Heeft iemand een goed stappenplan voor het vervangen van de koppeling van een BX? Het gaat om een BX 1.6.
thanks!
Robbes
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Tip:
bestel een haynes manual (of doe een google op “haynes citroen bx” en kijk eens naar de eerste link ).
Daar staan alle stappen perfect in, met als hulp foto’s en hoe je zelf bepaalde gereedschappen kunt maken/aanpassen. Ook handig als je andere klussen gaat doen.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
In die link ontbreekt het hoofdstuk “gearbox” en dus ook de koppelingswissel. Ik doe het altijd zo:
- wielen er af
- fusees los
- bakolie aftappen
- aandrijfassen demonteren (allebei)
- al het spul op de versnellingsbak demonteren
- eventueel radiateur demonteren
- motorsteun op de bak los
- laten zakken
- bouten bak los halen
- bak er af trekken
- koppeling wisselen
En monteren in omgekeerde volgorde. Wel nieuwe bakolie er in gooien natuurlijk. Ook kunnen 2 nieuwe askeringen nooit kwaad. Veel mensen hier vervangen het liefst ook nog de prise-as keerring en het hulsje waar de koppelingshevel in hangt. Ik blijf daar altijd met mijn tengels vanaf. If it ain’t broken, don’t fix it.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Thanks @PrutsyLJ en @Mighel
Ik ga dit eens rustig bekijken. Ik kan dit dan aanpakken samen met het vervangen van mijn octopus. (de bundel die langs de rechterveerpoot loopt. Die is namelijk ingescheurd).
Als ik koppeling + lhm octo bij een garage laat vervangen ben ik ruim 1000 euro kwijt.
een andere BX kopen kan ook. AL heb je ook daar de nodige probleempjes mee natuurlijk. Deze is wel gaaf. Maar dit type beschikt volgens mij niet over gecoate leidingen. Of heb ik het mis?
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Die heeft orgineel geen gecoate leidingen, maar het zou kunnen zijn dat de leidingen al vervangen zijn voor gecoate
Alleen type 1 had toch ongecoate leidingen ?
Schijt aan originaliteit.
nop vanaf ‘91 kregen ze gecoate leidingen.
als je tevreden bent met je chicje zou ik gewoon de reparaties uitvoeren. volgens de haynes is de octopus vervangen niveau 3 en de koppeling niveau 5 (van 5 1 makkelijk tot 5 moeilijk)
@prutsyLJ:
inderdaad vergeten dat dat hoofdstuk niet online staat. Daarom heb ik toen een echte besteld.
@robrob:
Om het stappenplan van PrutsyLJ even aan te vullen:
Ook de drukregelaar, drukverdeler en LHM leidingen losmaken van de bak. Wel de leidingen aangesloten laten zitten. Je kunt ze even een beetje uit de weg hangen met tywrap ofzo.
En bij de 1.6 ook even de rubber/plastic “bus” waarop de koppelingshevel draait vervangen door een nieuwe, en vastzetten met parkers ipv de smeltpunten.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mighel schreef:@prutsyLJ:
inderdaad vergeten dat dat hoofdstuk niet online staat. Daarom heb ik toen een echte besteld.
Die dan een tientje of vier, vijf kost en je dus al meteen na de koppelingwissel dik terugverdiend hebt. Plus dat je daarna altijd alles weet wat je weten wilt over je BX. Gewoon doen dus
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
robrob schreef:Thanks @PrutsyLJ en @Mighel
een andere BX kopen kan ook.
Dat kan inderdaad ook, maar toch begrijp ik het argument ‘dagwaarde tengenover reparatiekosten, oftewel zij is het niet meer waard’ nooit zo: de volgende auto moet ook weer onderhouden worden, en ik gooi er, ondanks de dagwaarde, ook elk jaar weer 2000euro aan benzine in, en dat is ze ook waard.
Reparatiekosten heeft gewoon nix met dagwaarde te maken is mijn mening.
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
thanks allen voor de reacties.
bestel een haynes manual
Ik ben een Haynes tegengekomen die ik kan kopen. Ik zie bij bol.com ook een vraagbaak in het NL staan. ( klik ) Of zijn die Haynes is beter / duidelijker?
als je tevreden bent met je chicje zou ik gewoon de reparaties uitvoeren. volgens de haynes is de octopus vervangen niveau 3 en de koppeling niveau 5 (van 5 1 makkelijk tot 5 moeilijk)
Eigenlijk ben ik rete tevreden met mijn Chicje. Ik denk dan ook dat de reparaties ga doen of zal laten uitvoeren.
