Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met het bedrijf DBM engineering in Maarssen. Het is een tuningsbedrijf, maar ze maken ook RVS uitlaten op maar, en zijn een stuk dichter bij huis dan EPS in Hoogezand (da’s bijna in denemarken zo’n beetje). Heeft iemand er weleens van gehoord, ervaring mee of kent iemand met ervaring ermee voordat ik daar 1700 euro uit ga geven aan een RVS uitlaat?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Re: Kent iemand DBM Engineering in Maarssen?
sans-pareil schreef:Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met het bedrijf DBM engineering in Maarssen. Het is een tuningsbedrijf, maar ze maken ook RVS uitlaten op maar, en zijn een stuk dichter bij huis dan EPS in Hoogezand (da’s bijna in denemarken zo’n beetje). Heeft iemand er weleens van gehoord, ervaring mee of kent iemand met ervaring ermee voordat ik daar 1700 euro uit ga geven aan een RVS uitlaat?
Denemarken is wel verder hoor!
Ik zou als ik jou was toch eens contact opnemen met EPS. Kwalitatief zeer goed, in overleg is alles mogelijk (geluid, nivo en eindstuk).
Voor dat geld (€1700) kun je ook bij EPS terecht.
ex: Saxo 1.1 gris aluminium
ex: Xsara PHII 1.6i 16v vert hurlevent
ex: C4 1.6i 16v gris aluminium
nu: Saxo 1.4 VTS Zwart
http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/43386BE3-5AB5-413A-948A-96B54FB42281/69034/natuurlijk_citroen.jpg
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
EPS houd ik ook als optie, en heb ik ook gevraagd voor een prijsopgave, maar die was niet echt eenduidig. Je krijgt een mailtje terug die wel heel netjes is, maar er zit een hele lap standaard text bij met dit stukje kost van zoveel tot zoveel, dat stukje van zoveel tot zoveel. Zover ik er wijs uit kon worden leek mij ook wel dat ik ergens in de richting van 1700 euro zou komen te zitten. Da’s ook niet zozeer het probleem, maar de locatie van EPS is wel erg onpraktisch, en als iemand hier goede ervaringen heeft met DBM Engineering, en de prijs is ongeveer hetzelfde is het wat onzinnig om 400km meer te reizen om het te laten doen. Bovendien heb ik nog meer tuningseisen in de toekomst, waar DBM misschien wel nuttig voor zou kunnen zijn. Ik weet dat EPS goed is (en ver weg, en ja ik weet dat denemarken overdreven is), maar misschien is DBM dat ook (en dicht bij).
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Voor die prijs moet je niet moeilijk doen over wat kilometers. Je hebt toch een lekkere reisauto?
Als je autorijden echt niet leuk vindt moet je de gok maar wagen en DBM kiezen maar zoals je merkt heeft niemand hier ervaring met het uitlaat-laswerk van DBM. Van EPS ken ik diverse werkstukken en de kwaliteit is echt SUBLIEM. Speel je op zeker, dan rijd je toch maar wat verder…
Over DBM hoor ik zeer goeie dingen maar of ze met de uitlaten ook zo precies zijn weet ik niet. En een uitlaat die er net niet recht onder hangt ziet er zo slordig uit… daar zijn ze bij EPS juist super precies in. Net als met aanlopen enzo. Mocht je nog een keer terug moeten voor een kleinigheidje dan is DBM natuurlijk wel handiger, maar in principe hoeft dat dus nooit bij EPS…
PS - als je dat mailtje ff wil doorsturen graag wel benieuwd.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Je hebt een pb. Als jij uit hun tekst kunt halen hoeveel een complete uitlaat, dubbel over de hele lengte in 70mm, 2 dempers in RVS kost, dan hoor ik het graag. Ik kan er niet echt uit wijs.
Ik kom, als ik optel bij hun in elk geval minimaal op iets vaqn 1675,- euro, als ik alle delen in de duurste uitvoeringen bij elkaar optel zonder een kat (dat heb ik dan gelukkig weer niet), maar volgens mij hebben ze het dan nog niet over 70mm, en nog niet over dubbel over de hele lengte. Zal dus nog wel een stukje duurder zijn.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Dubbel over de hele lengte in 70mm? Wat ben jij van plan? Dat is een uitlaat voor 600 pk ofzo!!
Voor een CX GTI Turbo 2 is enkel 63mm met een downpipe van 70 meer dan zat hoor… wat zit er nu onder? enkel 50-60 ofzo?
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Standaard is het dubbel over de hele lengte, ik schat 50-55mm. En dat zit er niet voor niets onder. Is alleen geen 63.5mm, heb het nog niet gemeten maar zal denk ik 55mm ofzo zijn, dubbel dus over de hele lengte.
Even kijken hoor. enkel 63.5mm is een oppervlakte van 3167 vierkante mm.
Dubbel 55 is 4752 vierkante mm standaard (bij dubbel 50 is het nog 3927 vierkante mm). Enkel 70mm is 3848 vierkant mm, dus da’s ook niet genoeg. Dubbel 63.5 zou wel kunnen en waarschijnlijk ook wel voldoende zijn, maar ja als ik toch bezig ben. In theorie is geen uitlaat het beste bij een turbo, maar als het prijsverschil tussen 63.5mm en 70mm iets van 150 euro is, waarom niet doen? Meer oppervlakte/doorsnede is minder weerstand dus dichter bij het ideaal.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
helemaal mee eens, als je toch veel moet uitgeven kan je beter kleine beetje meer doen om het dan echt goed te doen.
wel altijd overwegen of het de moeite waard is natuurlijk
maar dat zal in dit geval wel
Het originele uitlaatsysteem is zo te horen meer dan zat qua formaat. Als dat toch nog tegendruk heeft, zit ‘m dat alleen in de dempers. Ik vergelijk het met Evo’s Supra’s, GT4’s en andere echt snelle turbo auto’s, wat daar voor de hoge vermogens als upgrade onder geplaatst wordt EN wat het resultaat is in gemeten tegendruk. Ik weet ongeveer waar ik over praat wat betreft uitlaten. Voor 170-200 pk is enkel 2.5” echt genoeg en enkel 70mm ruim bemeten. Dat zal EPS je ook vertellen…
Maar waar en waarom splitst die uitlaat dan, want er zit toch maar 1 turbo op…? Waarschijnlijk is die uitlaat dubbel uitgevoerd omdat dun en dubbel makkelijker stil te krijgen is dan enkel groot. Zo’n splitsing is niet ideaal voor de doorstroming, maar een mooi compromis voor het geluid.
Dubbel 70 is in jouw geval alleen maar onnodig duur en zwaar. Ga voor enkel 70, of dubbel 50/57 en je zal meer dan tevreden zijn. Bij die pijpmaat en jouw vermogen maken de dempers het verschil en die van EPS zijn top.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat geloof ik op zich meteen, maar er moet iets onder wat een tijdje meegaat en de huidige 170-200pk is slechts het begin. Als er een systeem onder gaat, dan moet die zeker tot op 350pk berekend zijn. Verder vind ik het een beetje onzin om naar 1 pijp terug te gaan als ie standaard er al 2 heeft (het is immers ook een coolheids kwestie), alleen die zijn dus niet van RVS. Wat de splitsing betreft, is direct na de turbo dacht ik. Punt is, ik wil RVS omdat het langer meegaat. Als het ook nog minder tegendruk oplevert is dat mooi meegenomen, en het biedt de gelegenheid om “op de groei” te werken. De uitlaat zit er aan te komen, en ik heb weinig zin om er een standaardding van 800 euro er onder zetten, als een op maat gemaakte RVS oplossing slechts het dubbele is.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
twee keer 57 (2.25”) is voor 350pk meer dan zat. Staat ongeveer gelijk aan een enkele 3” regenpijp, wat voor die vermogens ongeveer “standaard” is onder Impreza’s e.d.
Waarom je RVS wil was me al meer dan duidelijk! Het enige wat ik me afvroeg (en nog steeds afvraag) is of 2x70 wel zinvol is.
