1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
2.1 TD 1998 motor gaat zelf gas geven.
lowkey
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 14-02-2008

Gepost: 09 mei 2009 06:02 AM

Hallo, mijn naam is Titus ik heb gister een XM 2.1 TD uit 1998 aangeschaft (zie foto).
Ik ben zeer tevreden over de rijeigenschappen. Hij ligt nog veel stabieler op de weg dan mijn Xantia 2.0 16V die helaas vorige week total loss is gereden (door mij Surprisedops:).
Wat me opvalt is dat hij nog veel meer zweeft en dempt (positief!!) dan de Xantia. Ik dacht dat beide HA2 hadden?? Hoe kan dit?? Ik heb ook geen sportstand knop. Waarom hebben andere modellen dit soms wel ???  Crying or Very sad 

Het vermogen valt reuze mee maar toont wel een sterk karakter, vooral tussen 2200 en 3600 toeren blaast hij goed door, daarbuiten mn. daaronder is het helaas wel afzien (turbogat??).

Er is wel een probleem met de motor. Soms gaat hij uit zichzelf toeren maken hij blijft dan “stationair” bij 1500 hangen en gaat dan oscilleren tussen 1400 en 1500 tpm. Ook gaat hij wel eens ineens van ~800 tpm naar ~5000 tpm als een raket, loopt dan terug en motor slaat daarna af. Dan brand het motormanagement lampje. Dit alles kan gebeuren bij rijden of stilstaan. Na even wachten en weer starten is allen weer nornaal. Het lijkt altijd te gebeuren als de motor ontkoppeld is. Soms gaar hij tijdens het rijden ook gas geven dan moet je gewoon bijremmen om weer langzamer te gaan!! Ik heb al wel een paar uur de accu er afgehaald. Maar dit heeft niks geholpen. Laatst zat ik voor een bus op een smalle rijbaan, sloeg de motor af, niet echt fijn. Hij kan het ook uren goed doen trouwens. In de ~450 km die ik nu heb gereden is het een keer of 9 gebeurd.
Wie weet misschien wat dit kan zijn??

Alvast bedankt.  Groet, Titus

XM 2.1TD 1998

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 09 mei 2009 11:33 AM
  [ # 1 ]

Re: 2.1 TD 1998 motor gaat zelf gas geven.

Gefeliciteerd met je aankoop! Prima keus als opvolger van de Xantia. Als je geen sportstand hebt heb je geen hydractief. Dat je geen hydractief hebt hoef je niet rouwig om te zijn. Ik heb ervaring met XM’s met en zonder Hydractief. Ik heb niet echt een voordeel gemerkt aan de hydractief. Wel kan hydractief voor een hoop storinkjes zorgen.

Je motorprobleem kan ik je zo geen antwoord op geven.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 09 mei 2009 11:38 AM
  [ # 2 ]

Ik kop op een defecte gaspedaal sensor. Of je hebt lucht in je systeem maar dan pakt ie hem niet door naar 4800RPM volgens mij. Je kan hem ‘ff’ laten uitlezen bij de dealer, of een ander gaspedaal sensor opsnorren voor jouw type auto.

Als je links opde motor op het handbalgje drukt, zie je dan (veel) lucht door de doorzichtige leidingen lopen rondom je dieselpomp?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 09 mei 2009 12:02 PM
  [ # 3 ]

welk motorblok zit er precies in ??? P8C ?? maak anders fff een foto van het motorcompartiment of motorblok Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 09 mei 2009 01:14 PM
  [ # 4 ]

‘98 is sowieso de Lucas EPIC Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
lowkey
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 14-02-2008

Gepost: 09 mei 2009 09:39 PM
  [ # 5 ]

Vandaag met de garagehouder gesproken hij zou maandag de computer wel willen uitlezen zei hij ik weet niet of we daar wat mee opschieten maar goed. Anders moest ik naar een dieselspecialist in Drachten (??). Vanochtend sloeg hij helemaal niet aan (paniek!!) maar na 10 minuten ging de storing weer weg en was alles weer normaal.