Ik zit nu in een pdf document van haynes het e.e.a. te checken. Ik post hier wel hoe het gegaan is.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
robrob schreef:thanks allen voor de reacties.
bestel een haynes manual
Ik ben een Haynes tegengekomen die ik kan kopen. Ik zie bij bol.com ook een vraagbaak in het NL staan. ( klik ) Of zijn die Haynes is beter / duidelijker?
als je tevreden bent met je chicje zou ik gewoon de reparaties uitvoeren. volgens de haynes is de octopus vervangen niveau 3 en de koppeling niveau 5 (van 5 1 makkelijk tot 5 moeilijk)
Eigenlijk ben ik rete tevreden met mijn Chicje. Ik denk dan ook dat de reparaties ga doen of zal laten uitvoeren.
Ik zit nu in een pdf document van haynes het e.e.a. te checken. Ik post hier wel hoe het gegaan is.
Een 2e persoon erbij is essentieel, zeker op het moment dat de baksteunen losgaan. Ik heb het afgelopen week nog gedaan, dus als je op dat moment nog hulp nodig hebt, laat maar weten (ik zie dat je ook in Enschede woont ).
Mijn Haynes komt van Ebay, dat was in de orde van 5 euro aanschaf en 5 euro verzendkosten.
Het is nogal wat werk, je gaat vooral arbeidsloon betalen, dus zelf doen is wel een goeie.. en als je nog andere mankementen hebt, is de motorruimte plots een stuk minder vol
2CV 1985
Het gaat op zich best in je eentje, en met een of 2 krikjes.
Alleen is de bak terughangen wat lastiger in je eentje.
Maar met z’n 2en werkt wel een stuk fijner.
Reserveer gewoon genoeg tijd, in je eentje een ruim weekend, en met z’n 2en (beide onervaren) reken op 1 a 2 dagen.
Mijn eerste koppeling duurde iets van 2 weken, met als note dat het februari was (k k k kkkoud), en ik overdag gewoon op school was, en regelmatig ‘s avonds werkte.
Verder vindt ik persoonlijk voor een beginner de Haynes fijner en duidelijker, terwijl de vraagbaak wat meer voor de gevorderden is.
De haynes benoemt iedere stap los, terwijl de vraagbaak wat vaker de details overslaat, en alleen de hoofdstappen benoemt.
Haynes is overigens wel in het engels.
Ik kan even kijken of ik je per mail het stukje over de koppelingswissel in de haynes kan sturen.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Ik zou eerst de aandrijfasmoeren maar lossen, en dan pas wielen etc. gaan demonteren.
Overigens lijkt het me helemaal niet zo heel erg handig om de koppelingwissel te combineren met octopus-vervanging. Je komt er niet in de buurt en dat kan ook amper eigenlijk, tenminste als je een grote krik als ondersteuning gebruikt tijdens het ontkoppeld zijn van de bak.
Om de octopus comfortabel te kunnen wisselen vond ik het prettiger ‘m niet zo hoog te hebben staan, dan kun je met je armen rustend op de grond rustig sleutelen zonder moet te worden. Om er een bak tussendoor te persen moet je ‘m vrij hoog opkrikken.
Ich bin ein Breaker
Overigens lijkt het me helemaal niet zo heel erg handig om de koppelingwissel te combineren met octopus-vervanging. Je komt er niet in de buurt en dat kan ook amper eigenlijk, tenminste als je een grote krik als ondersteuning gebruikt tijdens het ontkoppeld zijn van de bak.
Het was ook niet mijn plan om ze te combineren. Het vervelende is wel dat ik nu beide reparaties moet uitvoeren.
Ik wil eerst de (grote) octopus vervangen.
daarna vervang ik de koppeling.
Een 2e persoon erbij is essentieel, zeker op het moment dat de baksteunen losgaan. Ik heb het afgelopen week nog gedaan, dus als je op dat moment nog hulp nodig hebt, laat maar weten (ik zie dat je ook in Enschede woont Smile
@raoel, Dank voor je aanbod. Denk dat ik daar wel gebruik van wil maken Ik pb je binnenkort even. Kunnen we ff contacten.
Ik kan even kijken of ik je per mail het stukje over de koppelingswissel in de haynes kan sturen.
Top als dat zou kunnen. Mits je hem zo klaar hebt staan om te mailen. Dan kan ik daar alvast naar kijken. Ik heb hem inmiddels besteld dus doe niet teveel moeite!
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic