1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
co-percentage
jelle de Haan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 08 juni 2004 08:23 PM

hallo allemaal
misschien dat iemand bij mij èèn of meer lichten op kan steken
bij het volgende probleem !
-de AX monopoint had bij de keuring een te hoog CO-percentage
-het katalysatorlampje blijft branden
-benzineverbruik is te hoog
-roet uit de uitlaat
mijn aktie tot nu toe was als volgt:
* kleppen stellen
*nieuwe verdelerkap + rotor
*nieuwe bougies (de oude waren roetzwart)
*temperatuursensor vervangen
*lambdasonde vervangen ( de oude was ook roetzwart)
resultaat is, dat het katlapje nog steeds brand, ook na resetten (uren)
van de computer
het enigste wat ik nog bedenken kan is het verwisselen van het onderblok van de carbu. Heeft iemand hier ervaring mee, of nog andere tips ?
vr gr
jelle de haan

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 juni 2004 02:52 AM
  [ # 1 ]

Als e.e.a. zwart (bougies) is, dan kan dat het volgende zijn, volgens het Haynes ZX manual. Een te rijk mengsel, controleer de carburateur, automatische choke en/of het luchtfilter.

Als het goed is, is het een Injectie motor, dus heb je geen carburateur.
Begin eerst maar eens met het vervangen van het het luchtfilter, te weinig lucht zorgt voor een onvolledige verbranding, dus roet en CO.

Profiel  
 
Joost
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 28-01-2004

Gepost: 09 juni 2004 11:27 AM
  [ # 2 ]

dan heb je een kapotte gaskleppotentiemeter in je injectiehuis


kijk maar effe op het forum van de axclub http://www.axclub.net

Bezoek en beleef de enige Citroën AXClub!  http://www.axclub.net
en mijn Xantia 2.0SX rijdt ook super!

Profiel  
 
jelle de Haan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 09 juni 2004 12:26 PM
  [ # 3 ]

co percentage

hallo joost
ik denk dat jij op het spoor zit
zit die gaskleppotentiemeter op het onderblok van het injecttiehuis ?
en zit daar een koperbaan in die kan slijten ?
als je voor de wagen staat zit de gaskleppotentiemeter dan aan
de rechterzijde van het huis ?
en als laatste vraag: is het mogelijk dit gedeelte onafhankelijk van
het injectiehuis te vervangen ?
gr jelle

(oh ja per abuis noemde ik het carbu)

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 09 juni 2004 09:52 PM
  [ # 4 ]

Re: co percentage

jelle de Haan schreef:

zit die gaskleppotentiemeter op het onderblok van het injecttiehuis ?
en zit daar een koperbaan in die kan slijten ?

Dat klopt.
Het beste is compleet injectiehuis vervangen. Bij de dealer een paar honderd euro, dus eerst maar een jong exemplaar op de sloop zoeken.
Hier lees je meer info:   .

Profiel  
 
Joost
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 28-01-2004

Gepost: 10 juni 2004 11:57 AM
  [ # 5 ]

Re: co percentage

jelle de Haan schreef:

hallo joost
ik denk dat jij op het spoor zit
zit die gaskleppotentiemeter op het onderblok van het injecttiehuis ?
en zit daar een koperbaan in die kan slijten ?
als je voor de wagen staat zit de gaskleppotentiemeter dan aan
de rechterzijde van het huis ?
en als laatste vraag: is het mogelijk dit gedeelte onafhankelijk van
het injectiehuis te vervangen ?
gr jelle

(oh ja per abuis noemde ik het carbu)


nee is niet los te vervangen   zoals sander van de axclub zegt hij zit vast met blijf met je tengels van deze schroeven af schroeven

Bezoek en beleef de enige Citroën AXClub!  http://www.axclub.net
en mijn Xantia 2.0SX rijdt ook super!

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 18 juli 2004 09:37 PM
  [ # 6 ]

monopointhuis

korrect,et monopointhuis is bijna zeker de oorzaak.maar let op het kan ook (afhankelijk van de leeftijd en type ) de map sensor zijn.
loopt de auto wel goed???
groeten dennis

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
jelle de Haan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 23 juni 2005 03:30 AM
  [ # 7 ]

monopointhuis

nu koud een jaar later heb ik de oplossing
de auto stond ondertussen geduldig schorsend op mijn landelijke oprit !
uiteindelijk kreeg ik de oplossing aangereikt via vergelijkbare problema-
tiek op problemcar.nl
de oorzaak was de massa van de lambda
dus beter laat dan nooit kan de auto nu toch nog weer naar de apk
gr jelle

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 juni 2005 04:31 AM
  [ # 8 ]

Wordt het CO gehalte bij elke auto gemeten of staat dit weer los van de 4-gasmeting?
Die laatste is pas verplicht na 1993 of 94?

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 23 juni 2005 12:41 PM
  [ # 9 ]

Re: monopointhuis

Lambdasonde zit toch met 1 draadje in de uitlaat geschroefd? Dat is dan tevens massa toch?

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 23 juni 2005 03:40 PM
  [ # 10 ]

Re: monopointhuis

Handjes schreef:

Lambdasonde zit toch met 1 draadje in de uitlaat geschroefd? Dat is dan tevens massa toch?

Lambdasondes kunnen ook 2 of 3 draden hebben. Maar meten is weten en even gemeten bij de lambdasonde had hier de oplossing geboden.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 23 juni 2005 03:43 PM
  [ # 11 ]

Bij mij komen vier draden uit de lambda.

 

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 26 juni 2005 02:25 AM
  [ # 12 ]

Waarom komt er nou niemand op het idee om die storing even uit te lezen? Brandend lampje = storing die je met simpele middelen ook zelf kan uitlezen, bij deze motoren, mocht je niet op goeie voet staan met de lokale dealer die dat ff voor je kan doen.

Waarom raden als de computer je gewoon kan vertellen wat ie denkt dat er mis is…

1-draads sensoren hebben inderdaad hun massa via de uitlaat, maar 4-draads sensoren (die PSA meestal gebruikt) hebben een aparte massadraad. Die je ook niet zomaar willekeurig ergens aan massa moet knopen want bv. twee tiende volt verschil met de ECU-massa is eigelijk al te veel.

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
jelle de Haan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 30 juni 2005 12:54 AM
  [ # 13 ]

ja, ik ben een jaar geleden inderdaad met de visa naar de dealer
geweest, maar geen foutcode, zodat ik maar lukraak ben gaan
vervangen.
dus wordt een massaprobleem niet altijd als fout herkend ?
jelle

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 30 juni 2005 01:59 PM
  [ # 14 ]

Visa? AX bedoel je hoop ik… want een visa (en ook vroege AXen) kennen inderdaad geen foutcodes. Carbs he… pas met de kat en lambda sensoren zijn foutcodes ook gekomen.

Of er een fout herkend wordt hoef je niet naar te raden: dat vertelt dat lampje je al! Kwestie van geheugen uitlezen, en juist niet eerst een diagnosekast ertussen stekkeren want dan wis je de boel (doordat ie even zonder stroom staat).

Diagnosestekker kan wat lastig te vinden zijn trouwens… (heb er bij de 205 van een maat van me - met exact diezelfde motor - ook even naar moeten zoeken…)

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
jelle de Haan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 01 juli 2005 09:58 PM
  [ # 15 ]

ja inderdaad AX met kat
ik verwar visa`s wel vaker met de ax`en maar dat terzijde

ik vat jou verhaal m.b.t. er niet naar hoeven raden niet helemaal.
over welk lampje heb je het ?

gr. jelle

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook