ZX-Cruiser schreef:Dat is toch gewoon een BE3 bak?
http://www.dutchpowertrading.nl/index.php?item=m2&mid=38
Kan je een beter diff voor kopen (Duur!)Maar heeft dit blok dan zoveel trekkracht meer dan bijv. een TCT?
De TCT en de Turbo D12 zijn standaard nooit met een BE3 geleverd, maar altijd in combinatie met een ME5T (xm) of een ML5T (xm en Xantia)
deze bakken zijn veel sterker dan de BE3 bakken (ook groter)
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:ZX-Cruiser schreef:Dat is toch gewoon een BE3 bak?
http://www.dutchpowertrading.nl/index.php?item=m2&mid=38
Kan je een beter diff voor kopen (Duur!)Maar heeft dit blok dan zoveel trekkracht meer dan bijv. een TCT?
De TCT en de Turbo D12 zijn standaard nooit met een BE3 geleverd, maar altijd in combinatie met een ME5T (xm) of een ML5T (xm en Xantia)
deze bakken zijn veel sterker dan de BE3 bakken (ook groter)
Quaife is wel duur….. en aangezien het autootje de laatste tijd al genoeg centjes heeft opgeslokt denk ik dat ik dat maar ff laat zitten. Ik kende hem al wel trouwens.
ME5T is wel een serieuze overweging.. Alleen moet ik dan wel aan Xantia Turbo CT of D12 aandrijfassen zien te komen. Bovendien zit ik dan met mijn eindreductie.
Eem XM TUrbo D12 heeft veel hogere banden (195/65 R15 : tov 185/60 R14 nu) en ik zou hem sowieso wel wat langer willen hebben dan de XM Turbo D12 heeft. De rest van de rommel (bak, drukgroep, etc. had ik nog wel liggen).
Meja, eerst maar eens de ravage inspecteren.
Ik heb nog een tzd turbo bak hier staan.
Deze zat aan het td blok wat in mijn c15 zit inmiddels
De aansluitingen van de versnellingspook was anders en
toen heb ik tRd bak gehaald. Die past wel goed.
Dus deze ligt hier nog in de garage…
Ik heb er zelf niet mee gereden en volgens mij is hij nog
gewoon helemaal goed…
Heb ook nog een set aandrijffassen van de turbo bx..
(misschien voor erbij
Als het je wat lijkt hoor ik dat wel even.
Groeten Arjen.
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Hier staat nog en XM V6.24 met een ME5T bak en de juiste aandrijfassen. Misschien iets voor jou ?
Als je de hele auto meenmeent is het gratis.
Domme vragen bestaan niet.
Dappieman, Simmetje,
Ik ga jullie zo ff PBen. Eerst even een update mbt de ravage.
Vandaag de bak eruit gevist. Het begint me zolangzamerhand net iets teveel routine te worden.
Zoals gedacht was inderdaad het differentieel kapot. Daarbij hebben de kleine differentieelwieltjes zich een weg naar buiten gebaand. Eentje via het koppelingshuis en eentje via het differentieeldeksel.
Harm heeft mij vandaag mentaal ondersteund en tevens foto’s gemaakt. Mijn camera had ik de laatste keer in het ouderlijk huis laten liggen. De foto’s komen dus nog.
Wat wel positief is, is dat het differentieeltandwiel en de uitgaande as niet echt beschadigd lijken. Ik hoop dat ik die gewoon weer kan gebruiken. Anders moet ik weer op zoek naar de juiste eindreductie (peus 205 1.9 gti).
Gr,
Marten
Edit: nu foto reportage toegevoegd. Met dank aan Harm voor het maken van de foto’s!
Dit lag er onder de auto
Hier aan de voorkant was het nog wel mooi droog
Nog zo’n magniefieke actiefoto van Harm
Het kost wat tijd om de bak uberhaupt zichtbaar te krijgen aan de bovenkant. Hier begon het er al iets op te lijken.
Dit is heel duidelijk hoe het dus niet moet. Gatenkaas!
Een close-up
Het differentieeldeksel van binnen. Jammer dat die diffwieltjes zo graag naar buiten willen.
Nog wat losse wieltjes
Hiet helemaal goed te zien, maar dit is een kijkje in het differntieelhuis dat aan de bak vastzit. Nog meer stukjes differentieelwiel en het pignontandwiel op de uitgaande as in de versnellingsbak. Met gat.
Simmetje schreef:Hier staat nog en XM V6.24 met een ME5T bak en de juiste aandrijfassen. Misschien iets voor jou ?
Als je de hele auto meenmeent is het gratis.
Ik weet niet of ik iets kan met deze bak omdat ik de gegevens niet heb van de toegepaste tandwielen in de XM bakken. Weet jij deze wellicht?
Als de bak lang genoeg is kan ik er wellicht wel wat mee. Rijdt de auto of moet deze moet een ambulance opgehaald worden? Waar staat de auto nu?
Overigens zal ik de aandrijfassen niet kunnen gebruiken. Ik moet echt de assen van een Xantia hebben (Die passen wel in een BX naaf en zijn ook ong. even lang).
Met vriendelijke groet,
Marten Postma
Edit: ok… deze was eigenlijk pb bedoeld aan Simmetje
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
de auto moet op een ambulance. Zonder accu, ecu, ougiekabels, verdeler, bumpers, interieur, stuur en velgen kun je niet rijden….
bak heeft dezelfde verhoudingen als een xm 2.1td.
Domme vragen bestaan niet.
Simmetje schreef:de auto moet op een ambulance. Zonder accu, ecu, ougiekabels, verdeler, bumpers, interieur, stuur en velgen kun je niet rijden….
bak heeft dezelfde verhoudingen als een xm 2.1td.
Zo’n bak heb ik al liggen (wie wat bewaard, die heeft wat) dus ik ben bang dat ik er niet veel aan heb. Met de aandrijfassen kan ik helaas ook niets beginnen. In elk geval bedankt voor je aanbod.
Hee Marten, je bent een foto vergeten! Maar niet getreurd, ik zal ‘m even hier neerzetten:
Geen dank
Harm schreef:Hee Marten, je bent een foto vergeten! Maar niet getreurd, ik zal ‘m even hier neerzetten:
Geen dank
Wat stom zeg, ik word ook met de dag vergeetachtiger. Ouderdom komt met gebreken (zowel bij de BX als bij mij)
En jawel, hier hebben we weer een mooie actiefoto van Marten “Turbo D12” Postma!
Nou, dan kan een textuele update natuurlijk niet uitblijven.
Ik heb op basis van een 205 diesel BE3 bak weer een leuke bak in elkaar gezet (hoop ik). De eindreductie heb ik wat langer gemaakt. Voordeel is dat het diff daardoor minder koppel te verwerken krijgt. Het differentieel van de 205 donorbak verder minitieus bestudeerd maar voor zover ik kan beoordelen ziet het er goed uit. Verder gewoon de 1e t/m 5e versnellingstandwielen genomen van de turbodiesel bak.
Vandaag bezig geweest om de bak er weer onder te hangen. Glukkig had ik hierbij wat hulp. Weet niet of het in mijn eentje gelukt was. Aangezien de krukaskeerring aan vliegwielzijde lekte heb ik deze ook maar gelijk vervangen. Tevens de drukregelaar en debietverdeler opnieuw vervangen. Of het helpt weet niet ik niet (de drukregelaar tikte ontzettend vaak en na lang wikken en wegen toch besloten dat het in de drukregelaar moet zitten omdat overige compontenten hoegenaamd geen retour geven). Nu een set gemonteerd van een Xantia (die is wel weer gewend aan mijn Xantia HD pomp: wie weet was dat het probleem :S
Helaas kon ik de zaak niet afmaken. ik had bij de dealer 1 verkeerde aandrijfaskeerring meegekregen. De rechterkeerring bleek te groot. Verder gezien dat ik de in de haast/irritate bij het demonteren een paar elektrische touwtjes kapot heb gemaakt. Dat wordt weer ff solderen bij het in elkaar schroeven. Onder de motorkap wil ik toch graag goede verbindingen dus dat maar gelijk ff netjes maken.
Tot zover.
Ik weet zeker dat jij alles weer voorelkaar krijgt !
Schijt aan originaliteit.
Na nog wat uurtjes sleutelen heb ik de wagen weer aan de praat. Nu had ik de laatste keer al last van afbrekende draadjes op stekkers. Dat was nu nog een stuk erger. Die kabelboom begint echt broos en slecht te worden :S
Tijdens het rijden is de nog lange eindreductie goed te merken. Bij het wegrijden valt het niet echt op, maar als je op de snelweg rijdt blijkt dat ie nu ong. 2500 toeren maakt bij 120 km/h. Even ter informatie. Ik heb nu de eindreductie van een 205 diesel genomen, terwijl 1-5 ongewijzigd zijn gebleven. Hiervoor had ik de eindredudctie vergelijkbaar met een BX 19 TRS.
Origineel turbodiesel 63/16 (tandwielen op differentieel/tandwielen op secundaire as). De vorige eindreductie was 59/16. Nu heb ik 59/17.
Voor die mensen die zich afvragen of een BX 19 TRS nu zo’n lange eindreductie heeft? Bij deze bak wordt het venijn er weer wat uitgehaald door de versnellingstandwielen 1-5. Die zijn weer wat korter. Met name de 5 is een stuk korter dan die van een diesel.
Ook een 205 diesel heeft niet zo’n lange eindreductie. DAt komt deels omdat ie een korter tandwielpaar voor de 5,4 en 3 heeft, maar ook omdat een peugeot 205 lagere wielen heeft. Uiteraard tellen die wielen ook mee in het eindeffect.
De bak schakelt verder fijn zoals het een BE3 bak betaamt. Iets preciezer en strakker dan de oude bak. Hij heeft ook iets meer weerstand: het schakelen gaat nu wat zwaarder. De synchromesh werken verder goed. De bak maakt trouwens weinig herrie. Bij de oude bak had je soms het idee alsof ie zonder bakolie draaide, zoveel herrie kwam eruit. Deze is vrij geruisloos. Ook geen gekke geluiden die op versleten aandrijfassen lijken zoals ik ze vlak voor het klappen van het diffenentieel wel hoorde. Lijkt erop dat het een fijn bakje is geworden.
Het valt verder wel op dat ie wat gezapiger aanvoelt. De wagen maakt nu helemaal flinke stappen en er zal nu ongetwijfeld wel iets later geschakeld worden. De versnelling bij 120 is nog goed te merken, dus de turbod12 is niet helemaal afgekeeld. Ahc ja. je kan nu ook wat langer in de 4 hangen. Het viel mij op dat ie bij 120 in de 4 ong. 3200 toeren maakt. DAt doet een berline met ongeblazen diesel in de 5.
Mooi gedaan, kost wel een hele dag sleutelen maar dan heb je ook wat
Nog foto’s van gemaakt :
Netjes hoor die toeren in zijn 5, mijn auto maakt ruim 3400 toeren in zijn 5 bij 120
Aangezien ik toch van plan ben om op termijn een andere bak eronder te gooien, heeft het zin om een bak te nemen met een andere eindreductie waardoor de auto minder toeren gaat maken : . Of word de auto dan helemaal lui in zijn 5, ik zag namelijk een Berlingo 1.9D bak op marktplaats voor weinig, maar deze heeft een andere eindreductie.