Met 2x57 heb je ook meer mogelijkheden met geluid ... als je dat wil is dat stiller te krijgen dan 2x70. Hoeft niet natuurlijk, gewoon minder dempers monteren
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja ach, de originele in RVS namaken, een tikje groter doet het al wel. Ik neig ernaar hem eigenlijk zo stil mogelijk te willen hebben. Het moet op de groei dus ik wil het zeker dubbel, en ruim, maar misschien is dubbel 70 idd wat veel. En dan zoek ik dus nog een dempingsoplossing voor stil en veel vermogen… de boel moet minimaal 350pk aan kunnen, maar ik weet nog niet hoe ver mijn gekte gaat stekken, dus misschien moet ik maar gelijk iets laten bouwen voor CGAT achtige 450pk totalen…
Wel jammer dat er nog niemand is komen opdagen die ervaring heeft met een DBM custom uitlaat. Zonder wat goede berichten over ze, zal ik denk ik idd naar EPS moeten.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
dubbel is inderdaad ideaal om het nog wat stiller te krijgen, is ongetwijfeld ook de reden dat de originele uitlaat dubbel uitgevoerd is. Kan de diameter per pijp klein blijven, de demping dus effectiever en toch goeie doorstroming.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Stil vind ik wel noodzakelijk ja, ben niet zo op zoek naar het “boy racer” geluid. Geen geluid en toch heel snel is wel heel cool . Maar ja, nog steeds geen ervaringsrapport met DBM, dan maar dubbel 63.5 bij EPS denk ik .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1350
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
sans-pareil schreef:Dat geloof ik op zich meteen, maar er moet iets onder wat een tijdje meegaat en de huidige 170-200pk is slechts het begin. Als er een systeem onder gaat, dan moet die zeker tot op 350pk berekend zijn. Verder vind ik het een beetje onzin om naar 1 pijp terug te gaan als ie standaard er al 2 heeft (het is immers ook een coolheids kwestie), alleen die zijn dus niet van RVS. Wat de splitsing betreft, is direct na de turbo dacht ik. Punt is, ik wil RVS omdat het langer meegaat. Als het ook nog minder tegendruk oplevert is dat mooi meegenomen, en het biedt de gelegenheid om “op de groei” te werken. De uitlaat zit er aan te komen, en ik heb weinig zin om er een standaardding van 800 euro er onder zetten, als een op maat gemaakte RVS oplossing slechts het dubbele is.
De splitsing zit in de voorstedemper
Ik vind het wel een nuttige investering zo’n rvs uitlaat “op de groei” maar zelf heb ik er een beetje schrik van of dat allemaal vlot gaat verlopen met de standaard dingen die ze samen rapen om een uitlaat te maken voor de niet courante wagens.
Of maken ze de originele volledig na?
De standaard uitlaten zijn op de vervangingsmarkt te krijgen voor heel gunstige prijzen iets van een 200 euro voor de achterste en 150 voor de voorste.
In het magazijn van de CCCN hebben ze er nog liggen denk ik.
Maar liefst zou ik er ook zo’n rvs ding onder hebben zitten als ze het volgens het origineel maken
Die einddemper is echt gemaakt om zo weinig mogelijk tegendruk te geven.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Ze volgen het originele uitlaatpad. Waar mogelijk met doorngebogen “standaard” bochten (die ze in allerlei hoeken en maten zo in het rek hebben liggen), maar een buigmachine staat er ook, voor als het niet met de spullen uit het rek kan. Het komt er echt super netjes onder te hangen, gelijk aan of beter dan origineel.
PS - een doorstroomoppervlak in de achterste helft van de uitlaat wat groter is dan de downpipe heeft geen zin! Verder naar achteren koelen de uitlaatgassen af en gaan de turbine-wervelingen eruit, dus hebben de uitlaatgassen daar minder ruimte nodig dan in de downpipe. Ook zijn grote overgangen in doorstroomoppervlak alleen maar slecht voor de doorstroming.
Een 76mm (3”) downpipe staat gelijk aan ongeveer 2x 55mm pijp, dichtst bijzijnde standaard maat is 2.25” (57mm). Dat is ook nog een beetje stil te krijgen. Aan de andere kant, mocht je ooit over de 350pk zitten zodat een 3” downpipe tekort schiet, dan hoef je de rest van de uitlaat in ieder geval niet meer te vervangen als daar al 2x63 ligt…
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…