XM 2.1TD 1998

Profiel  
 
lowkey
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 14-02-2008

Gepost: 09 mei 2009 09:44 PM
  [ # 6 ]
Matthijs309 schreef:

Ik kop op een defecte gaspedaal sensor. Of je hebt lucht in je systeem maar dan pakt ie hem niet door naar 4800RPM volgens mij. Je kan hem ‘ff’ laten uitlezen bij de dealer, of een ander gaspedaal sensor opsnorren voor jouw type auto.

Als je links opde motor op het handbalgje drukt, zie je dan (veel) lucht door de doorzichtige leidingen lopen rondom je dieselpomp?

Ik zag wel een paar (stuk of 2) belletjes met een diameter can ca. 3 mm. in het doorzichtige leidinkje. Later was dit weer weg. Lijkt me niet erg abnormaal.

XM 2.1TD 1998

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 09 mei 2009 09:51 PM
  [ # 7 ]

Je hoort in het geheel géén luchtbelletjes te zien…......

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 09 mei 2009 10:50 PM
  [ # 8 ]

Bij deze P8C motoren werkt het gaspedaal dmv een “fly by wire” systeem
hetgeen betekent dat de stand van het gaspegdaal niet dmv een kabel maar elektrisch wordt doorgegeven vandaar ook de lucas EPIC brandstofpomp. Nu geeft deze sensor (8 op onderstaande tekening) die aan het gaspedaal “hangt” ook wel eens kuren daar deze werkt als een potentiometer (“potmeter”). Ook kan het geen kwaad om de 4 polige stekker fff los te koppelen en in te spuiten met contactspray. Wellicht dat dit bij het uitlezen naar voren komt. Oh ja, XUD11BTE=P8C

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 10 mei 2009 11:33 PM
  [ # 9 ]

Accoord, maar ga zeker die luchtoorzaak opsporen. Een diesel kan van lucht enorm gaan trippen. Ze kan van alles ondernemen omdat je ook nog een electronisch geregelde diesel hebt. Goed advies: begin met het handbalgje te vervangen en daarna schoon brandstoffilter en daarna leidingen…...

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
lowkey
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 14-02-2008

Gepost: 13 mei 2009 12:19 AM
  [ # 10 ]

Het volgende werd geconstateerd bij het uitlezen van de computer. permanente storing rotorstand 1. De brandstofpomp zou defect zijn en moet worden opgestuurd voor nadere analyse. Zal wel een dure grap worden dus (nieuwe brandstofpomp).

XM 2.1TD 1998

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 13 mei 2009 12:26 AM
  [ # 11 ]

Dat klinkt inderdaad niet best.. Succes in ieder geval

Profiel  
 
lowkey
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 14-02-2008

Gepost: 13 mei 2009 12:27 AM
  [ # 12 ]

Het volgende werd geconstateerd bij het uitlezen van de computer. permanente storing rotorstand 1. De brandstofpomp zou defect zijn en moet worden opgestuurd voor nadere analyse. Zal wel een dure grap worden dus (nieuwe brandstofpomp).

XM 2.1TD 1998

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 13 mei 2009 12:28 AM
  [ # 13 ]
lowkey schreef:

Zal wel een dure grap worden dus (nieuwe brandstofpomp).

fff aftikken: 2430,- euro ex. btw Shocked (bij de dealer). neem anders fff contact op met dappieman Idea
 
deze heeft de gereviseerde wellicht nog liggen. de nieuwe heb ik inmiddels gemonteerd in m’n xm voor een kwart van de nieuwprijs. Very Happy

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 13 mei 2009 12:37 AM
  [ # 14 ]

Dan zou ik toch gaan zoeken naar een 2de hansje… Voor 250 euro was ik weer het baasje. Vond ik alsnog genoeg geld!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 13 mei 2009 01:45 AM
  [ # 15 ]

Ik mag hopen dat je niet al te veel voor deze dame hebt betaald. Het lijkt mij dat de verkoper dit moet hebben geweten. Confused

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook