwetsbaar. Dan ga je toch niet rotzooien met vreemde smurrie? Gewoon wat vaker dan voorgeschreven verversen als je paranoide bent.
Nu klink ik misschien cynisch, maar zou jij een goedje van een revisiebedrijf in je bak gooien? Die jongens zijn niet gebaat bij een bak die langer mee gaat, eerder korter maar weer niet zo kort dat het opvalt.
Je wil helemaal geen goedje dat er voor zorgt dat er betere smering is, want een automaat heeft een bepaalde hoeveelheid frictie nodig! Olie die te heet wordt? Daar is je koelsysteem voor. Die krijgt met een automaat flink meer te verwerken. Zorg dat die in orde is. Of je moet ‘m beter belasten, zoals beschreven in de handleiding.
Ik heb een PDF van een op de harde schijf staan van Citroën over de 4HP-14 in de BX, werkplaatshandboek in het engels. Erg verhelderend, compleet met de meeste Do’s en Dont’s, gangbare reparaties, verversen en reinigen van het interne filter, etc. Stuur maar een pb als je er behoefte aan hebt.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
PrutsyLJ schreef:Je auto heeft zo te zien een tik van achteren gehad. De bumperbalk lijkt op de foto’s iig goed krom. Qua roest vind ik het heel erg meevallen!
Die dus niet krom. Was ik vergeten te melden maar is een fout in de lens volgens mij :
Hmm… Ben vandaag naar een mogelijke lasser gegaan (kennis van bompa maar hij kan hem blijkbaar toch niet lassen). In de terugweg rook ik precies LHM. Maar tsjah, ik beeld me in die auto ook nog steeds in dat hij naar koelvloeistof ruikt. Dus niet druk over gemaakt.
Net de garage binnen gereden, uitgestapt om de jas uit de auto te halen. Zag ik toch wel een spoor druppeltjes waar ik gereden had.
Ik dacht al van ‘jah’. Ik dus even onder de auto kijken en ja. Hij lekt weer LHM. Volgens mij in de buurt van de laatste herstelling.
En nu zit ik met een dillema. Een GROOT dillema. Weer laten herstellen en 50,- euro op tafel leggen. Of ineens een nieuwe octopus set?
Probleem is namelijk dat hij nog door de keuring moet en ik dus niet weet wat er nog aan komt. En die octopussen vervangen kost toch meteen wat geld + wat geld aan uren. Probleem is dat wanneer er dan nog iets onverwachts komt ik dat niet meer op tafel kan leggen.
*zucht*
En die octopus stond pas volgend jaar op het programma. Hmm.
kun je de octopus niet zelf vervangen? dat scheelt flink in kosten namelijk.
Scheelt inderdaad. Maar het probleem is dat ik op dat vlak echt nog niet onderlegd genoeg ben. Vond het al knap dat ik mijn bumper er kon halen en de vulleiding van de LPG daarmee los durfde maken.
En zelf al vond ik iemand die me wou helpen, dan nog kost een grote + kleine octo nog een goede 200,- euro… En wat komt er nog aan bij de keuring?
Edit: heeft iemand trouwens prijzen + onderdeelnummers + foto van die befaamde octopussen?
En advies/raad is altijd welkom.
Als ik het goed lees is de octopus al een keer opnieuw aan elkaar gezet, en is dit de 2e keer dat die lekt.
Ik heb precies hetzelfde gehad en heb hem ook de 2e keer laten repreren, maar waar de octopus het de 1e keer nog ruim 2 of 3 maanden heeft volgehouden kon ik na de 2e reparatie na een week alweer naar de garage om hem nu wel meteen helemaal te laten vervangen, ik zou zeggen laat hem vervangen want als je hem nu weer laat reparen dan gooi je eigelijk ook weer 50 euro weg als die over een paar weken weer begint te lekken.
robinrossie schreef:Als ik het goed lees is de octopus al een keer opnieuw aan elkaar gezet, en is dit de 2e keer dat die lekt.
Ik heb precies hetzelfde gehad en heb hem ook de 2e keer laten repreren, maar waar de octopus het de 1e keer nog ruim 2 of 3 maanden heeft volgehouden kon ik na de 2e reparatie na een week alweer naar de garage om hem nu wel meteen helemaal te laten vervangen, ik zou zeggen laat hem vervangen want als je hem nu weer laat reparen dan gooi je eigelijk ook weer 50 euro weg als die over een paar weken weer begint te lekken.
Mag ik weten wat jij daarvoor hebt betaald? Niet dat ik 100% zeker ben dat het de octopus is maar ik vermoed het wel.
Ben van plan om met mijn BX naar mijn Citroën-kerel te gaan (mocht hem er sowieso eens boven de smeerput zetten om te kijken naar dat olielekje) en met hem dan te overleggen wat de beste optie zou zijn. Is wel pas eind juni want de examens komen er ook aan.
Zit er trouwens een lange levertermijn op die octopus?
En zeggen dat ik gisteren, toen ik met mama en papa weg was, nog gezegd heb van ‘en volgende keer kunnen we dit met de BX doen ‘. *zucht*
Ik heb toen allebei de octopussen tegelijk laten vervangen omdat de grote octopus ook al licht begon te lekken.
Voor allebei de octopussen bij elkaar heb ik ongeveer 400 euro betaald met montage erbij.
Ik weet niet welke er bij jou kapot is maar de kleine octopus was ong. 185 euro en de grote iets van 200.
Mijn schrik is dus gegrond . 400,- euro inclusief montage.
Is het voor een totaal onervaren iemand te doen om hem te vervangen?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Echt téchnisch hoef je er niet voor te zijn, alleen ben wel bereid om veel te vloeken en je kl**wen open te halen, want je kan er écht niet goed bij. Houd dit schema erbij: . Wagen voor omhoog zetten en zorgen dat je de tijd hebt om het te doen, zeker voor de eerste keer. Veel schema’s kijken op een gegeven moment valt het kwartje en kan je de leidingen gaan aansluiten. Toen ik net geïnteresseerd was in BX’en heb ik de bundels ook vervangen en ik vond het lastig maar wel te doen. Mooie is dat je wagen er qua hydrauliek weer een tijd mee vooruit kan!